Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:46

11
مرداد
دانستنی های مهم درباره ماه گرفتگی در دوران بارداری

دانستنی های مهم درباره ماه گرفتگی در دوران بارداری

ماه گرفتگی که شد حواست باشه یه وقت به ماه نگاه نکنی و دستت رو نگذاری روی شکمت. اگه این کارو بکنی بچه‌ات رو ماه می‌گیره و روی پوستش لکه می‌افته و...» یکی از توصیه‌هایی که به زنان باردار می‌شود همین است.

ماه گرفتگی به خودی خود پدیده جالبی است اما رابطه‌اش با بارداری چیست؟

« ماه گرفتگی که شد حواست باشه یه وقت به ماه نگاه نکنی و دستت رو نگذاری روی شکمت. اگه این کارو بکنی بچه‌ات رو ماه می‌گیره و روی پوستش لکه می‌افته و...» یکی از توصیه‌هایی که به زنان باردار می‌شود همین است. برخی معتقدند لکه‌های پوستی به دلیل نگاه كردن مادر باردار به ماه و انتقال آن به جنين اتفاق می‌افتد‌. توصیه‌ای که خیلی از زنان باردار جدی می‌گیرند. اما این موضوع چقدر واقعیت دارد؟

 

دکتر خادم متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه  در این باره گفت:« این موضوع ریشه در خرافات دارد و اصلا هیچ منبع علمی نداریم که دلایل لک های صورت را به ماه گرفتگی و آسمان و نجوم ربط بدهد. ماه گرفتگی یا همانژیوم یک بیماری پوستی است که به دلیل مشکلات عروقی و اختلال عملکرد سلولها رخ می‌دهد.» دکتر خادم به زنان باردار توصیه می‌کند: «به هیچ وجه این خرافات را که ریشه و اساس علمی ندارند، باور نکنید. بدون هیچ ترس و دلهره ای به ماه نگاه کنید و از این پدیده لذت ببرید. ماه گرفتگی به هیچ وجه باعث به وجود آمدن همانژیوم در پوست بدن نوزاد نمی‌شود.»

 

همانژیوم چیست؟

دکتر طوسی متخصص پوست و استاد دانشگاه تهران درباره ماه گرفتگی یا همانژیوم گفت :«همانژیوم که به آن لک های ماه گرفتگی هم می‌گویند تومورهای خوش‌خیم عروقی هستند که به دلیل تکثیر سلول‌های لایه‌ درونی رگ‌ها به وجود می‌آید. همانژیوم دو نوع دارد؛ یا مادرزادی‌ هستند و یا بعد از تولد به وجود می‌آیند. لک‌های ماه گرفتگی در علم امروز و با پیشرفت تکنولوژی به راحتی قابل درمان هستند و می‌توان با لیزر آنها را از بین برد. البته حتما باید نزد پزشک متخصص و با نظارت او انجام شود.»


به گفته متخصصان همانژیوم سه نوع کلی دارد:

همانژیوم سطحی: در لایه های سطحی پوست رخ می دهد و معمولاً به رنگ قرمز تا ارغوانی است.


همانژیوم عمقی: این نوع از همانژیوم در زیر پوست و در درون بافت چربی رشد می کند و معمولاً به رنگ بنفش و آبی است.


همانژیوم مختلط: که شامل رشد غیر طبیعی عروق هم در لایه های سطحی پوست و هم درون بافت چربی است.


دکتر طوسی در ادامه گفت: «بیشتر همانژیوم ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند ولی اگر همانژیومی با زخم و خونریزی همراه باشد حتما باید برای درمان نزد پزشک متخصص بروید. مادران نباید نگران این لک‌ها باشند چون بیشتر این لک‌ها بی خطر هستند و عواقبی به دنبال ندارند.» دکتر طوسی هم مثل دکتر خادم موضوع ماه گرفتگی و رابطه آن با نگاه کردن به ماه در زمان خسوف را رد می‌کند:« اینها مشتی خرافات است که هنوز سینه به سینه نقل می‌شود. حالا و در قرن بیست و یک دلیلی ندارد این خرافات را باور کنیم. همانطور که گفتم این لک‌ها یا خال‌های قرمز پوستی فقط به دلیل مشکلات عروقی رخ می‌دهد و ستاره و ماه و خسوف هم هیچج نقشی در به وجود آمدن آن ندارد.»


افسانه‌های جالب درباره ماه‌گرفتگی
شاید امروزه ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی پدیده‌ای علمی و البته عادی باشد اما در روزگاران قدیم مردم این پدیده ها را نشانه‌های خطر و بلا و مصیبت می‌دانستند و برای فرار از آن دست به اقدامات عجیب و غریبی می‌زدند.

 

حاملگی,ماه گرفتگی,ماه گرفتگی و حاملگی لک‌های ماه گرفتگی در علم امروز و با پیشرفت تکنولوژی قابل درمان هستند


زوزه کشیدن سگها بر سر ماه

اینکاها (سرخپوستهای بومی در آمریکای جنوبی) ماه گرفتگی را پدیده خطرناکی می‌دانستند. یکی از افسانه‌های آنها درباره جگواری است که به ماه حمله کرد و ٱن را خورد. علت رنگ قرمز ماه در هنگام ماه گرفتگی کامل هم، حمله همین گربه سان است. اینکاها از این می‌ترسیدند که جگوار پس از حمله به ماه، به زمین هم حمله کند و انسان‌ها را بخورد. آنها برای پیشگیری، نیزه‌های خود را رو به ماه می‌گرفتند و کلی سروصدا می‌کردند. حتی سگهایشان را کتک می زدند تا از درد زوزه بکشند و عوعو کنند.


بین النهرینی‌ها و حمله دیو

بین النهرینی‌ها هم ماه گرفتگی را ناشی از حمله‌ دیوها به ماه می‌دیدند. فرهنگ‌های سنتی چیزی را که در آسمان رخ داده به شرایط روی زمین، نسبت می‌دادند. و از آنجا که پادشاه نماینده زمین در بین النهرین بود، مردم ماه گرفتگی را حمله‌ای به شخص شاه تلقی می‌کردند. آنها در زمان ماه گرفتگی، یک پادشاه بدلی را بر تخت می‌نشاندند تا در طول ماه گرفتگی، شخص شاه از آسیب در امان بماند. معمولا، کسی که در چنین شرایطی پادشاه خوانده می‌شد، کسی بود که بتوان از جانش گذشت». به رغم این که پادشاه بدلی، واقعا مسئولیتی نداشت، در طی ماه گرفتگی با او به خوبی رفتار می شد. اما وقتی ماه گرفتگی تمام می‌شد همان گونه که می‌شود انتظار داشت، پادشاه بدلی عموما ناپدید می‌شد و احتمالا با مسموم کردنش از شر او راحت می‌شدند.


درمان ماه

یک قبیله بومی شمال کالیفرنیا به نام هوپا تصور می‌کردند که ماه ۲۰ همسر و تعداد زیادی حیوان خانگی دارد. اکثر این حیوانات خانگی شیرهای کوهی و مارها بودند، و وقتی ماه غذای کافی برای خوردن به آنها نمی‌داد، به او حمله کرده و زخمی و خون آلودش می‌کردند. ماه گرفتگی وقتی تمام می‌شد که زنان ماه برای حفاظت از او وارد عمل می‌شدند، خونش را پاک کرده و از او پرستاری می‌کردند تا خوب شود.


جنگ ماه و خورشید

مردم باتامالیبا در کشورهای توگو آفریقا افسانه جالبی داشتند. آنها در زمان ماه گرفتگی معتقد بودند خورشید و ماه در طی ماه گرفتگی در حال جنگ با هم هستند، و مردم از آنها می‌خواهند که جنگ را تمام کنند. برای این مردم، ماه‎گرفتگی زمانی برای گرد هم آمدن و رفع کدورت‌ها و خشم‌های قدیمی بود.

 

منبع: ninisite.com

 

برچسب ها: بارداری، زایمان، جنین، همانژیوم، زندگی آنلاین، بیماری مادرزادی، خال پوستی، ماه گرفتگی، لک هی پوستی، تومور عروقی، خسوف تعداد بازديد: 410 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز