Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 10:54

8
تیر
تورم پا (2)

تورم پا (2)

بیماری‌های كلیوی نیز گاه باعث تورم پاها و چشم‌ها می‌شوند.

 

 مصرف داروها: گاهی اوقات تورم در اثر مصرف برخی داروها، مثل داروهای خوراكی دیابت، داروهای مربوط به فشار خون، مسكن‌ها (مثل ایبوپروفن) و استروژن ایجاد می‌شود.

 بیماری های كلیوی: بیماری‌های كلیوی نیز گاه باعث تورم پاها و چشم‌ها می‌شوند.

  نارسایی قلبی: در افرادی كه دچار نارسایی قلبی هستند، قلب ضعیف می‌شود و عمل پمپاژ را به‌طور ناقص انجام می‌دهد؛ در نتیجه نواحی شكم و پاها ورم می‌كنند. نارسایی قلبی منجر به تجمع مایعات در ریه‌ها و كوتاه شدن تنفس می‌گردد.

  بیماری جگر: ایجاد زخم و جراحت در جگر در اثر عوامل مختلف، باعث مسدود شدن جریان خون در جگر می‌شود. این افراد معمولاً در ناحیه شكم و بطن با تورم شدید مواجه هستند.

  مسافرت: نشستن در یك موقعیت ثابت به مدت طولانی، به‌خصوص هنگام سفر، می‌تواند باعث تورم پاها شود كه هیچ خطری ندارد و خود به خود برطرف می‌شود.

توصیه‌های كلیدی

 اِدم دردوران بارداری بسیار طبیعی است و حدود 75 درصد از خانم‌ها آن‌را تجربه می‌كنند. بیشتر خانم‌ها با تورم متوسط روبه‌رو هستند؛ اما گاهی اوقات تورم شدید می‌شود و ممكن است فرد را نگران كند. از آنجا كه در طول دوران بارداری حجم خون دو برابر افزایش می‌یابد و بدن مایعات بیشتری را در خود حفظ می‌كند، تورم به وجود می‌آید. برای كاهش تورم دست و پاها در این دوران، بهتر است چند نكته را رعایت كنید:

 بیشتر استراحت كنید و در حال استراحت پاهای‌تان را آویزان نكنید و به حالت ضربدری ننشینید.

 آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب باعث می‌شودمایعات كمتری در بدنتان نگه داشته شود. همچنین ازگرفتگی عضلات پاها نیز جلوگیری می‌شود.

 خوب غذا بخورید و از خوردن غذاهایی كه ارزش غذایی ندارند، اجتناب كنید؛ به عبارتی هله هوله نخورید. یك رژیم غذایی متناسب در پیش بگیرید و از خوردن غذاهای پرنمك بپرهیزید. نمك، ورم بدن را بیشتر می‌كند. میوه‌جات و سبزیجات خام به كاهش تورم كمك می‌كند.

 برخی ورزش‌های سبك و ملایم را انجام دهید (حتی در حالت نشسته). ورزش و نرمش برای كاهش تورم بدن بسیار مفید است. چون در وضعیت بارداری هستید، می‌توانید به پیاده‌روی بروید، یوگا تمرین كنید و حركات كششی انجام دهید.

 در حالت نشسته پاهای‌تان را روی چیزی بگذارید كه آویزان نباشند.

 در طول روز چند بار پاهای‌تان را بالا بگیرید. اگر امكان دارد به پهلوی چپ دراز بكشید زیرا سیاهرگ بزرگ «وناكاوا» در سمت راست بدن قرار دارد و باعث تورم بدن در این دوران می‌شود.  وقتی كه در حالت نشسته هستید، گاهی اوقات انگشت شصت پاهای‌تان را تكان دهید.

همچنین پاهای‌تان را از مچ پیچ و تاب دهید و نگذارید در یك حالت ثابت بمانند.  پس از چند دقیقه نشستن از جای‌تان بلند شوید و كمی قدم بزنید یا اینكه روی زمین دراز كشیده و پاهای خود را بكشید.  از پوشیدن شلوارها و جوراب‌های كشی بسیار تنگ خودداری كنید.  شب هنگام موقع خوابیدن پاهای‌تان را كمی بالاتر از سطح بدن‌تان قرار دهید؛ مثلاً زیر پاهای‌تان بالش بگذارید.

حتی می‌توانید كمپرس سرد روی آنها بگذارید تا ورم‌شان كمتر شود.  شنا كنید و ایروبیك در آب انجام دهید. این حركات سبك ورزشی، ورم بدن را كاهش می‌دهند.  دوش آب گرم بگیرید و البته این بخش شامل حال كسانی می‌شود كه باردار نیستند، زیرا گرمای زیاد به جنین آسیب می‌رساند. هنگام دوش گرفتن كمی عضلات و ماهیچه‌های خود را بكشید.

 ویتامین‌ها و املاح

 ویتامین ب كمپلكس (حفظ و نگهداری آب در بدن را كاهش می‌دهد).  ویتامین C با بیوفلوونوئید (عملكرد آدرنال را بهبود می‌بخشد).  كلسیم، منیزیم و روی باعث كاهش تورم می‌شوند.  ویتامین E به جریان خون كمك می‌كند.  پتاسیم مایعات بدن را در دیواره سلول‌ها نگاه می‌دارد. 

اگر یكی از پاها یا دست‌ها دچار تورم شدید شده، ممكن است در اثر لخته شدن خون باشد. در این وضعیت فوراً به پزشك مراجعه كنید.  كفش‌های راحتی به پا كنید تا پاهای متورم شما فضای كافی داشته باشند.  در هوای گرم و مرطوب، خود را تا حد امكان خنك نگه دارید.  وقتی كه تورم پاهای‌تان بسیار شدید است، به پزشك مراجعه كنید، چرا كه ممكن است خطری جدی شما را تهدید كند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تورم پا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نارسایی قلبی، بیماری های كلیوی، تورم شدید، استراحت پاها، گرفتگی عضلات پاها، تورم بدن تعداد بازديد: 547 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز