Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 18:26

16
فروردین
یبوست در دوران بارداری و راه حل‌های کنترل

یبوست در دوران بارداری و راه حل‌های کنترل

سه معیار اصلی برای تعریف یبوست عبارتند از: زور زدن هنگام دفع مدفوع، سختی مدفوع در بیش از 75 درصد موارد و اجابت مزاج كمتر از 2 تا 3 بار در هفته.

غزاله اسلامیان؛ دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه

 

 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از دویست میلیون بارداری در جهان اتفاق می‌‌افتد. عدم توجه به این گروه کثیر موجب خطرات و صدمات عمده ای در جامعه می‌شود. تغییرات فیزیولوژیك جسمی و روانی مربوط به بارداری، تمام سیستم‌‌های بدن مادر، از جمله دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد و شایع‌ترین تغییرات در دستگاه گوارش رخ می‌‌دهد.

از میان مشكلات گوارشی، تهوع، استفراغ، سوزش سردل و یبوست از شایع‌ترین مشكلات و شكایات زنان در دوران بارداری می‌باشند. یبوست در 11 تا 40 درصد بارداری‌‌ها رخ می‌‌دهد و در سه ماهه اول و سوم بارداری شیوع بیشتری دارد. این در حالیست که بیش از 90 درصد یبوست‌‌ها از جمله یبوست‌‌های دوران بارداری با تغییر و بهبود شیوه زندگی رفع می‌شود.

از میان علائم بالینی و ذهنی یبوست، كاهش دفعات دفع مدفوع و سختی مدفوع از همه مهم‌ترند. علائم دیگری نظیر درد مقعد، تخلیه ناكامل مدفوع، حجم كم مدفوع، اتساع شكمی، نفخ، دفع گاز، زور زدن هنگام اجابت مزاج، احساس پری و فشار لگنی، عدم موفقیت برای عمل دفع در طی بیست‌وچهار ساعت یا حتی خونریزی از ركتوم را نیز در تعریف یبوست در نظر می‌‌گیرند.

سه معیار اصلی برای تعریف یبوست عبارتند از: زور زدن هنگام دفع مدفوع، سختی مدفوع در بیش از 75 درصد موارد و اجابت مزاج كمتر از 2 تا 3 بار در هفته. علت یبوست در دوران بارداری ممكن است در ارتباط با كاهش حركات روده كوچك، بزرگ و یا هردو در اثر فشاروارده به دلیل بزرگ شدن رحم یا اثرات هورمونی (افزایش پروژسترون) باشد.

1- همراه با وعده‌‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام به میزان كافی از گروه سبزی‌‌ها مصرف نمایید.

2- در طول روز به میزان كافی از گروه میوه‌‌ها استفاده نمایید.

3- مصرف میوه‌‌های خشك خیسانده شده در آب همانند آلو خشك، انجیر خشك و برگه‌‌های هلو یا زرد آلو می‌‌تواند در رفع یبوست كمك نماید.

4- در رژیم غذایی خود از نان‌‌ها و بیسكویت‌‌های سبوس دار استفاده نمایید.

5- نوشیدن آب را در طول روز افزایش دهید. باید روزانه حداقل شش لیوان و ترجیحا هشت لیوان مایعات مصرف کنید؛ فراموش نکنید که بهترین نوشیدنی آب است.

6- روزانه به میزان كافی فعالیت بدنی داشته باشید.

7- در صورتی‌که از مکمل آهن استفاده می‌کنید، ممکن است تغییر نوع مکمل آهن در بهبود یبوست مؤثر باشد.

8- از مصرف خودسرانه مسهل‌‌ها پرهیز نمایید. با مصرف بیش از حد مسهل‌‌ها، روده‌‌ها به آن‌‌ها عادت می‌کنند و یبوست در دراز مدت تشدید می شود.

9- از روغن زیتون در تهیه سالادها استفاده کنید.

10- استراحت و خواب کافی داشته باشید.

11- عادات دستشویی رفتن خود را اصلاح کنید، زیرا جلوگیری از دفع مدفوع در بسیاری از موارد باعث یبوست می‌شود.

12- آرام باشید و آسان بگیرید زیرا در زمان عصبانیت و تنش‌‌های عصبی روده‌‌ها نیز از حرکت می‌ایستد.

13- مراقب غذاهای خاص باشید ممکن است غذاهایی در یک شخص باعث یبوست شود در حالیکه برای شخص دیگر اینگونه نباشد.

14- از خوردن غذا با حجم زیاد خود‌داری کنند زیرا این کار مسیر گوارشی را مسدود می‌کند و یبوست را تشدید می‌نماید.

 

برچسب ها: درمان یبوست، بارداری، مشکلات بارداری، یبوست چیست، یبوست در دوران بارداری، درمان یبوست در بارداری، جلوگیری از یبوست بارداری تعداد بازديد: 940 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز