Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 00:20

3
آبان
مصرف اسید فولیک و ویتامین قبل از بارداری

مصرف اسید فولیک و ویتامین قبل از بارداری

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی كه برای درمان التهاب مفاصل یا روماتیسم مفصل استفاده می‌شوند معمولا تخمك‌گذاری را مختل می‌‌كنند.

دکتر رضوان خوش بین؛ داروساز

 

ویتامین‌‌ها و فولیک اسید بخورید

خوردن اسید فولیک بسیار ضروری است. با مصرف حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک در طول روز برای حداقل یک ماه پیش از بارداری و سه ماه نخست بارداری، می‌‌توانید 50 تا 70 درصد از احتمال داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی همچون اسپینا بیفیدا جلوگیری کنید. استفاده از اسید فولیک همچنین می‌‌تواند از دیگر ناهنجاری‌‌های تولد نیز جلوگیری کند.می توانید از همه داروخانه‌‌ها اسید فولیک یا دیگر مولتی ویتامین‌‌های پیش از تولد را تهیه کنید. اما پیش از خرید مولتی ویتامین، ببینید آیا حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک در خود دارد یا خیر.
از مصرف دوز بالایی از هر ویتامین به ویژه ویتامین‌‌های محلول در چربی (A ، D ،K ،E ) خودداری کنید.
مصرف بالاتر از حد نرمال از این ویتامین‌‌ها به صورت روزانه، باعث نقص‌‌های مادرزادی می‌‌شود
مکمل‌‌های گیاهی را مصرف نکنید. مطالعه دقیقی مبنی بر سلامت گیاهان دارویی بر حاملگی انجام نشده است.

به سابقه پزشکی خود توجه کنید

آیا مصرف برخی از داروها بر باروری و احتمال باردار شدن تاثیر دارد؟
به طور كلی داروهایی كه مانع باروری می‌‌شوند معمولا داروهایی هستند كه به راحتی هم در دسترس همه نیستند و باید با نسخه پزشك از داروخانه تهیه شوند. چنانچه به دلیل بیماری، مدت زمان طولانی است كه تحت درمان هستید، بهتر است پزشكتان را از اینكه قصد باردار شدن دارید مطلع كنید تا در صورت لزوم آنها تغییر دهد

برای مثـال

ایزوترتینوئین با نام تجارتی رو آکوتان، مؤثرترین داروی در دسترس جهت درمان آکنۀ التهابی و کیستیک می‌باشد مهم‌ترین عارضه در رابطه با مصرف روآکوتان، تراتوژن بودن آن است. ریسک بالای ابتلای جنین به نقایص و ناهنجاری‌های متعدد مادرزادی و نیز سقط، مصرف آن را در خانم‌های باردار، مطلقاً ممنوع ساخته است. حتی در خانم‌های غیر حامله که در سن و شرایط باروری قرار دارند، استفاده از یک روش مؤثر جلوگیری از بارداری، به طور مداوم از یک ماه قبل تا یک ماه بعد از مصرف روآکوتان ضروری است بنابراین قطع مصرف این دارو حداقل 2 ماه پیش از بارداری توصیه می‌شود. 

کنار گذاشتن روش‌‌های پیشگیری

اکنون می‌‌توانید با روش‌‌های پیشگیری از بارداری خداحافظی کنید. افرادی که از قرص‌‌های ضد بارداری استفاده می‌‌کنند باید پیش از بارداری مواردی را در نظر داشته باشند. پیش از کنار گذاشتن این قرص‌‌ها، باید دوره خود را تمام کنید تا پریود شما دچار بی نظمی و اشکال نشود. شاید چند ماه طول بکشد تا دوره پریود شما دوباره به حالت نرمال بازگردد اما بیشتر خانم‌‌ها از همان ماه اولی که قرص‌‌ها را کنار می‌‌گذارند، بارور هستند.
برخی از کارشناسان معتقد هستند، بهتر است پس از قطع مصرف قرص‌‌های ضدبارداری از روش‌‌های طبیعی همچون کاندوم استفاده کنید تا دوباره پریود شما به حالت نرمال برگردد. منتظر ماندن برای داشتن پریود نرمال به شما کمک می‌‌کند تا زمان دقیقی داشته باشید و بتوانید به راحتی برای انجام آزمایش‌‌های مورد نظر خود در سه ماهه نخست بارداری، برنامه‌ریزی کنید.

- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی كه برای درمان التهاب مفاصل یا روماتیسم مفصل استفاده می‌شوند معمولا تخمك‌گذاری را مختل می‌‌كنند. یكی از این داروها ایبوپروفن است.
توجه داشته باشید كه اگر این دارو را گهگاه استفاده می‌‌كنید خطری برای باردار شدن شما وجود نخواهد داشت و جای نگرانی نیست
داروهای تضعیف كننده سیستم ایمنی و استروئیدها (مثل كورتیزون و پردنیزولون) كه در بیماری‌هایی مثل آسم و لوپوس استفاده می‌شوند، ممكن است موجب بی نظمی در سیكل‌‌های قاعدگی و در نتیجه عدم باروری شوند. اما این اتفاق زمانی رخ می‌‌دهد كه با دوزهای بالا و به مدت طولانی مصرف شوند.
بعضی از داروهای ضد فشارخون ممكن است موجب بالا رفتن سطح پرولاكتین خون و اختلال در تخمك‌گذاری شوند.
-به‌طور كلی هر داروئی كه سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد (مثل داروهایی كه برای درمان صرع استفاده می‌‌شوند) با تغییراتی كه در سطح هورمون پرولاكتین ایجاد می‌‌كنند موجب مختل شدن تخمك گذاری می‌‌شوند.
-داروهایی كه در بیماری‌های تیروئید استفاده می‌‌شوند، چنانچه با دوز خیلی بالا یا خیلی پایین مصرف شوند، می‌‌توانند باروری را تحت تاثیر قرار دهند. مصرف  بعضی از داروهای ضد افسردگی و داروهایی كه برای درمان آسم مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، می‌‌توانند در سیر تخمك گذاری اختلال ایجاد كنند اما این به آن معنی نیست كه حتما این اتفاق می‌‌افتد. البته بعضی از داروها هم تغییری در تخمك گذاری یا باروری ایجاد نمی كنند مانند مهار كننده‌‌های انتخابی باز جذب سروتونین  نظیر فلوکستین.
-توصیه می‌‌شود چنانچه قصد باردار شدن دارید از مصرف كرم‌‌ها یا ژل‌‌های پوستی حاوی استروژن یا پروژسترون اجتناب كنید، هر چند میزان جذب پوستی این داروها كم است.
-دوز بالای استروئیدها یا مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیك در آقایان هم می‌‌تواند موجب كاهش تعداد و كیفیت اسپرم‌‌ها شود.
سولفاسالازین (كه برای درمان التهاب روده بزرگ استفاده می‌‌شود) و سایمتیدین نیز همین اثر را دارند.
بتا بلاكرها (مثل پروپرانولول) كه برای درمان افزایش فشار خون مصرف می‌‌شوند و داروهای روان گردان، باعث نا توانی جنسی در مردان می‌‌شوند. بجز اینها ،در سایر موارد كمتر داروئی است كه باروری مردان را تحت تاثیر قرار دهد.
نكته مهم اینكه، چنانچه تحت درمان با هر یك از این داروها هستید، بعد از تصمیم به باردار شدن به طور خودسرانه و ناگهانی آنها را قطع نكنید. در بسیاری از موارد لازم است سطح خونی این داروها به تدریج و تحت نظارت پزشك پایین آورده شود.

 

برچسب ها: بارداری و اسید فولیک، حاملگی و اسید فولیک، مصرف ویتامین ها در بارداری، بارداری سالم، پیشگیری از بارداری تعداد بازديد: 1578 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز