Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:21

15
آبان
مراقبت‌های قبل از بارداری

مراقبت‌های قبل از بارداری

قبل از باردار شدن باید یك سری از مراقبت‌هایی را انجام دهید تا فرزند سالمی را به دنیا بیاورید. شما و همسرتان یكدفعه تصمیم گرفته‌اید كه پدر و مادر شوید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

قبل از باردار شدن باید یك سری از مراقبت‌هایی را انجام دهید تا فرزند سالمی را به دنیا بیاورید. شما و همسرتان یكدفعه تصمیم گرفته‌اید كه پدر و مادر شوید. اما یكی دو ماه حداقل صبر كنید تا بهترین شانس را برای داشتن یك بارداری سالم و بچه‌ای سالم‌تر به خودتان بدهید.

چند مورد مهم وجود دارد كه قبل از قرار گرفتن در این مسیر به آن نیاز دارید. مواردی كه ما در اینجا لیست كرده‌ایم به شما كمك می‌كنند تا زندگی و بدن خود را آماده آوردن فرزند كنید.

 به دخانیات نه بگویید

اگر سیگاری هستید یا دارو مصرف می‌كنید، اكنون وقت آن است كه آن را ترك كنید. زیرا برخی از داروها حتی پس از اینكه تأثیر آن‌ها هم از بین می‌رود در بدن شما باقی می‌مانند. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند كه سیگار  كشیدن و مصرف دارو منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و بچه‌های كم‌وزن به هنگام تولد می‌شوند. علاوه بر آن، تحقیقات می‌گویند كه هر مصرف نابجایی می‌تواند بر باروری و كاهش میزان اسپرم  همسرتان تأثیرگذار باشد.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند كه حتی دود درجه دو هم ممكن است بر شانس بارداری شما تأثیر بگذارد. الكل هم می‌تواند تأثیراتی در زمینه بارداری داشته باشد. بنابراین بهتر است هنگامی كه تازه تصمیم گرفته‌اید یا در طول دوره 2 هفته آخر سیكلی هستید كه به فكر بارداری افتاده‌اید، الكل را كنار بگذارید.

 فنجان كافئین را كنار بگذارید

تحقیقات نشان می‌دهد كه مصرف زیاد كافئین می‌تواند توانایی جذب آهن كه به میزان زیادی از آن در طول دوران بارداری نیاز دارید را كم كرده و خطر مرده به دنیا آوردن نوزاد را افزایش دهد. بنابراین عادت مصرف قهوه، چای و كولا را از سر خودتان بیندازید و ترك كافئین را آغاز كنید.

شاید بخواهید با نوشیدنی‌های بدون كافئین یا نیمه كافئین شروع كنید. اگر واقعاً به آن اعتیاد دارید، سعی كنید روزی یك فنجان كم كنید. اغلب كارشناسان فكر می‌كنند كه این مقدار سالم‌تر است. به محض اینكه به زندگی بدون قهوه یا با قهوه كم عادت كردید متوجه می‌شوید كه شیرداغ جایگزین بسیار خوبی برای قهوه بوده و كلسیم آن‌ چقدر برای بدن‌تان مفید است.

 فولیك اسید مصرف كنید

حتی اگر رژیم غذایی متعادلی دارید گرفتن تمام نیازهای غذایی، آن هم فقط از غذاها بسیار مشكل است و بخصوص یكی از این مواد مغذی هست كه شما نمی‌خواهید آن را كم مصرف كنید. طبق مراكز كنترل بیماری، با مصرف روزانه 400 میكروگرم فولیك اسید به مدت حداقل 1ماه، قبل از شروع یا حین 3 ماهه اول می‌توانید تا 70 درصد شانس داشتن بچه‌ای با اثرات عصبی مانند اسپینابیفیدا را از بین ببرید.

شما می‌توانید محصولات فولیك اسید را از داروخانه خریداری كنید یا اینكه مرتب پیش از زایمان مولتی ویتامین مصرف كنید. اگر این كار را انجام می‌دهید مراقب باشید كه بیش از میزان توصیه‌ شده ویتامین A مصرف نكنید مگر اینكه كل آن در فرم‌هایی به نام بتاكاروتن وجود داشته باشد. خوردن زیاد نوع خاصی از ویتامین A می‌تواند تأثیراتی بر تولد داشته باشد. اگر از آن چیزی كه مصرف می‌كنید مطمئن نیستید از مشاور سلامتی خود بخواهید تا محصولی را برای شما تجویز كند.

 وزن خود را كنترل كنید

اگر روی وزن سلامتی قرار دارید، بارداری برای شما‌ آسان‌تر است. اگر در وزن سلامتی نیستید، كم یا اضافه كردن وزن می‌تواند به شما كمك كند. با مشاور سلامتی خودتان در مورد بهترین روش دستیابی به وزن مورد نظر صحبت كنید.

 دانستن سوابق پزشكی و درمانی

بهتر است شما و همسرتان در مورد تاریخچه سلامتی خانوادگی خود تحقیق كنید. پس با پدر و مادر، خواهر و برادر یا دیگر اقوام خود تماس بگیرید تا گزارش‌هایی در مورد سابقه پزشكی و درمانی آن‌ها بگیرید. اگر آن‌ها تردید دارند و یا تمایل ندارند كه این اطلاعات را در اختیار شما قرار بدهند، به آن‌ها بگویید كه شما می‌خواهید مشاور سلامتی خود را عوض كرده و پیش یك مشاور جدید بروید.

مهم‌ترین چیزی كه باید بپرسید این است كه آیا كسی در خانواده شما مشكل ژنتیكی یا كروموزومی مانند سندرم داون، كم‌خونی داسی‌ شكل، فیبروز كیستی یا ناراحتی‌های خونی داشته یا نه. همچنین باید بدانید كه آیا كسی در اقوام، عقب‌ماندگی ذهنی یا عقب‌ماندگی‌‌های رشدی دیگری داشته یا با نقص عضو مانند نقص قلبی یا عصبی متولد شده است؟

پزشك شما یك سری سوالات را در اولین بار چك‌آپ بارداری یا ویزیت قبل از آن از شما می‌پرسد و پاسخ‌های شما به تشخیص او برای اینكه نیازی به آزمایشات خاصی قبل از زایمان وجود دارد یا نه و یا اینكه شما و همسرتان قبل از بارداری باید آزمایشات ژنتیكی را انجام دهید یا نه كمك می‌كنند.

 برای ورزش كردن خود برنامه‌ای ابداع كرده و آن را دنبال كنید

اكنون برنامه‌ای برای زیبایی اندام خود آغاز كرده و آن را ادامه دهید. با به دست آوردن بدنی سالم كه مناسب بارداری است تشویق خواهید شد. علاوه بر آن، كار كردن و عرق ریختن روش بسیار خوبی برای از بین بردن استرس است كه برای باردار شدن بسیارخوب است.

یك برنامه ورزشی سالم شامل 60 دقیقه فعالیت مانند راه رفتن یا دوچرخه زدن و تمرین وزنه زدن آن هم در اغلب روزهای هفته انعطاف‌‌پذیری شما را بالا می‌برد (مانند كشش روزانه یا یوگا) و در نتیجه شما برنامه بسیار خوبی برای روی فرم بودن خواهید داشت. به محض اینكه باردار شدید، یادتان باشد كه ورزش بسیار خوب است. حتماً توصیه می‌شود كه تمرینات ورزشی خود را ادامه دهید.

اگر كار كردن شما در حد فشار دادن دكمه‌های كنترل تلویزیون است، پس نیاز به یك ورزش روزانه دارید. مثلاً با 10 تا 20 دقیقه پیاده‌روی روزانه شروع كنید. فعالیت خودتان را با از پله‌ها رفتن به جای آسانسور یا پارك كردن ماشین خود كمی دورتر از محل كار افزایش دهید.

 به یك دندانپزشك مراجعه كنید

هنگامی كه خودتان را برای بچه‌دار شدن آماده می‌كنید، سلامتی كلی خود را فراموش نكنید. شواهد نشان می‌دهند كه بیماری پریودنتال یا بیماری‌های لثه می‌تواند منجر به زایمان زودرس و تولد بچه‌های كم‌وزن بشود. در واقع، محققین طی یك مطالعه دریافته‌اند كه زنان بارداری كه این بیماری را دارند 7 برابر بیشتر از دیگران زایمان زودرس دارند.

مطالعه‌ دیگری رابطه بین بیماری لثه و افزایش خطر پری‌اكلامپسی را نشان داد. در مواقع بدتر، تغییرات هورمونی طی بارداری می‌تواند شما را در مقابل بیماری لثه آسیب‌پذیرتر كند. افزایش پروژسترون و استروژن می‌تواند موجب واكنش متفاوت لثه نسبت به باكتری در جرم دندان و در نتیجه تورم، خونریزی و نرمی لثه بشود.

شایان ذكر است زنانی كه به مراقبت از سلامتی دهان و دندان خود قبل از بارداری می‌پردازند می‌توانند احتمال تجربه ناراحتی‌های لثه در طول دوران بارداری را پایین بیاورند.

 قبل از بارداری برنامه منظمی برای مراجعه به پزشك داشته باشید

نباید تنها برای به دنیا آوردن فرزندتان به پزشك یا ماما مراجعه كنید بلكه قبل از آن هم باید به طور مرتب برای چك‌آپ به مشاوران سلامتی مراجعه كنید. پزشك شما حتماً در مورد مسائل شخصی خودتان و سوابق درمانی خانوادگی، وضعیت جسمانی فعلی و هرگونه درمانی كه تا به حال انجام داده‌اید از شما می‌پرسد.

برخی از داروها مانند آكوتان (داروی رایجی كه برای درمان جوش‌ها تجویز می‌شود) در چربی بدن شما ذخیره شده و ماه‌ها در آنجا باقی می‌مانند. پزشك شما حتماً باید در مورد رژیم غذایی، وزن و ورزش صحبت كند و یك ویتامین قبل از زایمان تجویز كند و به شما این اطمینان را بدهد كه ایمن‌سازی بدن شما به روز بوده و آزمایشاتی را در رابطه با بیماری‌های دوران كودكی مانند آبله مرغان و سرخجه انجام بدهد و به هر سوال كه دارید پاسخ بدهد.

اگر 1 سال است كه تحت مراقبت هستید می‌‌توانید حتی انتظار آزمایش مربوط به لگن و سرطان رحم را هم داشته باشید و اگر در خطر هستید برای بیماری‌های جنسی هم آزمایش بشوید. بسیاری از زوجین حتی می‌‌خواهند كه بیماری‌هایی همچون كم‌خونی داسی‌شكل، فیبروز كیستی یا دیگر بیماری‌های مربوط به سابقه ژنتیكی و فامیلی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد.

 

برچسب ها: زایمان زودرس، بارداری، دوران بارداری، مادران باردار، فولیك اسید، برنامه بارداری، كافئین تعداد بازديد: 878 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز