Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:09

31
شهریور
همه چیز در مورد ادکلن و عطر

همه چیز در مورد ادکلن و عطر

گیاهان به عنوان منابع روغن‌های اساسی و تركیبات معطر عمده به شمار می‌آیند. گیاهان این تركیبات را به خاطر محافظت از حیوانات گیاه‌خوار و همچنین جذب حشرات گرده افشان تولید می‌كنند.

انواع عطر و خواص آنها

عطرهای گرم و شیرین و تلخ: مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر

عطرهای سرد و تلخ یا ترش: مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه

عطرهای تند از هر نوع: برای میهمانی‌ها و مجالس

نوع و فصل استفاده هم البته اول بستگی به ذائقه‌ بویایی شما دارد. 

منابع عطرسازی

منابع گیاهی

گیاهان به عنوان منابع روغن‌های اساسی و تركیبات معطر عمده به شمار می‌آیند. گیاهان این تركیبات را به خاطر محافظت از حیوانات گیاه‌خوار و همچنین جذب حشرات گرده افشان تولید می‌كنند.

1- گل‌ها: بزرگترین منبع مواد معطر است كه شامل گل‌های سرخ، مریم، میخك، یاس و ابریشم هستند.

2- برگ‌ها: برگ‌های نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مركبات، گوجه‌فرنگی و علف خشك.

3- ریشه و ساقه‌های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل.

4- دانه‌ها: دانه‌های گشنیز، زیره، كاكائو، هل و بادیان.

5- میوه‌ها: میوه‌های تمشك، توت‌فرنگی، سیب، مركبات، وانیل و فلفل شیرین.

6- روغن چوب: چوب درختان سرو، عرعر، كاج و صنوبر.

7- پوست درختان: درخت نعناع.

8- رزین(صمغ): رزین بوته كندر، بلسان (درخت گل حنا)، كاج و صنوبر. 

منابع حیوانی

1- مشك: از كیسه آهوی آسیایی گرفته می‌شود كه مشك سنتزی (مصنوعی) به علت اقتصادی بودن جایگزین مشك طبیعی شده است.

2- كاستوریوم: كه از كیسه سگ آبی آمریكای شمالی به دست می‌آید.

3- عنبر سائل: ماده چربی مانندی كه از نهنگ عنبر به دست می‌آید.

4- عسل: كه از كندوی زنبور عسل به دست می‌آید. 

منابع مصنوعی

مواد معطر ساختگی تركیبات ارگانیكی است كه از فرآورده‌های نفتی و یا رزین درخت كاج مانند كومالين و لينالول حاصل می‌شود. 

خانواده عطرها

رایحه‌ای كه شبیه علف و سبزه و یا برگ‌های تازه چیده شده است

رایحه پر طراوت: FRESHY GREEN

رایحه كاجی و بلوطی و یا وانیلی، رایحه گرم: ORIENTAL

رایحه گرم و تند: SPICY

رایحه جنگل و چوب خشك تازه قطع شده: WOODY

رایحه گل‌ها، ملایم و طبیعی: FLORAL

رایحه میوه‌ها به جز مركبات مانند: سیب، موز و توت فرنگی: FRUITY

رایحه قارچ مانند: FUNGAL

رایحه زمین جنگل و خاك: EARTHY/MOSSY

رایحه مركبات مانند: نارنج، لیمو ترش و پرتغال: CITRUS

رایحه تنباكو: TOBACCO

رایحه شیرین: SWEET

رایحه ملایم و سبك: LIGHT

رایحه سنگین و گیرا: HEAVY

از دیگر گروه‌های عطرها می‌توان به DEODORANT‌ها كه برای برطرف‌كردن بوی بددهان و ANTI-PERSPIRANT‌ها كه از تعریق بدن جلوگیری می‌كنند و AFTERSHAVE كه پس از اصلاح استفاده مي‌شوند نام برد. 

نكاتی در مورد مصرف عطرها

1- عطر را در نقاط نبض‌دار بدن استفاده كنید نقاطی كه جریان خون قوی و پوست گرم‌تر از دیگر نقاط است مانند مچ دست، پشت گوش، قفسه سینه، گردن، پشت زانوها و داخل آرنج‌ها.

2- عطر را به صورت چند لایه استفاده كنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.

3- پس از 4-3 ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.

4- عطر را در هوای روبروی خود اسپری كرده و از آن عبور كنید. با این كار عطر به طور یكنواخت روی بدن شما می‌نشیند.

5- هیچ‌گاه عطر را مستقیما روی لباس خود به كار نبرید زیرا ممكن است ایجاد لك كند.

6- زمان امتحان عطر هنگام خرید اجازه دهید حداقل عطر به مدت 10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی كه بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته مي‌شود، ایجاد بوی متفاوتی خواهد كرد. با این كار انتخاب بهتری خواهید كرد. همچنین بیش از 3 عطر را همزمان امتحان نكنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت. 

استفاده درست از عطر

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای باکلاس بودن باید عطر و ادکلن‌های گران‌قیمت بخرند چون مرغوب‌تر و خوش‌بوترند. این فکر از جهاتی غلط است. هر کسی می‌تواند با هزینه‌‌ای اندک عطر مناسب خود را بخرد که از آن راضی باشد. عطر یا ادکلن مرغوب و گران‌قیمت هم خوب است اما وقتی با بدن شما سازگار نباشد، فایده‌ای ندارد. یکی از آشنایان عطر بسیار گران‌قیمتی خریده بود که به شدت پز قیمتش را می‌داد اما وقتی آن را به خودش می‌زد بویی شبیه آب پیاز داشت! پس این واکنش پوست شماست که ملاک است نه جیب شما! این شاید نکات مفیدی در این زمینه باشد. مطمئنا دیدگاه شما نسبت به استفاده از عطر و ادکلن عوض خواهد شد.

چرا گفتیم سازگاری با بدن شما؟ عبارت دقیق‌تر «سازگاری با پوست شما» است. بسیاری از مردم طرز استفاده غلطی از ادکلن و عطرها دارند. آنها را به لباس خود می‌زنند! نمی‌دانم شاید عطرهایی مخصوص لباس هم وجود داشته باشد ولی مساله این است که عطر باید روی پوست جواب بدهد. ما دکتر پوست نیستیم ولی به تجربه بیشتر دریافته‌ایم که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است. شاید بوی بدن افراد مانند خطوط سرانگشتان مخصوص همان فرد باشد. بنابر این هر عطری احتمال دارد روی پوست افراد مختلف، واکنش‌های شیمیایی متفاوت و در نتیجه بازتاب مختلفی داشته باشد. این در اصطلاح علمی یعنی PH و میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن پوست افراد متفاوت است. به طور کلی رایحه عطر باید روی پوست جواب بدهد. دقیقا کجا؟ چند نقطه از بدن هست که دارای نبض است: پشت گوش‌ها در قسمت زیر آن و کناره‌های بینی و مچ دست و مچ پا. گردن هم هست ولی سعی کنید به گردن نزنید چون پوست گردن مقداری حساس است. همان کناره‌های بینی و پشت گوش و نبض مچ دست از همه مناسب‌تر است. ضربان نبض باعث می‌شود که رایحه‌ عطر بیشتر در هوا پخش شود. اگر به فاصله ساعد و بازو یعنی میان آرنج و یا پشت زانوی پا و کنار قوزک پا نیز دقت کنید آنجا نیز یک نبض هست و مناسب زدن عطر. اگر پوست شما خشک است می‌توانید قبلا از کرم‌ یا لوسیون‌ استفاده کنید تا ماندگاری عطر بیشتر شود. یادتان باشد که شما «عطر را به خاطر دیگران می‌زنید» چون بعد از چند دقیقه شما به خاطر عادت به آن دیگر بویی احساس نمی‌كنيد. پس عطر برای ایجاد احساس بهتر از شما در نظر دیگران است. 

چگونگی ماندگاری بوی عطر

شما رایحه عالی مورد نظر خود را در قیمتی مناسب پیدا کرده‌اید، اما هر زمان که از آن استفاده می‌کنید، به زودی و در عرض چند ساعت بوی آن از بین می‌رود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ روش‌هایی را بیاموزید تا به شما اطمینان بدهد که بوی عطرتان در سرتاسر شب یا روز قوی و خوب باقی می‌ماند.

1- پوست سالم رمز استفاده موفق از محصولات آرایشی و زیبایی است. ابتدا مطمئن بشوید که پوست شما پیش از استفاده از عطر کاملا شسته و تمیز است.

2- توجه کنید که چه نوع مواد بهداشتی پوست و بدن باعث می‌شود که بدن شما بوی تندی داشته باشد. اگر از عطر برای این منظور استفاده می‌کنید که بوی بدن شما را بپوشاند، این بو و عطر به مدت طولانی نمی‌ماند و سرانجام بوی بدن شما بر عطر غلبه می‌کند.

3- اگر بوی بدن شما به شکلی است که اثر عطر را از بین می‌برد، قبل از به کار بردن عطر از محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب استفاده کنید.

4- دقت کنید که عطر را در جایی که ماده بوبر یا ضد عرق استفاده کرده‌اید، به کار نبرید. بوبرهایی با رایحه ملایم بوی عطر شما را نمی‌پوشاند، بلکه آن را افزایش می‌دهند. بوبرها هر نوع بوی عرق را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که رایحه عطر به خوبی بدن شما را خوشبو کند.

5- قبل از استفاده از عطر مطمئن شوید که خراش و زخم روبازی بر روی پوست خود ندارید، زیرا ترکیب عطر با مایعات بدن باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

 

برچسب ها: انواع عطر، خواص عطرها، منابع عطرسازی، خانواده عطرها، نكاتی در مورد مصرف عطرها، استفاده درست از عطر، ماندگاری بوی عطر تعداد بازديد: 1830 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز