Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:49

28
مهر
استحکام خاکریزهای قانون با فرهنگ سازی

استحکام خاکریزهای قانون با فرهنگ سازی

مجاز دانسته شدن ازدواج دختران در سن زیر 13 سال آسیب زیادی را به بعضی دختران ایرانی زده است که از جمله آنها می‌توان به پدیده کودکان بیوه اشاره کرد.

 مریم کاظمی/ روزنامه نگار

 

افزایش سن ازدواج دختران در میان التهاب و طرح دیدگاه مخالفان و موافقان از پیچ بهارستان عبور کرد.

براساس نظر جامعه‌شناسان و صاحبنظران حوزه مسائل اجتماعی، مجاز دانسته شدن ازدواج دختران در سن زیر 13 سال آسیب زیادی را به بعضی دختران ایرانی زده است که از جمله آنها می‌توان به پدیده کودکان بیوه اشاره کرد.

واقعیت این است که ازدواج یک مرحله مهم از زندگی می‌باشد که لازمه آن فراهم شدن زمینه بلوغ جسمی و فکری است و بررسی‌ها نشان داده است چنانچه این بلوغ به طور کامل محقق نگردد فرجام ازدواج با ابهام و شک مواجه خواهد شد.

اگرچه در جامعه امروز با افزایش سطح سواد و آگاهی‌های عمومی، قاطبه مردم به سرنوشت فرزندان خود با حساسیت و وسواس بیشتری دقت نظر دارند، اما هستند مناطق و اقوامی که هنوز سنت‌های رایج و خرده‌ فرهنگ‌های بومی خود را در مقوله ازدواج در پیش می‌گیرند و آمار‌های ناشی از تبعات منفی اینگونه پیوندها که غالباً با فرجامی تیره و تار و شکست و جدایی همراه بوده است نیز مرتبط با اینگونه مناطق و خرده فرهنگ‌ها است.

حال که با تصویب یک فوریت این قانون ابزار مهمی در راستای پیشگیری از اینگونه آسیب‌ها در حال فراهم شدن است باید هم راستا با آن فعالیت‌های فرهنگی نیز در جهت اقناع مخالفان و توجیه آنها در پذیرش قانون بعمل آید.

از این رو رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مناطقی که شیوع ازدواج دختران کم سن و سال در آنها بیشتر است رسالت و مسئولیت سترگی در فرهنگ‌سازی به عهده دارند.

همچنین رسانه ملی می‌تواند با بهره‌گیری از صاحبنظران معتمد در برنامه‌‌ها و میزگردهای تخصصی، بستر اجتماعی اجرای این قانون را فراهم کنند.

در این بین نباید نقش چشمگیر نظام آموزشی را در آگاه‌سازی خانواده‌ها در زمینه الزامات بلوغ جسمی و روانی در ازدواج از نظر دور داشت.

به هر حال این مصوبه اقدامی درخور ستایشی برای پیشگیری از آسیب‌های بی‌شماری است که از این ناحیه متوجه دختران معصوم این سرزمین بود و امید است این قانون خاکریزی در برابر این آسیب‌ها باشد.

 

برچسب ها: سن ازدواج، ازدواج در سن پایین، سن قانونی ازدواج، ازدواج در سن کم، ازدواج دختران کم سن، ازدواج و بلوغ، سن ازدواج دختران تعداد بازديد: 433 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز