Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:31

26
تیر
پرخاشگران كوچك (1)

پرخاشگران كوچك (1)

بخش اول- برخی از كودكان به طور طبیعی پرانرژی، خستگی ناپذیر و پر هیجانند. آنها احتمالا هر كاری كه بزرگ‌ترها می‌گویند، انجام نمی‌دهند و بسیار پر سر و صدا و جنجالی هستند و به سختی یكجا می‌نشینند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

برخی از كودكان به طور طبیعی پرانرژی، خستگی ناپذیر و پر هیجانند. آنها احتمالا هر كاری كه بزرگ‌ترها می‌گویند، انجام نمی‌دهند و بسیار پر سر و صدا و جنجالی هستند و به سختی یكجا می‌نشینند؛ مثلا هنگام غذا خوردن، چندین بار از روی صندلی بلند می‌شوند و پی بازیگوشی می‌‌روند؛ تا جایی كه غذایشان سرد می‌شود!

البته بیش‌فعالی كودكان مساله نگران‌كننده‌ای نیست. كودكانی كه در توجه و تمركز كردن دچار مشكل هستند و بیش از اندازه تحرك و جنب و جوش دارند، اگر در سنین كودكی مورد حمایت و كمك قرار نگیرند، مشكلاتشان تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و این مساله حتی روی شغل آنها در آینده نیز تاثیر می‌گذارد؛ مثلا به مدت طولانی نمی‌توانند یك شغل را ادامه دهند و مرتب كارشان را عوض می‌كنند و این مساله به خودی خود موجب استرس خانواده آنها می‌شود.

درك كودك بیش‌فعال

 برای درك اینكه چرا برخی از كودكان و نوجوانان تمركز فكری ضعیفی دارند و بسیار فعال و پر جنب و جوش و بیقرار هستند، بهتر است موارد زیرا را بخوانید:  برخی از كودكان به طور ذاتی ناهنجار، خشن و توفانی هستند. این مساله جای نگرانی ندارد؛ چون طبیعت آنها به این شكل است. 

پدر و مادرهایی كه غمگین، نگران و مضطرب هستند، كمتر به كودكان خود توجه می‌كنند. این كودكان برای جلب توجه پدر و مادر خود پر تحرك‌تر و پر سر و صداتر و معمولا بسیار نافرمان و سركش می‌شوند. توجه اندك، بسیار بهتر از بی‌توجهی است. برخی از كودكان در یادگیری مشكل دارند و این مشكل باعث می‌شود سر به هوا و كم تمركز شوند. علت بیش‌فعالی این نیست كه والدین كودك، پدر و مادر خوبی نبوده‌اند.

همچنین رابطه قطعی با مصرف زیاد مواد قندی ندارد. واكسن‌ها نیز موجب ایجاد آن نمی‌شوند. بیش‌فعالی منشاء زیست شناختی دارد كه هنوز به درستی شناخته نشده است. احتمالا تركیبی از عوامل ژنتیكی و محیطی عامل به وجود آمدن این اختلال است.  

برخی از كودكان نسبت به برخی غذاها و آشامیدنی‌ها حساسیت دارند و باعث می‌شود تمركزشان كمتر شود. در چنین مواقعی باید آن غذاها را شناخت و كودك را از آن برحذر داشت.

 كودكان بیش‌فعال در مورد كارها و اشیایی كه به طور طبیعی باید در برابر آنها احساس خطر كنند، خطری حس نمی‌كنند. اختلالات سلوك نیز در برخی از آنها دیده می‌شود. برخی از این كودكان رفتارهای پرخاشگرانه دارند و حتی دیگران را نیز تهدید می‌‌كنند. این كودكان به سرعت حواسشان پرت می‌شود و به كوچك‌ترین محرك بیرونی واكنش نشان می‌دهند.

به علت دقت پایین، اغلب دچار اشتباه می‌شوند و مرتبا مورد انتقاد قرار می‌گیرند. حدود نه درصد از كودكان دچار اختلال تمركز و بیش‌فعالی هستند.

احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است؛ ولی علت آن مشخص نیست. كودكان بیش‌فعال بدون فكر كردن عمل می‌كنند، بیش از اندازه فعالند و در تمركز كردن مشكل دارند. این اختلال به عملكرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی كودك آسیب می‌رساند؛ ولی با درمان مناسب می‌توان این مشكل را كنترل كرد.

علائم

علائم اختلال بیش‌فعالی و فقدان توجه و تمركز: این اختلال باعث می‌شود كودكان واكنش‌های مختلفی از خود بروز دهند. كودكانی كه دچار این اختلال هستند، نمی‌توانند سر كلاس درس آنقدر صبر كنند تا نوبت‌شان شود و معمولا به حقوق سایر همكلاسی‌های خود تجاوز می‌كنند. دور و بر میز و صندلی‌ها چرخ می‌خورند، زیاد حرف می‌زنند و وسط حرف دیگران می‌پرند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- پرخاشگران كوچك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: استرس در کودکان، کودکان بیش فعال، پرخاشگری کودکان، بیش فعالی کودکان، درك كودك بیش‌فعال، علائم اختلال بیش‌فعالی، علت بیش‌فعالی تعداد بازديد: 658 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز