Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:46

7
دی
خيانت به همسر در زندگي زناشويي

خيانت به همسر  در زندگي زناشويي

براساس تحقیقات روان‌شناختی همسری كه در زندگی زناشویی‌اش به او خیانت شده، دچار 9 نوع ضایعه احساس فقدان می‌شود كه همه آن موارد پیرامون از دست دادن شریك زندگی دور می‌زند و آن ضایعه «از دست دادن خویش» است.

محمدرضا دژكام روانشناس، مشاور ازدواج و خانواده عضو انجمن روانشناسی ایران عضو انجمن مشاوره ایران

 

 

درددل خانمی كه همسرش در زندگی زناشویی به او خیانت كرده استوقتی فهمیدم كه به من خیانت كردی، دیگر از چشمم افتادی! اما داستان تو به همین جا ختم نشد، من در عمق وجودم، اعتماد و اطمینانم را به دنیا، به تو و حتی به خودم از دست دادم!

تأثیرات و پیامدهای فیزیولوژیك

بی‌شك ما در این گونه مواقع دچار تغییرات فیزیولوژیكی خاصی در سیستم اعصاب مركزی و نیز فعالیت‌های شناختی خود می‌شویم. حق دارید شما تحت تأثیر ترشح هورمون آدرنالین و سایر هورمون‌های تنش وابسته به درون اعصاب مركزی بدن‌تان، به‌شدت برانگیخته می‌شوید و احساس می‌كنید شاید دائماً نشانه‌هایی از خیانت و كجروی در رفتار شوهرتان بروز كند.

تأثیرات و پیامدهای روان‌شناختی

براساس تحقیقات روان‌شناختی همسری كه در زندگی زناشویی‌اش به او خیانت شده، دچار 9 نوع ضایعه احساس فقدان می‌شود كه همه آن موارد پیرامون از دست دادن شریك زندگی دور می‌زند و آن ضایعه «از دست دادن خویش» است. شاید تشخیص این نوع فقدان كه به اشكال مختلفی رخ می‌دهد، برای شما دشوار باشد، زیرا هیچ كدام آشكار و هویدا نیستند!

احساس فقدان عبارتند از

1-‌ از دست دادن هویت خود

2-‌ از دست دادن عزم، اراده، انگیزه و حتی امكان ادامه زندگی

3-‌ از دست دادن عزت نفس به خاطر رفتار همسر و قربانی امیال او شدن

4-‌ از دست دادن قدرت برقراری و ادامه ارتباط با دیگران

5-‌ كمرنگ شدن ایمان دینی

6-‌ از دست دادن احساس استثنایی بودن

7-‌ از دست دادن كنترل افكار و اعمال خویش

8-‌ از دست دادن احساس درونی و ذاتی خویش درباره عدالت

9-‌ احساس از دست دادن اعتماد به نفس به این خاطر كه نتوانسته‌اید همسرتان را توجیه كنید كه نسبت به شما خیلی بی‌انصافی كرده است.

نگاهی به تفاوت‌های جنسی و دیدگاه زوج‌ها نسبت به خیانت به همسر در زندگی زناشویی

عكس‌العمل زنان و مردان خیانت‌دیده

1-‌ زن‌ها سعی دارند رابطه زناشویی خود را حفظ كنند، اما مردها مسیر خود را تغییر داده و گریزانند!

2-‌ زن‌ها زانوی غم به بغل می‌گیرند و مردها عصبانی می‌شوند!

3-‌ زن‌ها به عنوان شریك زندگی و مردها به عنوان معشوق، احساس بی‌لیاقتی و تنهایی می‌كنند!

4-‌ زن‌ها به‌طور پیوسته در افكار خویش با این موضوع دست به گریبانند، اما مردها با كار و موارد دیگر زندگی، خود را سرگرم و مشغول می‌سازند.

بررسی علل و عوامل خیانت زنان به مردان در زندگی زناشویی:

خوشبختانه در جامعه ما به‌دلیل وجود فرهنگ و آداب و رسوم كهن و سنتی و اصیل ایرانی، تعداد زنانی كه به همسرانشان خیانت می‌كنند، بسیار اندك و ناچیز است. در زیر به برخی از علل و عوامل خیانت زنان در زندگی زناشویی اشاره می‌كنیم:

ماجراجویی و حسادت: به نظر می‌رسد یكی از دلایل خیانت، حس ماجراجویانه و برانگیخته شدن احساسات بر اثر حسادت نسبت به شوهران زنان دیگر است!

ارضا نشدن امیال و نیازها: مشكل برطرف نشدن نیازهای غریزی هم از جمله مواردی است كه گاهی باعث خیانت در زندگی زناشویی می‌شود.

وضعیت اقتصادی: برخی از زنان به دلیل اینكه شوهرشان وضعیت مالی خوبی ندارد و به اندازه كافی به آنها پول نمی‌دهد، دست به خیانت در زندگی زناشویی می‌زنند! 

خیانت شوهر: اگرچه همه زنان برای انتقام‌جویی از همسرشان به آنها خیانت نمی‌كنند؛ ولی اكثراً احساس می‌كنند، حال كه مورد خیانت قرار گرفته‌اند، آنها نیز مجاز به مقابله به مثل هستند.

مورد غفلت واقع شدن: وقتی زن احساس می‌كند كسی كه دوست داشت تمام اوقات خود را با او بگذراند، اكنون بیشتر وقت خود را در محل كار یا با دوستانش سپری می‌كند، احساس تنهایی كرده و به خاطر عدم توجه و مورد غفلت قرار گرفتن از سوی شوهر، دست به این كار می‌زند.

بررسی علل و عوامل خیانت مردان به زنان در زندگی زناشویی

خیانت مردان به زنان نیز دلایل گوناگونی دارد كه از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره كرد

عدم جذابیت همسر: زندگی كردن طولانی با یكدیگر، گاهی اوقات باعث می‌شود زنان دیگر مانند گذشته به شوهران خود توجه نكنند و این باعث خیانت مردان می‌شود.

از بین رفتن عشق و علاقه: پس از گذشت زمان طولانی با هم بودن، برخی مردان آن عشق و علاقه ابتدایی را از دست می‌دهند و در چنین شرایطی دست به خیانت می‌زنند.

 هوسباز بودن مرد: این حقیقت غیرقابل انكار است كه مردان هوسباز تصور می‌كنند اگر به همسرشان خیانت كنند و با اشخاص دیگری در ارتباط باشند، همسرشان متوجه نخواهد شد و این استدلال را برای خود قابل قبول می‌دانند.

 خیانت همسر: برخی از مردان پس از آنكه به بی‌وفایی همسر خود پی بردند، تنها راه آرام كردن خود را مقابله به مثل با زن خویش می‌دانند!

سهل‌‌انگاری زنان: برخی از زنان زود و راحت شوهرشان را به خاطر رفتارهای ناشایست می‌بخشند. این عامل خود می‌توان یكی از عواملی باشد كه زمینه‌های خیانت را فرهم می‌سازد!

و كلام آخر اینكه

شاید این پرسش در اذهان شما خوانندگان عزیز شكل بگیرد كه آیا زوج‌ها می‌توانند از خیانت یكدیگر چشم‌پوشی كنند؟
پاسخ این است كه آری! مشروط بر اینكه هر یك از زوج‌ها بخواهند اندكی صادقانه و صمیمانه به خود، افكار و عقاید و نیز به اعمال خود نگاهی بیندازند و آمادگی خود را جهت كسب مهارت‌های لازم در این زمینه برای شناخت و ارزیابی این رویداد به دست آورند.
  

برچسب ها: خیانت در زندگی زناشویی، روان شناختی، فیزیولوژیک، تاثیرات فیزیولوژیک، احساس فقدان تعداد بازديد: 1634 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز