Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 12:46

8
اسفند
سفر به کرمان تاریخی

سفر به کرمان تاریخی

اگر با گروه خوش سفر دنیای زنان همراه بوده باشید تا بحال سفرهای زیادی به جای جای ایران عزیز داشته‌اید و هر کدام شیرینی خود را داشته است و اما سفر این بار. کوله بار سفر به سوی کرمان.

تهیه وتنظیم: نیکی پاک بین

 

اگر با گروه خوش سفر دنیای زنان همراه بوده باشید تا بحال سفرهای زیادی به جای جای ایران عزیز داشته‌اید و هر کدام شیرینی خود را داشته است.

و اما سفر این بار. کوله بار سفر به سوی کرمان. شهر زیبا مردمانی خونگرم و مهماندوست شهری که هفت هزار جاذبه تاریخی را در خود جای داده.

تعجب نکنید آثاری که هفتصد مورد آن‌ها در لیست آثار ملی قرار دارند. همگی مشتاق و سرحال آماده حرکت.

برخی از افراد گروه حتی قبلاً هم دیداری از کرمان داشته‌اند اما با این گروه خوش سفرگردش و تفریح مزه دیگری است.

هنوز هوا تاریک و روشن است که کاپیتان استارت می زند و با نام خدا به راه می افتد. مسیر طولانی، اما شادی از گروه می‌بارد.

خواب و استراحت معنایی ندارد. با این گروه باشید باید گردشگر، خورجینتان پر از شادی‌ها و اطلاعات به روز باشد.

راه هم طی می‌شود و عصر هنگام با دیدن چراغ‌های روشن شهر، مقصد نمایان می‌شود. پس از صرف شام و گشتی مختصر در شهراستراحت می‌چسبد تا از فردا صبح زود پر انرژی به راه افتاد.

دیدنی‌ها بسیار است و کفش‌های پیاده روی به پا. آماده حرکت دو روز توقف در کرمان و هرآنچه دیدنی است باید دید.

میدان گنجعلی خان

که محور مجموعه گنجعلی خان است مرکز اقتصادی فرهنگی شهر کرمان بوده. ضرابخانه و موزه گنجعلی خان هم در این میدان قرار دارند.

حمام گنجعلی خان که در قرن یازده هجری قمری و در دوره صفویه ساخته شده است.

بانی آن گنجعلی خان حاکم کرمان بوده است دارای قسمت‌های مختلفی چون گرمخانه، خزینه و رخت کن می‌باشد.

رختکن‌هایش دارای غرفه‌های متعدد برای اقشار مختلف مردم بوده است. آب حمام از قنات تأمین می‌شده است.

کاشی‌های معرق، هفت رنگ و کاشی‌های خشتی، با تصویر انسانی از ویژگی‌های این حمام است.

نور فضاهای حمام، از سقف تأمین شده، طوری که نورگیرها معمولاً در مرکز و یا دورادور سقف‌ها جای گرفته‌اند، سقف را نورانی‌تر نشان می‌دهد و سایه - روشن زیبایی بر روی آن ایجاد می‌کند.

حوض آب زیر این نورگیرها نیز بر جلوه نورپردازی آن می‌افزاید.

قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید)

که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد و از دوران پیش از ورود اسلام به ایران به یادگار مانده است.

این قلعه تنها با گل و رس ساخته شده. بقایای قلعه دختر و نام آن (آتشکده آناهیتا) یادآور پرستش آناهیتای باستانی است.

یخدان مویدی

که در اواخر دوره صفویه بنا شده و قنات مؤیدی آب آن را تأمین می‌کرده است. یخچال زریسف نیز مربوط به دوره قاجار است و در کرمان در خیابان زریسف واقع است.

باغ فتح آباد

در بیست و پنج کیلومتری کرمان، روستایی به نام اختیارآباد قرار گرفته که باغ زیبای فتح آباد را در خود جای داده است.

این باغ در دوره قاجار به یاد حاکم کرمان ساخته شده و در آن چند عمارت با معماری زیبا قرار دارد، از وسط آن هم قناتی می‌گذرد که آب باغ را تأمین می‌کند.

گروه، مشتاق دیدار از باغ ماهان است باید به سی و پنج کیلومتری جنوب شرق کرمان رفت. از دیدنی‌ترین‌هاست. گرچه هریک زیبایی منحصر به فرد خود را دارد.

باغ شاهزاده ماهان

در قرن‌های اولیه هجری، شخصی به نام آذر ماهان در این ناحیه حکومت می‌کرد و آبادانی هایی را به وجود آورد که یکی از آن‌ها شهر ماهان بود.

این باغ توسط حاکم وقت کرمان ساخته شد، بعد از مرگ او ساخت باغ به صورت نیمه کاره رها شد. خاک حاصلخیزو آب رودخانه تیگران باعث شده که درختان و پوشش گیاهی باغ به خوبی رشد کنند.

تاکنون نه باغ ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده که این باغ هم در زمره آنهاست.

ایران، باغ‌های معروف زیادی دارد که با درختان و پوشش گیاهی خاص خود از جاذبه‌های گردشگری هر شهر شده‌اند.

باغ شاهزاده در ماهان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین باغ‌های تاریخی ایران است که در تابستان و بهار گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند

کویر شهداد

از جمله مهم‌ترین کویرهای ایران است که به عنوان بخشی از دشت لوت بشمار می‌رود.

هر کویری زیبایی خاص خودش را دارد و در مورد کویر شهداد هم باید گفت که زیباترین کلوت ها را در کویر شهداد خواهید دید یکی از کویرهای زیبای دنیا.

شهداد تا كرمان صد كیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمین شناسان به یکی از قطب‌های گرمایی زمین معروف است.

همین خشكی كویر، دلیلی است که گردشگران زیادی را سالیانه از اروپای سبز به ایران می‌کشاند. تصور کویر و گرمای آن برای آنها باورنکردنی است.

گندم بریان

یکی از منحصر به فردترین نقاط دنیا در استان کرمان، به شرق رودخانه‌ شور شهداد که بروید منطقه گندم بریان، منطقه‌ای که گرم‌ترین نقطه دنیاست را مشاهده می‌نمایید.

اما علت گرم بودن بی حد و حصر این ناحیه چیست؟ سطح خاک این منطقه را سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشانده است، شکل عجیب سنگ‌ها و سیاه رنگ بودن سطح زمین باعث می‌شود که نور خورشید بیشتر جذب شود و دما به صورت باورنکردنی‌ای بالا برود. گردشگران زیادی در فصل زمستان از این منطقه بازدید می‌کنند و آن را از نزدیک می‌بینند.

در بیست و پنج کیلومتری کرمان روستایی به نام اختیارآباد قرار گرفته که باغ زیبای فتح آباد را در خود جای داده است.

این باغ در دوره قاجار به یادحاکم کرمان ساخته شده و در آن چند عمارت با معماری زیبا قرار دارد، از وسط آن هم قناتی می‌گذرد که آب باغ را تأمین می‌کند

ارگ بم قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که در شهر بم واقع شده است. این بنا که در زلزله مرگبار سال هشتاد و دو ویران شد در حال بازسازی است.

باغ شازده (شاهزاده)

یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود ۴ کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

در باغ شازده که که بنشینید درختان میوه فراوان حوض‌ها و فواره‌ها و آب نماها آرامشی دو چندان را برایتان رقم می رنند.

بازار بزرگ کرمان دیدن دارد بخصوص مسگری‌هایش زیباست زیبا و بی نظیر. هنر دست کرمانی‌های عزیز. سوغاتی فراموش‌تان نشود.

سوغات استان کرمان بسیار متنوع است؛ از انواع شیرینی‌ها و نان‌های محلی گرفته تا محصولات کشاورزی و طبیعی مثل داروهای گیاهی و پسته و انواع صنایع دستی ازجمله مس‌های معروف کرمان، پته‌ دوزی و قالی، گلیم، آجیده.

خوراکی‌هایی چون کلمپه، کماچ سهن، قطاب، قاووت، زیره، پسته، خرما.

تا کرمان آمدن و چشیدن غذاهای محلی دستپخت کرمانی‌ها جزو اساسی‌ترین‌هاست. بخصوص که گروه رستوران نمی‌رود بلکه اکثراً میهمان سفره‌های خانگی عزیزان خونگرم و مهمانواز می‌شود.

آبگوشت زیره‌ای که طعم دل‌نشینش هرگز از یادتان نمی‌رود. آش آماج، آبگوشت متنجنه، بز قورمه و زیره پلو. با سفره‌هایی سرشار از انواع مخلفات.

   

برچسب ها: ایران گردی، سفرنامه، سفر به کرمان، میدان گنجعلی خان، قلعه دختر، آتشکده آناهیتا، یخدان مویدی، باغ فتح آباد، کویر شهداد، باغ شازده ماهان تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز