Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:40

4
دی
آسان و کم هزینه به ترکیه سفر کنید!

آسان و کم هزینه به ترکیه سفر کنید!

همیشه نیازی نیست برای یک سفر خارجی هزینه گران قیمت تورهای هوایی را به جان بخرید. اگر علاقه زیادی دارید که غیر از ارمنستان، نخجوان و آذربایجان سفر خارجی ارزان قیمت دیگری را تجربه کنید، ما به شما سفر به شهرهای توریستی شرق ترکیه را پیشنهاد می دهیم.

البته در این سفر زمینی دیگر باید قید رسیدن به استانبول را بزنید چرا که از مرز ترکیه تا استانبول باید بالا 2950 کیلومتر رانندگی کنید. پیشنهاد ما برای سفر زمینی به ترکیه شهر توریستی ارزروم است که فاصله زیادی هم با مرز ایران ندارد. اما چطور باید به ارزروم سفر کرد؟

از چه مرزی برویم؟

معروف ترین مرز ایران- ترکیه مرز بازرگان است. اگر قصد سفر به شهرهای شمالی مانند ترابوزان، آنکارا، ارزروم و ازمیر داشته باشید مرز بازرگان مسیری ایده آل برای شما خواهدبود. البته به دلیل عبور نکردن اتوبوس از مرز رازی، اتوبوس هایی که از مسیر تبریز به قصد ورود به ترکیه را دارند از مرز بازرگان تردد می کنند. مرز بازرگان از تبریز 290 کیلومتر فاصله دارد و جاده آن هم مناسب است.

 در شهر بازرگان قبل از وارد شدن به گمرک می توانید باک خودرو را پر کنید. ساختمان پایانه مرزی به دلیل اینکه در ارتفاع بالاتری از شهر بازرگان است به خوبی ار دور مشخص است. موقع ورود برگه کاپوتاژ را به متصدی مربوطه نشان دهید و وارد گمرک شوید. توصیه همیشگی به مسافران این است که از قبول هرگونه بسته، محموله و باکس سیگار یا پیشنهاد انتقال مسافر به آن سوی مرز خودداری کنید.

در آن سوی مرز چه خبر است؟

جاده های مرز ایران تا ارزروم در چند سال گذشته یا لکه گیری های آسفالت جاده ها وضعیت بهتری پیدا کرده و این موضوع شایعاتی که جاده های آن سوی مرز را ناامن توصیف می کنند، رد می کند. شهر ارزروم بزرگ ترین شهر شرق ترکیه است. این شهر 280 کیلومتر بعد از بازرگان و در راه آنکارا و استانبول قرار دارد. آب و هوای این شهر در زمستان سرد و برفی و تابستان خنک است.

شهر ارزروم روی شیب تند چند تپه ساخته شده

متوسط دمای هوا در زمستان 11- درجه است که گاهی تا 30- درجه همراه با بارش برف سنگین هم می رسد. در ارتفاعات جنوب این شهر پیست اسکی مهشور پالان دوکن قرار دارد که امکانات مناسب اسکی در آن فراهم است. امکانات تله اسکی و اجاره لوازم اسکی و کلاس های آموزش اسکی در فصل زمستان رونق زیادی دارد. پیست اسکی ارزروم 15کیلومتر طول دارد. کلمه ارزروم در زبان پارسی به معنی سرزمین رومیان است. جمعیت این شهر حدود 400 هزار نفر است.

در شهر ارزروم به چه جاهایی سر بزنید؟

شهر ارزروم روی شیب تند چند تپه ساخته شده. شیب شهر برعکس تهران از جنوب به شمال است. در شهر ارزروم برعکس شهرهای کوچک ترکیه خبری از خیابان های سنگفرش نیست و همه خیابان ها آسفالت هستند. فروشگاه میگروس و کارفور در خیابان ایستگاه راه آهن شعبه دارند. خیابان اصلی شهر، خیابان جمهوریت با پهنای نه چندان زیاد است. دستبندها، گردنبندها، سنجاق های سینه، گل آویز و تسبیح ساخته شده از سنگ از صنایع دستی شهر ارزروم است. دانشگاه آتاتورک ارزروم با 42 هزار دانشجو جزو بزرگ ترین دانشگاه های ترکیه است. 

چطور از ارزروم به استانبول بروید؟

ایستگاه راه آهن ارزروم انتهایی ترین ایستگاه شرق ترکیه است و این شهر را به شهرهای غربی ترکیه متصل می کند. هر روز ساعت 8:35 صبح قطار از استانبول به سوی ارزروم حرکت می کند و در آنکارا، اسکی شه، سیواس و ارزنجان توقف دارد. علاوه بر این، قطار روزانه از آنکارا به سمت ارزروم حرکت می کند که این قطارها راحت تر هستند. قطارهای سریع السیر بین استانبول- آنکارا و آنکارا- قونیه با سرعت 250 کیلومتر در ساعت در ماه های گذشته راه اندازی شده اند.

هتل های شهر ارزروم چطور هستند؟

هتل های این شهر با اتاق های مجلل هتل های استانبول متفاوت است. اما اتاق دونفره شبی 120 دلار است. این هتل در خارج شهر و در بلندی های پالاندوکن واقع شده و مرکز اسکی ارزروم است و تا مرکز شهر حدود 5 کیلومتر فاصله دارد. هتل های لوکس ارزروم در این منطقه قرار دارند. یک هتل 5 ستاره به نام پولیت رنسانس با قیمت با شبی 180 دلار برای اتاق دونفره و 3 هتل 4 ستاره، به نام های دمان هتل، اسکی لوژو پالن هتل در این ناحیه قرار دارند.

 

 منبع:هفته نامه زندگی مثبت

بیشتر بخوانید:

چطور وسایل سفر را در یک چمدان کوچک جا دهیم؟

اگر در سفر گوشی موبایلمان گم شد، چه کار کنیم؟

برچسب ها: گردشگری، زندگی آنلاین، ترکیه، سفرهای خارجی، تورهای مسافرتی، استامبول، سفر با هزینه کم، ارزروم تعداد بازديد: 585 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز