Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:47

20
تیر
گردنه حیران و ما حیران در آن

گردنه حیران و ما حیران در آن

گردنه از یک سو مشرف به دره‌ای است که رود ارس از میان آن عبور می‌کند و از سویی دیگر کوه‌هایی پوشیده از جنگل انبوه که عطر گل‌ها و گیاهان، مشام را پر می‌کند.

تهیه تنظیم: نیکی پاک بین؛ سعید عبادی

 

سفر با گروه شاد ما عشق به ایران گردی را دو چندان می کند و اما این بار به سمت یکی دیگر از زیباترین مناطق ایران عزیزمان می رویم.

منطقه مسحور کننده گردنه حیران که وصف زیبایی های آن را اکثرا شنیده اید.

ماسوله با ایوان‌های پرگل

حرکت به سمت جاده قزوین- رشت و اولین مقصد بازدید گروه، شهر زیبای تاریخی ماسوله.

شاید شما هم مثل بیشتر مسافرهای گروه، قبلا ماسوله را دیده باشید اما دوباره دیدنش بخصوص در کنار هم گروهی های یار و صمیمی بر لطف آن می افزاید.

ماسوله پله پله با ایوان‌هایی پر از گل که زیبایی اش حتی بیشتر از خانه‌های رنگی جزایر ونیز می باشد و گویش موسلی مردمانش گرمای هموطنی به شما می بخشد.

شهری که حیاط خانه بالایی پشت بام خانه پایینی است.

پس از دیدار از ماسوله زیبا، به سمت غرب گیلان به راه افتادیم.

طبیعت  سبز و روح نواز محل اقامت ما با اتاق‌هایی با چشم اندازی بی نظیراز دریاچه و جنگل های اطراف، آرامشی دو چندان را به همگان هدیه می نمود.

گردنه حیران و زیبایی‌هایش

روستایی ییلاقی و زیبا به نام حیران در سی کیلومتری آستارا که مناظرش زبانزد خاص و عام است.

گردنه نیز از یک سو مشرف به دره‌ای که رود ارس از میان آن عبور می کند و از سویی دیگر کوه هایی پوشیده از جنگل انبوه با کوهپایه‌هایی مملو از گل ها و گیاهان جنگلی و مرتعی که عطر خوشش مشام را چنان پر می کند که یادش در خاطره ها همیشه می ماند.

جاده ای که از آستارا به اردبیل می رود مانند ماری به دور کوه پیچیده و تا ارتفاع بسیاری بالا می رود.پیاده شدیم و گشتی بر فراز دره‌ها و در کنار کوهپایه ها زدیم. هوای خنک مطبوعش روح آدم را نوازش می داد.

به بالاتر ها که رسیدیم فروشگاه های محلی و رستوران‌ها، انواع لبنیات تازه و عسل و بلال و خوراکی های سالم دیگر، شما را به سمت خودشان می خواندند تا همانطور که از گردنه به مناظر پایین می نگرید از خوراکی های طبیعی هم لذت ببرید.

صرف ناهار درآنجا را از دست ندهید و همچنین کبابی از گوشت‌های تازه گوسفندی را محال است جای دیگری پیدا کنید.  

توقف در کنار رودخانه از خواسته‌های همیشگی گروه است آقای عبادی خودش برنامه گروه را می داند. فقط اعلام می کند یک دست لباس اضافه فراموش نشود.

همگی از اتوبوس پایین آمده و با بالازدن آستین ها و در آوردن کفش‌ها  به آب خنک رودخانه پریدند. آب بازی گروه ما هم عالمی دارد چه تابستان، چه زمستان همیشه  وسط رودخانه رفتن را در برنامه خود باید داشته باشند.

گرچه لیدر خوش ذوق ما سردسته خود این بازی هاست و گروه هم پا به پای او چه هوا سرد باشد چه گرم تفاوتی نمی کند آنچه مهم است انرژی مثبت همسفران است که همیشه در جریان است.

پل معلق مشکین شهر را نباید از قلم انداخت.

طویل ترین پل معلق خاورمیانه برروی پارک جنگلی مشکین شهر با ارتفاع 80 متر از دره خیاوچایی که روزهای تعطیل هزاران نفر را برای بازدید از خود به منطقه هدایت می کند.

معماری بی نظیر این پل که در نوع خود بینظیر است افتخار دیگری است برای ایران عزیزمان.

گروه ما که به پل رسید چنان شور و شعفی به راه انداخته بود که بقیه بازدیدکنندگان راهم طوری به وجد آورد که به دنبال گروه حرکت می کردند تا در شادی ها همراهمان شوند.

چشمه‌های آبگرم سرعین و دریاچه شورابیل

 اردبیل یا آرتاویل واژه‌ای اوستایی است. آرتا به معنای مقدس و ویل به معنای شهر است. مردم ترک زبان منطقه آن را آرداویل تلفظ می کنند.

اردبیل مرکز استان اردبیل  شهرت و اهمیّت آن تن‌ها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که سر حلقه فرقه صفویه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از اینجا برخاست و در همین‌جا به خاک سپرده شد.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است. بنایی استوانه‌ای شکل با گنبد کوچکی بر روی آن که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دریاچه شورابیل یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اردبیل می‌باشد که براساس مطالعات زمین شناختی گفته می شود قدیمی‌تر از دریاچه ارومیه است.

 

شورابیل تن‌ها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می‌باشد. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته شده است.

تا پیش از افزوده‌ شدن آب شیرین به این دریاچه، ساکنان منطقه و به‌ویژه کسانی که از ناراحتی پوستی و درد مفاصل رنج می‌بردند، از گل دریاچه جهت مصارف درمانی استفاده می کردند؛ اما از زمانی که آب شیرین به آب دریاچه اضافه شده، خاصیت درمانی خود را از دست داده‌ است.

چشمه‌های آبگرم منطقه را نمی‌شد نادیده گرفت. گرچه هوا گرم بود لیکن خواهان زیاد داشت و خواص درمانی آنها  قابل چشم پوشی نبود. پیشنهاد می‌کنیم شما هم حتما سری به حوضچه‌های اب گرم منطقه بزنید.

برچسب ها: ایران گردی، گردشگری، گردنه حیران، ماسوله، چشمه آب گرم سرعین، دریاچه شورابیل، مناطق دیدنی تعداد بازديد: 2277 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز