Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:00

13
خرداد
دریاچه زریوار؛ بهشت کوچک مریوان

دریاچه زریوار؛ بهشت کوچک مریوان

دریاچه زریوار یکی از نقاط زیبای گردشگری استان کردستان است و همانند الماسی در دل غرب کشور می‌درخشد. بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی علاقه وافری به بازدید از مناطق و جاذبه‌هایی دارند که طبیعت محور است.

 بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی علاقه وافری به بازدید از مناطق و جاذبه‌هایی دارند که طبیعت محور است. امروزه با وجود دغدغه‌ها و همهمه‌های زندگی شهری کمتر کسی برای تفریح و استراحت به مناطق دورتر فکر می‌کند، اما غافل از این که چند روز زندگی در طبیعت چقدر می‌تواند تاثیرات مثبت در روحیه‌مان بگذارد. امروز هم با معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری یکی از مناطق زیبای ایران عزیزمان در خدمتتان هستیم پس با ما همراه باشید.

دریاچه زریوار، نگین زیبای مریوان

دریاچه زریوار یکی از نقاط زیبای گردشگری استان کردستان است و همانند الماسی در دل غرب کشور می‌درخشد. شهرستان مریوان با فاصله ۱۲۵ کیلومتری از سنندج قرار دارد. مریوان دارای مناطقی بسیار سرسبز و جنگل‌های انبوه بی شماری است. خلق و خوی شاد و خصلت مهمان نوازی در مردم مریوان موجب شده تا هر ساله گردشگران خارجی و داخلی زیادی مهمان مردم عزیز کرد زبان سرزمینمان باشند.

ویژگی‌های دریاچه زریوار

۱. جزو یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مناطق غربی کشور و استان کردستان است.

۲. جزو یکی از دریاچه‌های غنی آب شیرین ایران است.

۳. دارای امکانات تفریحی مانند قایقرانی، پاراگلایدر سواری و ماهیگیری است.

۴. موقعیتی عالی برای عکاسان عاشق طبیعت.

دریاچه زریوار الماس غربی در ایران

دریاچه زریوار که اکثر ساکنین این منطقه آن را به دریاچه آب شیرین زریبار می‌شناسند، ۱۲۸۵ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و سراسر آن را کوه‌های سر به فلک کشیده و درختان انبوه پوشانده اند که جلوه‌ای بسیار زیبا به این دریاچه داده است. طول زریبار حدود ۵ و عرض آن تقریبا ۱.۶ کیلومتر است و عمق آن حدود ۳ متر می‌باشد. عمق زیاد دریاچه باعث شده تا بتوان بر روی آن قایق سواری کرد.

دریاچه زریوار، نگین زیبای مریوان

آب دریاچه زریوار از دو ناحیه سرچشمه می‌گیرد، یعنی از چشمه‌های خروشانی که در کف آن قرار دارند و همچنین از بارش برف و باران هم تامین می‌شود. این ناحیه به دلیل خوش آب و هوا بودن دارای پوشش‌های گیاهی بسیار متعدد و زیستگاه انواع پرنده‌ها و جانوران مختلف است.

دریاچه زریوار موقعیتی بین المللی داشته و در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۸۹ با شماره ۱۰۲ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این تالاب از سال ۱۳۸۸ به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت نظر سازمان محیط زیست قرار دارد.

خوشگذرانی در دریاچه زریوار

این دریاچه از امکانات و جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است که قصد داریم چند مورد از آن‌ها را برایتان شرح دهیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

قایقرانی در دریاچه زریوار

از جمله تفریحات هیجانی و پرطرفدار در این تالاب، قایقرانی است. در این دریاچه قایق‌های موتوری و قایق‌های پدالی فراهم شده و گردشگران می‌توانند از هر کدام که دلشان می‌خواهد برای گذشتن از دریاچه سوار شوند. این تالاب در چند سال گذشته توسط سازمان محیط زیست پاکسازی و مرتب شد، تا تیم‌های مختلف قایقرانی بتوانند مسابقات و تمرین‌های اختصاصی شان را در آن جا برگزار کنند.

ماهیگیری در تالاب زریوار

وجود انواع ماهی‌های مختلف در تالاب سبب شده تا شرایطی عالی و تفریحی شاد برای گردشگران به وجود بیاید. اکثر گردشگران در صبح خیلی زود برای ماهیگیری به تالاب می‌آیند. بستر مناسب دریاچه برای ماهیگیری موجب شده تا در این تالاب جشنواره‌های بین المللی گردشگری، ورزشی و ماهیگیری برگزار گردد که اتفاقا در اردیبهشت ماه سال ۹۷ یکی از بزرگترین جشنواره‌های سال با حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی برگزار شد.

سوژه‌های عکاسی در دریاچه زریوار

دریاچه زریوار، نگین زیبای مریوان

وجود طبیعت بی نظیر و بکر اطراف دریاچه و قرار گرفتنش در میان کوه‌های بلند و درختان انبوه یک موقعیت مناسب و ویژه برای عکاسان فراهم آورده تا بتوانند لحظات و تصویر‌های زیبایی از این تالاب ثبت کنند.

دریاچه زریوار زیستگاه انواع پرنده‌های مختلف

همان طور که پیش‌تر گفتیم این تالاب محل زندگی انواع پرنده‌های مختلف و کمیاب است که البته تعدادی از آن‌ها مهاجر هستند. این موقعیت سبب شده تا گردشگران بتوانند از پرنده نگری در این منطقه لذت ببرند. از جمله پرنده‌هایی که در این تالاب زیست می‌کنند شامل: اردک سرحنایی و سرسبز، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستو‌های دریایی، کاکایی ها، حواصیل خاکستری، خوتکا، لک لک‌های مهاجر و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از جمله پرنده‌هایی هستند که می‌توانید با کمک دوربین‌های مخصوص به تماشای آن‌ها بنشینید.

پاراگلایدر سواری در ارتفاعات زریوار

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که عاشق خطر کردن و هیجان زیاد هستند، باید به شما بگوییم که دریاچه زریوار یک مکان کاملا مناسب برای بالا رفتن آدرنالین شماست. در ارتفاعات این تالاب می‌توانید پاراگلایدر سواری کنید و بر فراز دریاچه از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

رسم و رسومات زریوار و برگزاری جشنواره‌های محلی

دریاچه زریوار یکی از مهم‌ترین محل‌های برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های محلی مردم مریوان است؛ بنابراین اگر به آداب و رسوم مناطق مختلف علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در مراسم‌های پر شور و نشاط این مردم عزیز کرد زبان مان شرکت کنید و از مهمان نوازی و پذیرایی گرم آن‌ها لذت ببرید.

خوراکی‌های خوشمزه منطقه زریوار

یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در این دریاچه امتحان کنید، ماهی کبابی است. در این تالاب دکه‌های متعددی وجود دارد که در آن ماهی تازه صید شده می‌فروشند و یا به صورت کباب شده با طعم‌های مختلف برای شما سرو می‌کنند. این ماهی‌های کبابی جزو یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های این منطقه است که به جرات می‌توانیم بگوییم، اکثر گردشگران برای ماهی‌های خوشمزه به این تالاب می‌آیند.

از دیگر خوراکی‌هایی که در میان مردم بسیار محبوب هستند می‌توانیم به نان‌های محلی داغ و تازه و آش‌های خوشمزه اش اشاره کنیم. طبیعت زیبا و خوراکی‌های خوشمزه این ناحیه باعث می‌شود تا دل کندن از آن برای تان سخت شود. در این منطقه بوفه‌ها و فست فود‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید تمام چیز‌هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، از خوراکی گرفته تا وسایل جانبی را بیابید.

نحوه اقامت در زریوار

در اطراف دریاچه زریوار هتل‌ها و مهمان خانه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید برای چند روز اقامت، یک سوئیت از آن‌ها را اجاره کنید. اگر در تعطیلات نوروزی به این منطقه سفر می‌کنید، می‌توانید از اسکان‌های نوروزی که ویژه مسافران است استفاده کنید.

دریاچه زریوار، نگین زیبای مریوان

امکانات تفریحی و رفاهی دریاچه زریوار

امکانات تفریحی و رفاهی زریوار شامل نمایشگاه‌های فصلی صنایع دستی و بوفه، مسجد، پارکینگ، سرویس بهداشتی، اسکان برای میهمانان نوروزی و گردشگران، پارک جنگلی، شهربازی، انواع بوفه‌های تنقلات، دکه‌های ماهی فروشی و رستوران‌های متعدد است.

فصل مناسب سفر به تالاب زریوار

در فصل‌های بهار و تابستان آب و هوای زریوار بسیار خنک و معتدل است و بهترین زمان برای سفر و لذت بردن از این دو فصل زیباست. از طرفی در فصل زمستان و پاییز این منطقه دارای آب و هوایی خشک و سرد است و دریاچه تقریبا یخ می‌زند.

مسیر مناسب برای رفتن به زریوار

برای رفتن به دریاچه زریوار باید اول به شهر مریوان در استان کردستان بروید، پس از رسیدن به ۳ کیلومتری شهر می‌توانید به دریاچه برسید.

پوشش گیاهی تالاب زریوار

دریاچه زریوار، نگین زیبای مریوان

در این دریاچه گیاهان زیادی رشد می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل: سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گیاهان حاشیه‌ای نظیر نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی با گل‌های سفید، علف هفت بند، پیچک ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع هستند.

وضعیت جغرافیایی دریاچه زریوار

این تالاب در بین یک دره بزرگ و مرتفع قرار گرفته و از ضلع شرقی و غربی به رشته کوه‌های متعددی متصل است و در کنارش جنگل‌های انبوه و درختانی همچون بلوط و مازو وجود دارد. همچنین از ضلع جنوب و شمال به دشت‌های بیلو و مریوان منتهی می‌شود.

انواع جانوران در دریاچه زریوار

آبزیان بومی و غیر بومی

حیوانات آبزی که در تالاب زریبار زندگی می‌کنند به دو دسته، گونه‌های بومی و غیر بومی تقسیم می‌شوند. همین طور این حیوانات آبزی در تالاب زریبار به دو نوع آبزی و غیر آبزی هم تقسیم می‌شوند. گونه‌های آبزی بومی عبارت اند از: سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و گونه‌های غیر بومی شامل ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک، پشه ماهی، میگوی غول پیکر آب شیرین هستند.

انواع خزندگان

گونه‌های مختلفی از خزندگان در این تالاب زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل: مار چلیپر، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی، مار پلنگی از دسته مار‌های غیر سمی، گرزه مار و افعی کردستانی هم از دسته مار‌های سمی هستند. همچنین گونه‌های کمیاب و نادری از سوسمار‌ها هم گونه‌هایی از خانواده لاسرتاها، گکو‌ها و آگاما‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند.

علت نام گذاری زریوار

دریاچه زریوار، نگین زیبای مریوان

بر اساس تاریخ و گفته‌های ساکنین بومی منطقه، نام اصلی زریوار در واقع زیراوبار بوده و در گویش کردی به معنی «آب کف کنار» است. این نام به احتمال زیاد به دلیل تامین شدن آب تالاب از چشمه‌های مختلف بوده است. یک احتمال دیگر هم در این مورد وجود دارد؛ در معرفی نامه دریاچه گفته شده که زریوار به معنی دریاچه است و به طور کلی معنای خاصی ندارد.

داستان‌های خیالی در مورد دریاچه زریوار

در مکان‌هایی به این زیبایی بدون شک افسانه‌ها و راز‌های زیادی هم در موردشان وجود دارد. حال می‌خواهیم یکی از همین داستان‌های جالب را برای تان تعریف کنیم که مربوط به محل قرارگیری دریاچه و دلیل نام این دریاچه به اسم زریوار است.

بر اساس همین افسانه‌ها و داستان‌های خیالی یک شهر قدیمی به نام زریبار وجود داشته که یکی از کتاب‌های «ذکائی یحیی» در مورد این داستان و از زبان مردم این منطقه نوشته است:

«درویشی سوار بر الاغ به همراه همسرش از نزدیکی شهر عبور می‌کنند که حاکم ستمگری به نام فیله قوس داشت. درویش همراه همسرش توسط مامور‌های حاکم دستگیر و به شهر آورده می‌شوند. اهالی شهر و ماموران شروع به شکنجه و اذیت و آزار آن‌ها کرده و زیر ضربات شلاق مجبور به انجام کار‌های مشقت‌بار می‌کنند، تا جایی که دم الاغ، یعنی تنها سرمایه درویش کنده می‌شود و زن باردارش نیز فرزندی که در شکم داشت را سقط می‌کند.

درویش که دیگر تاب تحمل این همه شکنجه را ندارد، نزد حاکم می‌رود؛ اما حاکم او را مورد تمسخر قرار می‌دهد و درویش به شدت آزرده خاطر می‌شود. دلشکسته بر فراز کوهی در ضلع شرقی شهر می‌رود و در آن جا به خدا پناه می‌برد و آن‌ها را نفرین می‌کند و می‌گوید: «سرم را از سجده بر نمی‌دارم تا شهر را با آب یکسان و این قوم ظالم را نابود نکنی.» و چنین می‌شود و اکنون قبر درویش هم در پای کوه تماشاگر دریاچه فعلی زریوار است.»

و، اما جالب است بدانید که هنوز هم یک کوه با نام «قله فیله قوس» در نزدیکی‌های این تالاب وجود دارد که سبب شده، هنوز هم افسانه‌های زیادی در باب این تالاب و از زبان مردم شنیده شود. برخی از مردم زریوار می‌گویند یک گنج با ارزش در دل این دریاچه نهفته شده و اصلا دلیل نامگذاری اش به این اسم همین است و برخی دیگر می‌گویند در زیر دریاچه شهری مدفون شده است.

آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان، سه کیلومتری غرب شهر، دریاچه مریوان

 

منبع : برترینها

برچسب ها: گردشگری، دریاچه زریوار، مریوان تعداد بازديد: 472 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز