Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:28

24
بهمن
سفری به قشم جزیره زیبایی

سفری به قشم جزیره زیبایی

قشم بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس، واقع در تنگه هرمز و بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل دنیا که از طبیعتی شگفت انگیز و پیچیده برخوردار است. با ما در این سفر همراه شوید.

نیکی پاک بین با همکاری سعید عبادی

 

سفر و تفریحات سالم، یكنواختی را اززندگی خارج کرده و باعث می‌شود انسان‌ها برای مدتی هرچند كوتاه، از دغدغه‌ها و مشكلات زندگی رها شوند و آرامشی را دردرون خود تجربه کنند.

تغییر در برنامه روزانه، می‌تواند به‌عنوان نوعی درمان محسوب شود و از کسالت و خستگی فکر و جسم جلوگیری کند.

در واقع تعطیلات و مسافرت باعث افزایش احساس آرامش می‌شود. در سفر می‌توانید با افسردگی فصلی و مشکلات زندگی عادی خود خداحافظی کرده و روح‌تان را سبک کنید.

نکات مثبتی از سفر را گفتیم و اما روی سخن ما در این نوشتار با بانوان است. شاید در بسیاری از نقاط دنیا نگرانی ازتنهایی در سفر مانع از حرکت عده زیادی ازخانم ها از محل زندگی خود و کسب تجربه‌های فراوانش شود اما گروهی سفرکردن نه تنها فضا وهوای مخصوص خود را دارد بلکه انرژی چند برابری به یک به یک افراد می‌دهد.

سفری در قالب یک گروه گردشگری. این سفر می‌خواهد برایتان از بودن‌های بانوان سفر دوستش در قالب جمعی باصفا بگوید.

و اما مقصد کجاست؟

زمستان است و در این سرما جنوب ایران عزیزمان حال و هوایش گرم و دلچسب.

از جنوب که می‌‌گویی نا خود آگاه گرما به ذهنت خطور می‌کند، گرما هم که با سفر همراه شد ارمغانی جز دوستی و صفا و صمیمیت ندارد بخصوص اگر سفر دسته جمعی باشد و گروهی. آن هم در روزهای سرد زمستان تهران به مقصد قشم زیبا.

آری به راه می‌‌افتی تا سفر به قشم را تجربه کنی. با گروهی از 29 خانم و یک آقا. همگی شاد و اهل سفر و هماهنگ. به رهبری آقای عبادی لیدر پرانرژی 33 ساله و با تجربه و فداکار گروه. او که با بیان شیوا و لحن شیرینش همه را مجذوب سفر می‌کند.

گرچه هماهنگی با گروهی با محدوده‌ی سنی از 13 تا 70 سال هرکدام با سلیقه و خواسته‌هایی منحصر به خود می‌تواند سخت باشد اما اینکه گروهی همدل و همراه باشید و پا به پای هم در سفر انرژی بخش یکدیگر، شما را به سفرهای بعدی هم می‌کشاند.

پرواز قشم ایر، ازتهران به قشم فرودگاه مهرآباد. پس از انتظاری طولانی ولی شیرین برای سفر خانم‌ها یک به یک از راه می‌رسند و در دفتر لیدر حاضری می‌زنند.

همگی آماده برای کسب انرژی دوچندان، پیش به سوی طبیعت بکر جزیره زیبای قشم. کوله بارها را روزهاست که می‌چینند و از کم و کاستی‌ها به یکدیگرمی گویند.

هریک ازاعضای گروه هنری دارد. یکی از آنها اگرهرازگاهی درگروه با خوراکی‌های خوشمزه‌اش حاضری نزند بلاقاصله نبودش احساس می‌شود.

یکی صدای خوبی دارد و دیگری لطیفه‌هایش دل می‌برد. لیدر محبوب هم که لحظه‌ای گروه را رها نمی‌کند و با سخنان شیرینش وقفه را جایز نمی‌داند.

خلاصه‌ کلام همگی را لبخند به لب می‌بینی. اکثراً همدیگر را می‌شناسند اما هستند تازه واردهایی که بار اول است به جمع خوش سفرهای گروه آقای عبادی ملحق شده‌اند و در همان بدو ورود با بقیه یکی می‌شوند.

سفر است و از قدیم گفته‌اند عمرش کوتاه، آنچه می‌ماند خاطراتش است، تجربه‌ای بی‌مانند که تقدیم شما خوانندگان عزیز می‌شود.

جزیره عجایب هفتگانه

جزیره قشم جزو مناطق آزاد تجاری است که از لحاظ تجارت جهانی ارزش فراوانی دارد.

مهم‌ترین و زیباترین جامعه‌ی گیاهی جزیره در جنگل‌های حرا است که هنگام بالا آمدن آب دریا در آب شناورمی شوند و با فروکش کردن آب، مانند گیاهان جنگل‌های مناطق خشک نمایان می‌شوند.

دیدنی‌های قشم زیاد وزمان برای اقامت سه روزه گروه بسرعت می‌گذرد. بسراغ شگفتی‌هایش می‌رویم تا ببینیم آنچه در جنوبی‌ترین نقطه‌ی کشورمان جزو عجایبش نموده است.

جزایر ناز

به جزایر ناز که می‌رسی دلت می‌خواهد بدون کفش با پای پیاده کف دریا راه بروی و طبیعت بکرش را خوب حس کنی. تجربه‌ای هیجان‌انگیز که هرگز امتحانش نکرده‌ای.

ساحلش شن و ماسه‌ای دارد که به پایتان نمی‌چسبد و با گشتی در آن صدف‌ها و خرچنگ‌هایی را جمع می‌کنید که گنجینه‌ای یادگاری از سفررویایی تان را رقم می‌‌زند.

کفش‌ها را کناری گذاشته و همگی مدهوش غروب آفتابی زیبا دست در دست یکدیگربه راه افتاده به نام آن فکرمی کنید. نامی که به بیانی برگرفته از این است که هنگام جزرومد، این جزیره به ساحل دریا می‌پیوندد و بالعکس جدا می‌شود.

گویی در پیوستن به سواحل قشم ناز می‌کند.

جزیره هنگام

جزیره هنگام در جنوبی‌ترین نقطه‌ی قشم یکی از دیدنی‌های پرگردشگرآن منطقه محسوب می‌شود. رفت و آمد به جزیره تنها بوسیله ی قایق‌هایی که از نزدیکی روستای شیب دراز قشم برای بازدید از هنگام می‌روند امکانپذیر است.

آماده باشید برای قایق سواری هیجان انگیزبخصوص که گروه سی نفره‌ای ازخانم‌های پر انرژی باشید با سه قایق و مسابقه‌ای با دلفین‌ها بگذارید، دیگر روزتان بهتر از این نمی‌شود.

به ساحل که برسید، زیبایی‌اش، بکربودنش، آرامشش، همه وهمه شما را مجذوب خود می‌کند. آبی زلال به رنگ آبی واقعی، ماهی‌های رنگی که اطراف شما پرسه می‌زنند هوایی پاک ودلنشین، ساحلی نرم که کف پاهای شما را نوازش می‌دهد وحس خوب شنا کردن در آب جزیره.

ساحل نقره‌ای هم دیدن دارد. ساحلی در حاشیه‌ جزیره‌ هنگام. معروف و دیدنی، شن‌های آن حاوی ذرات ریز و نقره مانندی است که جلوه‌ی درخشانی به آن داده و آوازه‌اش رابه دور دستها رسانده است. لمس ستاره‌ی دریایی یادتان نرود دیدنش از نزدیک، ناخوداگاه مسحورتان می‌کند.

سمت دیگری از جزیره با ساکنان محلی روبرو خواهید شد. مردمی مهمانواز و خوشرو که با چای خوش رنگ قند پهلو از شما پذیرایی می‌کنند. تخت‌هایی که دورتادور با حصیری ازدرختان نخل پوشانده شده‌اند وخنکی خاصی به فضای درون می‌دهند.

عطر خوش سمبوسه با گوشت آبزیان و ادویه‌های جنوبی فضا را پر کرده و شما را نا خود‌اگاه به چشیدن طعم بی‌نظیرش دعوت می‌کند.

سمبوسه را نوش جان می‌کنی و بدون آنکه طعم دلنشینش را از یاد ببری، براه می‌‌افتی.

روستای لافت

نزدیک غروب آفتاب گشتی در روستای لافت بربلندای آن و دیدن منظره غروب افتاب خالی از لطف نیست.

آنچه زیبایی دو چندانی به آن می‌دهد نخلستان‌های بلند بر کناره‌ دریا، بادگیرهای خانه‌ها، باغ‌ها و بناهای دیگر این روستاست. لافت را به چاه‌های معروف قدیمی‌اش خوب می‌شناسند.

دره ستارگان

دره ستارگان در شمال روستای برکه خلف و 5 کیلومتری ساحل جنوبی، شاهکار کم نظیردومیلیون ساله طبیعت در جزیره‌ی قشم است.

ظهور مخروط‌های نوک تیز، ستون‌ها و ستونک ها، آرک‌ها، تیغه‌ها و دیوارهای نواری همه و همه دلیل زیبایی کم نظیر آنجاست.

فرسایش، عامل این زیبایی بی نظیر است که فلات منطقه را دچار دگرگونی‌هایی چنین نموده تا ورقی دیگر بر زیبایی های دفترخلقت باشد.

مردم بومی منطقه پیدایش این اشکال رابدلیل سقوط یک ستاره ازآسمان می‌دانند که پس ازآن، این اشکال به صورت کنونی بوجود آمده است. به همین دلیل، این دره را "ستاره افتاده " نیز می‌نامند.

هرگوشه از منظره‌های این دره بسیارجالب ودیدنی هستند وزیبایی منحصربه فرد آن شبها زیرنور مهتاب چندین برابر هم می‌شود.

این خصوصیات منحصربه فرد سبب شده دره ستارگان بعنوان بخشی از ژئو پارک جزیره‌ی قشم و جزو آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت برسد و افتخاری دیگر باشد برسرزمین عزیزما ایران.

قلعه‌ی پرتقالی‌ها

در زمان حکومت شاه اسماعیل صفوی درایران، پرتقالی‌ها که در آبهای خلیج فارس اعلام حضور کرده بودند برای حفاظت از خود در مقابل شورش احتمالی بندرنشینان ایرانی، قلعه‌ها و دژهایی ساختند که پس ازگذشت 390 سال ازان تاریخ، بقایایان امروزه هنوزموجود است.

غارهای خوربس

در جاده مجاور ساحل جنوبی غارهای خوربس مشتمل بر 4 دهانه غار که ازدرون بهم پیوسته‌اند دردل کوهی مشرف به دریا، قرارگرفته است. عمر این غارها بسیار طولانی و به زمان مادها برمی گردد.

غارهای خوربس ازدسته غارهای آبی هستند که بر اثرگرداب و تخلیه ماسه‌ها از درون سنگ‌ها بوجود آمده‌اند.

خرید و بازار

حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید از دیدن بازارهای جزیره نمی‌توانید بگذرید. دیدن دارد. آنهم گروه 29+1 که با تبادل قیمت‌ها و کیفیت اجناس بین همدیگر از هر فرصتی برای گشت‌های خریدی خود استفاده می‌کند.

شاید خرید به‌تنهایی آن‌قدرها جذابیت نداشته باشد اما با این گروه که سفر می‌کنید محال است دست‌خالی به هتل برگردید.

مهمان‌نوازی جنوبی‌ها

صرف ناهار د ریکی از خانه‌های روستایی جزیره به انتخاب لیدر خوب گروه، می‌تواند چنان مدهوشتان کند که امتیازی کمتر از دیگر مناطق دیدنی نداشته باشد.

اتاق‌هایی متعدد، سفره‌هایی آماده برای پذیرایی با ظروف محلی، عطر خوش‌خوراک تازه دریایی که فضا را پرمی کند حتی اگر گرسنه هم نباشی ناخودآگاه شما را کنار سفره می‌‌نشاند.

سینی‌هایی از خوراک کوسه، میگو دو‌پیازه و ماهی جنوب در کنارش نان محلی، برنج، لیمو، نارنج، ترشی بندری و.... دست‌پخت خانم‌های جنوبی روستای طبل حرف ندارد. هرگز طعم و مزه‌اش را از یاد نخواهی برد.

غذا که تمام شد طراحان حنای جنوبی می‌رسند. با طرح‌ها و نقش‌های زیبای خود و صفی در انتظار برای نقش‌بندی حنای آنها، این هنر زیبای زنان جنوبی.

بانوان محلی روستایی با لباس‌های زیبای محلی و نقاب‌هایی بر چهره. می‌توانی پوشش‌های زیبایشان را امتحان کنی.

روزهای پایانی سفر بود و اعضای گروه فکرش راهم نمی‌کردند باهم بودن‌ها به این زودی بگذرد. هرروز صبح زود با یکدیگر برخاستن، با اعلام رهبر گروه سرشار از انرژی به راه افتادن و مناظر زیبای جنوبی‌ترین‌های ایران عزیز را مرور کردن، شب‌ها پیاده‌روی در کنار خلیج فارس و تا پاسی از شب مشاعره و گفتگوهای شیرین دوستانه، همه را چون خانواده‌ای درکنار هم چیده بود.

همین دوستی‌ها و ایام خوش بود که درخواست سفر بعدی به لیدر گروه مطرح می‌کرد.

آری این سفر تمام شد آماده برای سفر بعدی.

خوش گذشت قشم زیبا

 

برچسب ها: گردشگری، سفر به قشم، جزیره قشم، جزیره عجایب هفتگانه، جزایر ناز، جزیره هنگام، روستای لافت، دره ستارگان، قلعه پرتقالی، غارهای خوربس تعداد بازديد: 1539 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز