Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:41

12
اسفند
تمیز کردن وسایل خانه

تمیز کردن وسایل خانه

اگر ضخامت آهك داخل كتری زیاد باشد، می‌توانید با ضربه زدن روی كتری آنها را جدا كنید.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

كتری برقی
روزی یك بار روی آن پارچه‌ی مرطوب بكشید و با حوله‌ی نرم خشك كنید. هنگام انجام این كار حتما دو شاخه‌ی آن را از پریز بیرون بكشید. در این كتری‌ها معمولا پس از مدتی آهك ته‌نشین می‌شود. برای از بین بردن آن بایستی گاه و بی‌گاه مخلوط سركه و آب را، به مقدارهای مساوی در كتری بریزید و مدت نیم ساعت بجوشانید. سپس بشوئید و خشك كنید.

اگر ضخامت آهك داخل كتری زیاد باشد، می‌توانید با ضربه زدن روی كتری آنها را جدا كنید. جهت این كار به یك انتهای میله‌ی چوبی چند دور پارچه‌ی نرم بپیچید و با آن ضربه بزنید، تا روی كتری اثر نكند و نیز هنگامی كه كتری كاملا داغ است، درون آن آب یخ بریزید، جرم داخل كتری با صدای مخصوص تركیده و جدا خواهد شد كه با یك تیغه‌ی چوبی می‌توانید قسمت بیشتر آنها را از كتری بیرون بیاورید.

سفارش می‌شود، هر بار پس از استفاده، آب كتری برقی را خالی كنید و آن را همیشه خشك نگه دارید. این كار تا حد زیادی مانع جرم‌گرفتگی داخل آن می‌شود و نیز رسیدگی مداوم به بند كتری برقی كه سیم‌های رابط برق را دارد و تعویض به موقع آن در صورت لزوم، بسیار ضروری است.

پاكیزه كردن اتو
اگر نایلون ذوب شده به ته اتو چسبیده است، آن را خاموش كنید و قبل از اینكه سرد شود، با یك تخته‌ی كوچك یا كاردك چوبی از ته آن جدا سازید. بقایای آن و لكه‌‌های دیگری را كه به مرور زمان حاصل شده است، هنگام سرد بودن اتو، با پشم فلزی مالش دهید. حتی می‌توانید یك صفحه سنباده با دانه‌های خیلی ریز به كار ببرید و نیز می‌توانید یك قطعه پنبه را در سركه كمی خیس كرده و رویش یك قاشق نمك آشپزخانه بریزید و با آن ته اتو را مالش دهید.

اگر از اتوی بخاردار استفاده می‌كنید، حتما آب مقطر در آن بریزید و نیز سوراخ‌های ته اتو را مرتبا با سنجاق ته‌گرد باز كنید و از گرفتگی آنها جلوگیری كنید. توصیه می‌شود هرگز و به هیچ عنوان اتو را در آب فرو نبرید و زیر شیر آب نگیرید و برای پاكیزه كردن آن فقط از پارچه مرطوب استفاده كنید. بند اتو را نیز مرتبا بررسی نمائید و قبل از پوسیدگی و یا اره شدن، كه معمولا با خطرات غیرقابل جبران همراه است، آن را عوض كنید.

رسیدگی به فریزر
از فریزر باید هر 20 روز یك بار برفك‌زدائی كنید. جهت این كار یك جعبه‌ی بزرگ چوبی یا مقوائی فراهم سازید و مواد غذائی یخ‌زده‌ی مختلف داخل فریزر را با كاغذ روزنامه بسته‌بندی كرده و درون جعبه قرار دهید و در آن را ببندید و رویش پتو انداخته و تا حد مقدور از تبادل حرارتی بین داخل و خارج جعبه جلوگیری كنید.

اگر در فریزر شما تجهیزات لازم برای آب كردن یخ‌ها پیش‌بینی نشده است، خودتان فورا دست به كار شوید و برفك‌ها را آب كنید و آن‌گاه دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یك لیتر آب حل كرده و داخل فریزر را با آن تمیز كنید. سپس یك دستمال بزرگ و تمیز را مرتبا در آب خیس كنید و به كمك آن آثار جوش‌شیرین را از داخل فریزر حذف نمائید و بعد دیواره‌ها را خوب خشك كرده لاستیك دور درب فریزر را نیز با آب گرم و مایع ظرفشوئی خوب تمیز كنید.

قسمت خارجی فریزر را هم با آب و صابون بشوئید و خشك كنید و حالا فریزر خالی را روشن كنید و چند دقیقه صبر نمائید، تا كمی خنك شود. آنگاه مواد غذائی مربوط به فریزر را به سرعت داخل آن بچینید و چند ساعت درجه‌ی فریزر را روی حداكثر تنظیم كنید و سپس روی درجه‌ی عادی قرار دهید.

پاكیزه كردن ظرفشوئی فلزی
امروزه معمولا ظرفشوئی‌ها از ورق استیل ساخته می‌شوند. به این دلیل زنگ نمی‌زنند و خراش برنمی‌دارند و تازگی و لطافت خود را سالیان سال حفظ می‌كنند. فقط باید بعد از هر بار استفاده آنها را با حوله‌ی نرم خشك كنید. خصوصا اگر از دور و بر شیرهای آب مواظبت نشود، در طی چند ماه ورقه‌ای از آهك بر آن می‌نشیند و منظره‌ی نامناسبی پیدا می‌كند.

در همچو موارد هرگز با كارد آشپزخانه به سراغ آنها نروید و دور و بر شیرها را خراش ندهید. بلكه ابتدا با محلول جوش‌شیرین یا سركه و یا آمونیاك آنها را خیس كنید. برای این منظور یك دستمال را، كه در یكی از این محلول‌ها خیس ‌كرده‌اید، روی این قسمت‌ها قرار دهید و مرتبا با ریختن یكی دو قاشق از همان محلول روی دستمال آنها را خیس نگه دارید. سپس با اسكاچ نرم آنها را بزدائید. توصیه می‌شود هرگز سیم ظرفشوئی خشن روی آنها نكشید و اسیدهای قوی را برای پاكیزه كردن آنها به كار نبرید.

اجاق گاز و اجاق برقی
در حالت كلی هر روز یك بار آنها را با آب گرم و پودر یا مایع ظرفشوئی بشوئید و با حوله نرم پاك كنید. مطلب مهم اینكه وقتی روی اجاق هر نوع غذا سر رفت فورا باید شعله‌ی مربوط به آن را خاموش كرده و از شعله‌ی دیگر استفاده نمائید؛ در صورتی كه از این كار غفلت كردید و دیدید كه لكه كاملا سوخته و روی اجاق ماندگار شده، باید ابتدا مدتی دستمال خیس رویش قرار دهید تا نرم شود، آن گاه با اسكاچ نرم و مستعمل قسمت‌های روئی آن را پاك كنید، سپس پودر خشك ظرفشوئی رویش بریزید و با پارچه خیس مالش دهید.

از به كار بردن كارد آشپزخانه و سیم ظرفشوئی خشن برای حذف فوری آن خودداری كنید و در صورت لزوم از جوش‌شیرین و آب لیمو و نظایر آنها در چند نوبت استفاده نمائید و سرانجام سفارش می‌شود قبل از شروع به لكه‌زدائی از روی اجاق، حتما شیر را ببندید و جریان برق را قطع كنید.

 

برچسب ها: تمیز کردن كتری برقی، تمیز کردن پاكیزه كردن اتو، رسیدگی به فریزر، تمیز كردن ظرفشوئی، تمیز کردن اجاق گاز تعداد بازديد: 1011 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز