Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:08

8
تیر
عمل های‌ جراحی‌ لاغری‌ روی‌ معده (2)

عمل های‌ جراحی‌ لاغری‌ روی‌ معده (2)

افرادی كه عمل جراحی بای‌پس معده می‌كنند، با یك مشكل بزرگ دیگر به نام سوء تغذیه نیز مواجه هستند. البته سوءتغذیه به ندرت پیش می‌آید و فقط افرادی را درگیر می‌كند كه كاهش وزن زیادی داشته‌اند.

مشكلات بعد از عمل جراحی لاغری

- اینكه عمل جراحی بای پس معده انجام داده‌اید یا از باند معده استفاده كرده‌اید، فرقی نمی‌كند. هر كدام از این عمل‌ها می‌توانند شما را با مشكلاتی مواجه سازند.

- مشكلات مربوط به عمل بای‌پس معده

كمبود مواد مغذی

- اگر عمل جراحی بای‌پس معده داشته‌اید، به میزان دریافت مواد مغذی بیشتر اهمیت دهید. پروتئین‌ها، مایعات، ویتامین‌ها و املاح برای بدن ضروری هستند.

- تغییر و تحولات ناشی از عمل جراحی باعث ایجاد مشكلی به نام «بدجذبی» می‌شود. در این مرحله بدن كالری‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح دریافت شده از غذاها را حذف می‌كند.

برای آنكه بدن سالمی داشته باشید، این مواد مغذی باید جایگزین شوند و در كنار آن ویتامین B12، كلسیم و مكمل آهن مصرف كنید. ویتامین‌ها و املاح مثل دارو هستند؛ اگر به اندازه كافی آنها را دریافت نكنید، دچار كمبودهای زیادی می‌‌شوید.

كم‌خونی، پوكی استخوان و ... نتیجه بی‌توجهی به این كمبودهاست. افرادی كه از عمل باند معده استفاده می‌كنند، كمتر دچار خطرات جدی تغذیه‌ای می‌شوند؛ چرا كه مرحله «بدجذبی» در آنها وجود ندارد.

اما این افراد نیز باید سالم غذا بخورند و برنامه غذایی متعادلی داشته باشند. آنها نیز باید هر روز از مولتی ویتامین‌ها استفاده كنند.

سوءتغذیه‌

افرادی كه عمل جراحی بای‌پس معده می‌كنند، با یك مشكل بزرگ دیگر به نام سوء تغذیه نیز مواجه هستند. البته سوءتغذیه به ندرت پیش می‌آید و فقط افرادی را درگیر می‌كند كه كاهش وزن زیادی داشته‌اند.

آنها بسیار كم غذا می‌خورند و بسیار كمتر از میزان واقعی‌ نیازشان، احساس گرسنگی می‌كنند؛ اما نمی‌توانند غذا بخورند، دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند.

این مشكل به صورت سرپایی و خیلی راحت برطرف می‌شود و فقط باید به پزشك مراجعه كنند و با یك آندوسكوپی ساده و بالونی كه از طریق آندوسكوپ وارد مری و معده می‌شود كمی این فضا گشاد و بزرگ‌تر شود.

بیمارانی كه به پزشك مراجعه نمی‌كنند و در همین وضعیت می‌مانند، دچار سوء تغذیه می‌شوند.

گاهی اوقات افرادی كه بای‌پس معده كرده‌اند، حتی بیشتر از حد نیازشان كالری دریافت می‌‌كنند. آنها نمی‌توانند در یك وعده غذایی مقدار زیادی غذا بخورند و مجبورند به یك‌چهارم مقدار غذایی كه قبلاً می‌خوردند اكتفا كنند؛

اما 2-3 ساعت بعد یك‌چهارم دیگر را می‌خورند، 1-2 ساعت دیگر بقیه غذا را ... تا اینكه همان مقدار غذا را در تعداد وعده‌های بیشتر به مصرف می‌رسانند.

بنابراین اگر می‌خواهید به نتایج طولانی‌مدتی دست یابید باید تعداد دفعات كنترل شده‌تری نیز غذا بخورید. بعد از مدتی بدن به شرایط و تغییرات پس از عمل جراحی عادت می‌كند و «بدجذبی» برطرف می‌شود.

در این‌گونه مواقع شیوه صحیح زندگی كردن و داشتن عادات سالم تغذیه اهمیت بیشتری پیدا می‌كند. البته برخی مشكلات دیگر نیز ممكن است به وجود آید، این مشكلات به قرار زیر هستند:

- ممكن است غذا وارد معده قدیمی شده و از آنجا وارد روده نشود. این وضعیت نشان می‌دهد كه بخش كوچك معده به طریقی به بخش بزرگ راه دارد و فرد باید مجدداً تحت عمل جراحی درآید.

- برخی از افرادی كه عمل باند معده را انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد كاهش وزن خاصی ندارند.

استفاده از باند معده برای كوچك كردن اندازه معده است و ممكن است به خاطر داشتن برخی عادات ناسالم هیچ موفقیتی هم در عمل جراحی وجود نداشته باشد، مثلاً اگر در طول روز بارها و بارها مایعات و نوشیدنی‌های بسیار شیرین مثل شربت و نوشابه‌ بخورید، هیچ‌گاه وزن‌تان كم نمی‌شود.

- بعد از عمل جراحی، پرخوری باعث استفراغ می‌شود و استفراغ نیز روی جراحی اثر بد می‌گذارد و باعث سر خوردن باند می شود. اگر باند معده سر بخورد، باید با یك عمل جراحی دیگر آن را ثابت كرد.

- اگر باند معده بیش از حد سفت بسته شده باشد، زودتر فرسوده می‌شود و وقتی فرسوده می‌شود، وارد لایه‌های معده شده و در آنجا ایجاد عفونت می‌كند و باید هر چه زودتر خارج شود.

- بعد ازعمل جراحی و تجربه كاهش وزن به طور چشمگیر، پوست صورت و بدن شل می‌شود. حدود 70 درصد افراد پوست‌شان آویزان می‌شود.

در بای‌پس معده، كاهش و تحلیل پوست دو سال بعد از عمل جراحی خود را نشان می‌دهد و در عمل باند معده، حدود سه سال بعد.

البته افراد جوان به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری بیشتر پوست و در صورت ورزش كردن كمتر دچار این وضعیت می‌شوند؛ اما افرادی كه وزن بسیار زیادی را كم كرده‌اند و سن بالاتری هم دارند، بیشتر با این مسئله روبه‌رو می‌شوند و باید به پزشك متخصص پوست نیز مراجعه كنند.  

 

 

برای خواندن بخش اول -عمل های‌ جراحی‌ لاغری‌ روی‌ معده- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی، لاغری، تناسب اندام، راه های کاهش وزن، درمان چاقی، عوارض جراحی لاغری معده، عوارض بای پس معده تعداد بازديد: 1047 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز