Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:26

4
فروردین
با اضافه وزن بعد از عید چه کار کنیم

با اضافه وزن بعد از عید چه کار کنیم

اگر در ایام نوروز روزی 4-5 عدد شیرینی و‌ 1-2 کاسه آجیل استفاده می‌کنید که قبلا این کار را نمی‌کردید، باید بدانید هر شیرینی ممکن است حدود 20-40 کیلو کالری انرژی تولید کند و هر 10 عدد مغز مخلوط می‌تواند حدود 40-45 کیلوکالری انرژی تولید کند.

دکتر پیام فرح‌بخش؛‌ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی آنلاین» در خصوص کنترل وزن در ایام نوروز گفت: «بعد از ایام نوروز، همه افراد به علت مهمانی‌ها، دید و بازدیدها و مصرف آجیل و شیرینی که از اجزاء دید و بازدید نوروز است،‌ دو تا سه کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنند.

برای پیشگیری از این اضافه وزن بهترین کار مدیریت برنامه غذایی است؛ یعنی اگر در ایام نوروز روزی 4-5 عدد شیرینی و‌ 1-2 کاسه آجیل استفاده می‌کنید که قبلا این کار را نمی‌کردید، باید حساب کنید که هر شیرینی ممکن است حدود 20-40 کیلو کالری انرژی تولید کند و هر 10 عدد مغز مخلوط می‌تواند حدود 40-45 کیلوکالری انرژی تولید کند».

وی افزود: «با یک حساب و کتاب سر انگشتی مشاهده می‌شود که با خوردن دو کاسه آجیل شاید حدود 400-500 کیلوکالری و با خوردن 4-5 عدد شیرینی حدود 100-200 کیلوکالری انرژی دریافت می‌شود. یک فرد بالغ بین 25-23 کیلوکالری انرژی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارد، به عنوان مثال یک فرد 70 کیلوگرمی حدود 2000 کیلوکالری  انرژی نیاز دارد.

پس اگر ناخواسته روزی 500-600 کیلوکالری اضافه بر سازمان دریافت کنیم،‌ منجر به ایجاد حداقل 2 کیلوگرم اضافه وزن در پایان عید می‌شود».

دکتر فرح‌بخش اظهار داشت: «بنابراین برای حل این مشکل باید اولا میزان غذای مصرفی خود را در وعده‌های اصلی کمتر از روزهای معمول استفاده نماییم و دوم اینکه فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهیم. یعنی در ایام عید که هوا رو به بهبودی است و سرمای هوا برطرف شده است و به علت مسافرت‌ها آلودگی هوا وجود ندارد، لذا با یک برنامه‌ریزی و داشتن روزی 1-2 ساعت پیاده‌روی از مشکل اضافه وزن پیشگیری خواهد شد تا بتوانیم ایام نوروز را بدون مشکل خاصی پشت‌سر بگذاریم».

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر پیام فرح‌بخش، در مورد اضافه وزن ایام عید، اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، تناسب اندام، آجیل نوروز، چاقی در تعطیلات، پیشگیری از چاقی در نوروز، تغذیه و نوروز، اضافه وزن در نوروز، تغذیه و عید، نوروز و شیرینی تعداد بازديد: 2516 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز