Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:32

26
دی
چاقی در بیماران دیابتی

چاقی در بیماران دیابتی

بیماران چاق و دچار اضافه‌وزن دیابتی باید مورد تشویق قرار گیرند تا به توصیه‌های غذایی عادت کنند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش خطر بروز بیماری قلبی_عروقی در آنها شود. راهنماهای غذایی باید با توجه به شرایط هر فرد باشند.

دکتر محمدرضا وفا؛ استادیار گروه تغذیه، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

 

 توصیه‌های خاص برای بیماران دیابتی دچار چاقی و اضافه وزن

1- کاهش وزن برای تمام افراد دیابتی نوع II

 دچار اضافه وزن و چاقی توصیه می‌شود.

2- راهکار اولیه برای کاهش وزن، تغییر و تعدیل در شیوه زندگی، شامل کاهش دریافت کالری روزانه و افزایش فعالیت فیزیکی روزانه است.

3- کاهش متعادل 1000-500 کیلو کالری در غذای روزانه منجر به کاهش وزن کند اما پیشرونده (نیم تا یک کیلوگرم در هفته) خواهد شد. برنامه غذایی کاهش وزن باید حدود 1200-1000

کیلوکالری را برای زنان و 1600-1200 کیلوکالری را در روز برای مردان تامین کند.

4- بیماران چاق و دچار اضافه‌وزن دیابتی باید مورد تشویق قرار گیرند تا به توصیه‌های غذایی عادت کنند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش خطر بروز بیماری قلبی_عروقی در آنها شود. راهنماهای غذایی باید با توجه به شرایط هر فرد باشند تا تمایلات شخصی فرد در مصرف غذا در نظر گرفته شود.

5- فعالیت فیزیکی جزء بسیار مهم در برنامه‌های جامع کاهش وزن است. فعالیت فیزیکی منظم با شدت متوسط، منجر به کاهش وزن طولانی مدت و نیز بهبود حساسیت به انسولین، کنترل قند خون و تعدیل عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی_ عروقی (پرفشاری خون و اختلالات چربی خون) و افزایش تناسب فیزیولوژیک بدن خواهد شد.

6- شروع فعالیت فیزیکی باید با شدت متوسط باشد و شرایط بیمار در نظر گرفته شود.

پس از شروع، مدت و شدت آن می‌تواند تا 45-30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط برای سه تا پنج روز در هفته افزایش یابد.

سطوح بالاتر فعالیت فیزیکی، مثلا كمی بیشتر از یک ساعت در روز با شدت متوسط (پیاده روی) یا 30 دقیقه فعالیت شدید (دویدن آهسته)، ممکن است برای پایداری طولانی مدت کاهش وزن نیاز باشد.

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، تغذیه و کاهش وزن، تناسب اندام، تغذیه و دیابت، رژیم غذایی لاغری، بیماران دیابتی دچار چاقی تعداد بازديد: 847 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز