Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:17

11
فروردین
در ایام نوروز مراقب وزنتان باشيد

در ایام نوروز مراقب وزنتان باشيد

در طول تعطیلات اولین هدف شما در مورد سلامتی تان باید این باشد که افزایش وزن نداشته باشید. در هنگام تعطیلات نوروز هدف غیر منطقی برای کاهش وزن خود قرار ندهید، زیرا در صورت عدم موفقیت نا امید شده و بعد از ایام تعطیلات رژیم را کنار خواهید گذاشت.

دكتر سيدمرتضی صفوی

 

در طول تعطیلات اولین هدف شما در مورد سلامتی تان باید این باشد که افزایش وزن نداشته باشید. در هنگام تعطیلات نوروز هدف غیر منطقی  برای کاهش وزن خود قرار ندهید، زیرا در صورت عدم موفقیت نا امید شده و بعد از ایام تعطیلات رژیم را کنار خواهید گذاشت. سعی کنید در ایام تعطیلات نوروز، در مهمانی و مسافرت برای کنترل وزن این نکات را رعایت کنید.

نكته 1: در انتخاب غذا دقت کنید قبل از انتخاب غذا و خوردن آن حتما همه غذاها را به خوبی نگاه کنید و غذای با کالری کمتر را انتخاب کنید.  نوشیدنی‌های شیرین و پر کالری انتخاب نکنید. سعی کنید آب را جایگزین نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار شیرین نمایید. حتی در مصرف نوشیدنی‌های رژیمی زیاده‌روی نکنید.

 سالاد و سبزی‌ها را انتخاب اول خود قرار بدهید. سعی کنید سالاد را قبل از غذا و بدون سس و روغن زیتون بخورید.  میوه را انتخاب کنید. سعی كنید به‌جای آجیل، میوه را انتخاب کنید و از میان میوه‌ها، میوه کم کالری را انتخاب نمایید.

نكته 2: قدرت نه گفتن را در خودتان تقویت کنید.  نیازی نیست به همه غذاها جواب مثبت بدهید. فقط یک نوع غذا انتخاب کنید.  قبل از رفتن به مهمانی چیزی بخورید. خیلی گرسنه وارد مهمانی نشوید و قبل از رفتن، یک میان‌وعده کم کالری مثل تخم‌مرغ آبپز یا یک عدد میوه بخورید.

 نكته 3: غذاهای مصرفی و عملکرد خود را ثبت کنید. روز‌هایی که در آن افراط و پرخوری کردید را یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود متوجه آنچه در حال رخ دادن است باشید.

نكته 4: به مقدار غذای مصرفی خود توجه كنید.  بشقاب کوچک انتخاب کنید. در این صورت حجم غذای مصرفی‌تان کاهش می‌یابد.  از چنگال استفاده کنید. سعی کنید بجای قاشق از چنگال استفاده کنید، در این صورت هر بار مقدار کمتری خواهید خورد و زودتر احساس سیری به شما دست خواهد داد.

 قانون بیست، هشتاد. سعی کنید بیست درصد از غذای درون بشقاب را نخورید.

نكته 5: هرگز تسلیم نشوید به خاطر داشته باشید که شما در مسیر کاهش وزن و تناسب اندام راهی طولانی در پیش دارید و شرایطی پیش خواهد آمد که کنترل رژیم از دستتان خارج می‌شود، این اتفاقی است که به هر حال پیش می‌آید، شما فقط باید به مسیر قبلی برگردید و اشتباه انجام گرفته را محدود نمایید و تلاش خود را از سر گرفته و راه خود را ادامه دهید.

ارزش تلاش‌های شما جهت کاهش وزن به عددی که روی ترازو می‌بینید نیست. آنچه ارزشمند است بهبود روحیه و تندرستی و شاد شدن شما است، لذا بهترین تلاش‌تان را برای پیروی از رژیم غذایی سالم بکار ببرید.

در نهایت توصیه می‌شود خواب كافی و برنامه ورزشی منظمی داشته باشید: کم‌خوابی تعادل هورمون‌های کنترل كننده اشتها را به هم می‌زند و باعث کند شدن متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می‌شود.

آهسته غذا بخورید: وقتی تند تند غذا می‌خورید، بدنتان نمی‌تواند سیگنال‌های مربوط به سیر شدن را دریافت کند، که این امر باعث پرخوری می‌شود.

نوشیدن آب را فراموش نکنید: سعی کنید روزانه هشت لیوان آب بنوشید، بهترین زمان نوشیدن آب برای لاغری پیش از صبحانه است.

استرس نداشته باشید: از آنجایی که افراد در این ایام نگران افزایش وزن هستند، دچار استرس می‌شوند و استرس باعث می‌شود هورمونی به نام کورتیزول در بدن تولید شود که این هورمون باعث می‌شود قند در کبد و عضلات انباشته شده وارد جریان خون شود. در این صورت میزان انسولین افزایش یافته و مانع سوختن چربی‌ها می‌شود.

 

برچسب ها: جلوگیری از افزایش وزن، در ایام نوروز مراقب وزنتان باشيد، مراقب اضافه ‌وزنتان باشید، مراقب خورد و خوراکمان در ایام نوروز، خطر اضافه وزن در ایام نوروز، کنترل اضافه وزن در ایام نوروز، در تعطیلات نوروز مراقب اندامتان باشید تعداد بازديد: 707 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز