Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:54

31
شهریور
پیشخدمت! در لیوان من مورچه است

پیشخدمت! در لیوان من مورچه است

در کشور های غربی ورود حشرات به مواد خوراکی مساله جدیدی است که اخیرا می توان با تبلیغاتی که به آن می پردازند شیوع این پدیده را در رستوران ها بیشتر از قبل مشاهده کرد.

نیکی پاک بین؛ کارشناس ارشد بیولوژی

 

اکثر شما شاید سفرهایی به  تایلند، چین، سنگاپور یا سایر کشورهای جنوب شرق آسیا داشته اید و از نزدیک با خوراک های مردم ساکن این ناحیه آشنا شده اید و یا در رسانه ها تصاویری از آن مشاهده نموده اید.

مصرف انواع و اقسام حشرات جزو لذیذ ترین خوراک های کبابی، سرخ شده، یا آب پز اهالی آنها می باشد که در رستوران ها یا حتی گوشه و کنار خیابان ها و دست فروش ها می توانید مشاهده کنید.

اما در کشور های غربی ورود حشرات به مواد خوراکی مساله جدیدی است که اخیرا می توان با تبلیغاتی که به آن می پردازند شیوع این پدیده را در رستوران ها بیشتر از قبل مشاهده کرد.

خوردن حشرات از جمله مورچه ها و ملخ ها و جیرجیرک ها برای سلامتی مفید و در رژیم غذایی کشورهای غربی از سوی دانشمندان اخیرا پیشنهاد شده است.

حشرات به دلیل میزان پروتئین بالا و دارا بودن برخی مواد معدنی و کلسترول پایین مورد توجه قرار گرفته و امروزه به جای گوشت خوک و گاو در رژیم غذایی کشورهای جهان بویژه کشورهای غربی که میزان مصرف گوشت در آنها بالاست،  به آن پرداخته می شود.

تقریبا 1 میلیارد نفر در حال حاضر دچار گرسنگی مزمن هستند. یک راه حل ممکن چه می تواند باشد؟ یکی از آن پیشنهادها شاید مصرف خوراکی حشرات و افزودن آن به سبد غذایی روزانه باشند.

رشد جمعیت کنونی جهان از یک سو و کمبود منابع از جمله زمین های کشاورزی، آب، جنگل، شیلات و منابع تنوع زیستی، و همچنین مواد غذایی از سوی دیگر باعث شده که منابع انرژی برای نسل های آینده قابل پیش بینی نباشند.

بنابراین متخصصان اخیرا برای چاره جویی  پیشنهاد مصرف حشرات را مطرح نموده اند که موضوع روز شده است.

ناگفته نماند که مصرف مورچه های سیاه از سال های دور در چین رواج داشته و حتی امپراطور کیانلانگ، رمز نشاط و طول عمر خود را تا سن هشتاد و نه سالگی به دلیل مصرف  مورچه ها در جیره ی غذایی خودش عنوان نموده است.

مورچه های سیاه هنوز هم درطب سنتی چینی بوفور مصرف شده و کیلویی حدود 30 دلار فروخته می شوند.

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه مکزیکو صورت گرفته است در حال حاضر حدود 1700 گونه از حشرات در 113 کشور جهان مصرف خوراکی دارند.

در دویست و یک صفحه گزارش کامل بخش کشاورزی و تغذیه سازمان ملل متحد در معرفی حشرات به رژیم غذایی دنیای غرب لیستی از فواید بی شمار آنها ذکر گردیده است.

این گزارش علاوه بر ذکر محاسن مصرف آنها  به پرورش حشرات جهت مصرف خوراکی آنها در جهت  حفظ محیط زیست هم می پردازد.

چرا که پرورش آنها نیاز به مصرف انرژی کمتری دارد. بعنوان مثال جیر جیرک ها برای تولید پروتئینی برابر با گاوها، یک ششم آنها، نسبت به گوسفندها، یک چهارم آنها و نصف خوک ها مواد غذایی مصرف می کنند

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، بسته ای از صد گرم مورچه قرمز (یکی از هزاران گونه مورچه) حاوی حدود 14 گرم پروتئین (بیش از تخم مرغ)، تقریبا 48 گرم کلسیم، و مقدار مناسبی از آهن، و مواد مغذی است.

و نهایتا میزان انرژی  کمتر از 100 کالری دارند. به علاوه، میزان کربوهیدرات در آنها پایین است.

در مکزیک مورچه ها و ملخ ها برشته شده و در رستورانها جزو غذاهای مطلوب بشمار می روند.

این خوراکی های مورد علاقه سرشار از پروتئین مکزیکی ها، در جیب های اکثر دانش آموزان بعنوان تنقلات به جای چیپس و دیگر مواد مضر به فراوانی یافت می شوند.

کلمبیایی ها مورچه ها پودر کرده و روی نان‌ها پاشیده و در تنور می پزند.

در گینه نو سوسک ها، پروانه ها و سنجاقک ها از محبوب ترین خوراک ها یی هستند که هم آب پز شده و یا روی آتش کباب می شوند.

حتی در گزارشی به تولید لاروهای سرشار از پروتئین در کارخانجات اشاره شده است که می تواند به دلیل میزان بالای پروتئین در تهیه  فست فودها مصرف خوراکی داشته باشند.

رستوران زنجیره ای مادهاکا ی مکزیکی سال گذشته به منوی رستوران خود "چاپولینز" غذای پرطرفداری را افزود که ترکیبی از ملخ های سرخ شده، موسیر، چیپوتله دودی و فلفل چیلی است که همراه با موزارلا، پنیر چدارو ذرت تورتیلا سرو می شود.

این رستوران معروف در زمستان سال جاری درحال ارائه ی بشفاب جدیدی حاوی کیک براونی تهیه شده از آرد جیرجیرک های خشک شده می باشد.

رستوران  "جیرجیرک های کنار هم " در لندن نیز پیش غذایی از جیرجیرک های سرخ شده، کینوآ، اسفناج و میوه های تفت داده شده را سرو می کند که بمب انرژی است و طرفداران مخصوص خود را جذب کرده است.

در رستوران دیگری هم در پمبروک شیر انگلیس، سرآشپز مخصوص برگرهایی بسیار معروف و خوشمزه از لارونوعی کرم  و مورچه ی سیاه همراه با آبگوشت ملخ سرو می کند.

عطر خوش آبگوشت این رستوران چنان فضا را پر می کند که حتی به ذهنتان هم نمی رسد که ملخ ها در غذایتان شناورند.

و اما نکته جالب جدید اینکه اینبار با مورچه ها غذا آماده نکرده اند بلکه رستورانی در لندن به نام " وایلد پارادایز راو " برای اولین بار در این کشور شروع به سرو نوشیدنی مخصوصی با تکه هایی از یخ حاوی مورچه های جنگلی نموده که توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب نموده و باعث جذب بسیاری از افراد نه تنها برای دیدن این نوشیدنی بلکه تست آن  شده است.

تهیه کننده این نوشیدنی می گوید مورچه ها درون تکه های یخ فریز شده اند و با آب شدن یخ ها به داخل نوشیدنی آزاد می شوند و بتدریج طعم خاص خود را نشان می دهند.

نه تنها توریست ها و گردشگران زیادی که سالانه به لندن وارد می شوند، بلکه حتی کسانی که در رژیم غذایی خودشان حشره خواری هم دارند، به دنبال میزی برای رزرو کردن در این رستوران برای تست این نوشیدنی خنک می گردند.

این نوشیدنی مخصوص حاوی اسید فرمیک مورچه ها، طعمی از لیمو یا فلفل صورتی، شراب افسنطین، چای سفید وبرگ برخی از گیاهان معطر می باشند.

گرچه اغذیه فروشی های زیادی هستند که غذاهای حاوی حشرات را تهیه می کنند اما این رستوران اولین جایی است که نوشیدنی حاوی مورچه را برای  طرفدارانش سرو می کند.

 

برچسب ها: مورچه، خوردن حشرات، خواص حشرات، نوشیدنی مورچه، حشره خواری، مصرف حشرات، خوراک حشره تعداد بازديد: 1040 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز