Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 12:25

21
تیر
گرما زدگی و راههای پیشگیری با تغذیه

گرما زدگی و راههای پیشگیری با تغذیه

گرما زدگی عوارض متعددی دارد و در هوای گرم و مرطوب شدت بیشتری خواهد داشت چون بدن خود را با تعریق خنک می کند و در شرایط افزایش رطوبت محیط، تعریق کاهش می یابد بنابراین در این وضعیت احتمال گرما زدگی افزایش می یابد.

دکتر پیام فرحبخش، متخصص تغذیه

 

اولین کاری که به نظر هرکس می رسد دریافت مقادیر فراوان آب است. اما بابد بدانیم مصرف برخی مواد غذایی هم به پیشگیری و همچنین درمان این وضعیت کمک خواهد کرد که در این زمینه به چند ماده غذایی اشاره خواهیم کرد :

خیار : 95 درصد ماده تشکیل دهنده این سبزی آب می باشد پس آخرین نگرانی مادر مورد خیار دریافت آب زیادی است و به عبارت دیگر مصرف زیاد آن هم برای اشخاص مشکل خاصی ایجاد نمی کند. یک فنجان خیار فقط 16 کالری انرژی دارد، پس برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند هم گزینه مناسبی به حساب می آید. خیار به علت فیبر و آنتی اکسیدانهایی که دارد دفع کننده خوب مواد سمی است. با مصرف خیار دستگاه گوارش شما حس طراوت و تازگی داشته و بخوبی آب رسانی می گردد. به علاوه خیار دارای مقادیری از ویتامین C بوده و برای سلامتی پوست نیز اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد چون این ویتامین با بخشهای مضر اشعه آفتاب مقابله می کند.

 

هندوانه : اگر تا کنون هندوانه را درهوای گرم تجربه نکردید توصیه می کنیم این میوه تازه را برای رهایی از گرمای تابستان به صورت خنک میل نمایید. سازمان کشاورزی ایالات متحده معتقد است که هندوانه از طریق تحریک ترشح عرق به کاهش دمای بدن کمک می کند.

 

انار : انار در زبان ایتالیایی به معنی سیب دانه دار است. این میوه پر خاصیت هم به تامین آب بدن کمک می کند و هم غنی از آنتی اکسیدانی به نام پونی کالاجین است که این آنتی اکسیدان سه برابر قوی تر آنتی اکسیدانهای چای سبز و انگور قرمز است و می تواند لقب پاکسازی کننده بدن از سموم را به خود اختصاص دهد.

 

دانه ریحان : در صورتیکه فعالیت روزانه شدید در محیط گرم دارید و یا در فصل تابستان طی روز به ورزش می پردازید، می توانید از دانه ریحان در اسموتی های خود استفاده نمایید تا بدین ترتیب بدن شما یک حالت بازسازی و ریکاوری را تجربه نماید.

 

نعناع : استفاده از یک شربت خنک نعناع در فصل تابستان به خوبی می تواند گرما را از بدن دفع نماید. علت این وضعیت به وجود منتول در نعناع بر می گردد که موجب تحریک گیرنده های پروتیینی در مغز به نام TRPM8 شده و به این ترتیب مغز  گمان می کند که این غذا سرد است. جالب است که بدانید همین حکایت در مورد چای نعناع هم صدق می کند.

 

کیوی : محققین حوزه پزشکی دریافته اند که 20 درصد آب مورد نیاز روزانه بدن از غذاها دریافت می شود. کیوی به عنوان یک میوه آب دار می تواند نقش مهمی را در این زمینه بازی کند. همچنین کیوی منبع خوب عنصری به نام پتاسیم است که در بسیاری از عملکردهای بدن از جماه انقباضات عضلانی موثر است. این انقباض عضلانی برای ماهیچه قلب اهمیت ویژه دارد چون با ایجاد گرما زدگی بدن کم آب یا دهیدراته می شود و تبادلات یونی مانند پتاسیم با اختلال روبرو شده و موجب بروز آریتمی (اختلال ریتم) قلبی شده که می تواند حتی مرگبار باشد. پس حتما بعد از اقدامات اولیه برای رفع گرما زدگی مصرف کیوی و موز که منابع خوب پتاسیم هستند را فراموش نکنید.

 

کرفس : همانند خیار کرفس هم مقدار زیادی از حجمش به آب اختصاص دارد به عبارت دیگر 96 درصد وزن این سبزی از آب تشکیل شده است. بعلاوه کرفس منبع خوبی از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، منیزیوم، کلسیم، فسفر، آهن و روی است. برای پیشگیری از گرمازدگی می توان آب کرفس را تهیه و مصرف نمود.

 

گلابی : محققین معتقدند که هر شخص بالغی به حدود 30 برابر وزن خود به میلی لیتر آب نیاز دارد. البته این عدد کاملا حدودی است و براساس محیط زندگی و کار روزمره تفاوت می کند. گلابی از میوه های آبداری است که برای تامین آب بدن بسیار مفید بوده و به علت آنتی اکسیدانهایی که دارد به سلامتی عمومی کمک فراوانی می کند.

 

ماهی سالمون : این مورد کاملا برای شما غیر منتظره است . ماهی سالمون به علت محتوای امگا -3 دارد به هیپوتالاموس کمک می کند. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که کنترل دمای بدن، گرسنگی و تشنگی را دارد. وقتی شما در محیط گرم قرار می گیرید و بدن کم آب می شود، هیپوتالاموس به عنوان بخشی از سیستم غدد درون ریز موجب تحریک ترشح عرق شده که بدن را خنک نماید. بنابراین اگر شما هیپوتالاموس را با تغذیه تقویت کرده باشید در مقع بحران مانند گرما زدگی شدت علایم کمتر خواهد بود. طبخ ماهی سالمون با روغن زیتون بکر و سرو آن با کلم بروکلی بخار پز همانند یک قرص مولتی ویتامین برای شما عمل می کند.

برچسب ها: رژیم غذایی سالم، میوه و سبزیجات، ماهی سالمون، گرمازدگی، تابستان و گرمازدگی، تغذیه در گرمازدگی تعداد بازديد: 1258 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز