Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 شهریور 1396 - 13:26

3
شهریور
راه های دستیابی به سلامتی و تناسب اندام (1)

راه های دستیابی به سلامتی و تناسب اندام (1)

شما هم می‌توانید به وزن ایده‌آل‌تان برسید فقط باید کمی صبور باشید و توصیه‌های متخصصان تغذیه را رعایت نمایید. در این مقاله دکتر مظهری راهکارهایی را برای تناسب اندام ارائه نموده‌اند.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

گام اول- احساس گناه و پشیمانی از عملكردهای گذشته خود را به فراموشی بسپارید و از این لحظه به بعد به فردا بیندیشید كه چه سان و چگونه به صورت سیستماتیك و تدریجی در جاده سلامتی و تناسب اندام گام خواهید برداشت گرچه قدری صبوری و زحمت لازم دارد ولی واقعاً دست یافتنی خواهد بود آن آرزو و هدفی كه برای خودتان در ذهن دارید ولی در آغاز كارمان باید راه‌های ترمیم صدمات وارده از اجرای توصیه‌های غلط گذشته را با توجه به امكاناتی كه در حال حاضر در دست خود دارید و یا در آینده به امكانات جدیدی می‌توانید دست پیدا نمایید شناسایی كرده و با استفاده اصولی از همه آنها تغییر مسیر بدهید.

گام دوم – از همین لحظه به بعد از رنج دادن خود چه از بعد گرسنگی‌های ظاهری و چه گرسنگی‌های سلولی و پنهانی ایجاد شده از اجرای طولانی مدت رژیم‌های جادویی و کاهش وزن صاعقه‌ای و چگونگی تك‌خوری‌ها و حذف این یا آن گروه غذایی و یا این یا آن وعده غذایی روزانه (صبحانه – ناهار – شام) و فعالیت‌های سنگین خسته كننده كه شما را گرسنه‌تر و تحریك‌پذیرتر می‌سازد خودداری نمایید یا اگر خدای ناكرده از جمله افراد خوش‌خیالی می‌باشید كه به امید اثرات جادویی دمنوش‌ها و قرص‌های رنگارنگ و فیبرهای پر كننده معده چشم دوخته‌اید یا با دستگاههای كمك لاغری كمربندی‌های حرارتی و ویبراتورهای مختلف و ژل‌ها و بانداژهای جوراجور تكیه نموده و انتظار معجزه را دارید زهی خیال باطل.

چرا كه در گستره گیتی تاكنون هیچ روشی بهتر از استفاده از یك برنامه متناسب و متعادل و منبع غذایی با كاهش دادن میزان انرژی روزانه به مقدار (250-350-500-750-1000) كالری در روز (با آغاز فعالیت بدنی سبك در قالب پیاده‌روی یا حركات موزون یا نرمش‌ها و كشش سبك، آب درمانی یا راه رفتن در داخل استخر و به مدت 15 دقیقه در آغاز كار و افزایش تدریجی آن به یك ساعت در روز و غیره) قادر به كاهش حقیقی چربی‌های بدن و كاهش سایز مخصوصاً در ناحیه شكم حوالی ناف كه بدون عارضه باشد و نتایج به دست آمده نیز به مدت طولانی ماندگار باشد وجود ندارد.

اگر باور نمی‌دارید خودتان و یا دوست و آشنا و قوم‌خویش‌هائی‌ راكه بارها تحت تأثیر تبلیغات اغوا كننده درون مرزی و فرامرزی و حتی فراقاره‌ای به دام افتاده و هم پولشان را از دست داده و هم سلامتی‌شان خدشه‌دار گردیده در نظر آورید كه چسان با اجرای چنین رژیم‌های جادویی كوتاه اثر با اثرات فوری ولی ناپایدار، به ریزش مو، پیری زودرس پوست، كم‌خونی‌های دیر یا تحلیل عضلانی و استخوانی دچار گردیده و یا فرزندانشان (که در سن رشد هستند) به جای رشد و بالندگی به علت بسته شدن زودهنگام صفحات رشدشان حتی به حداقل قد به ارث رسیده‌شان نایل نگردیده‌اند ولی به اضافه وزن قبلی آنها بشدت افزوده شده است.

                                                          من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم                 تو از سخنم پند گیر یا كه ملال

آیا به مفهوم واقعی متابولیسم یا سوخت و ساز بدنتان واقف می‌باشید؟

متابولیسم بدن من و شما یك شئی نمی‌باشد بلكه فعل و انفعالی بیوشیمیایی درونی سلولی می‌باشد كه از دو قسمت كاتابولیسم (یا شکستن و خرد شدن) آنابولیسم (یا به هم پیوستن و افزایش طول ملكول‌ها) تشكیل گردیده است.

از طریق شكستن و تجزیه ملكول‌ها و به هم پیوستن جدید دایمی می‌باشد كه من و شما قادر به ادامه حیات خود می‌گردیم.

در نتیجه این تغییرات و تركیبات انرژی‌زا و انرژی‌خواه انرژی تولید یا به مصرف رسانیده می‌شود كه در جهت تولید حرارت یا تغییر سوخت‌وساز و ترمیم بافت‌های عضلانی و ساخت بافت خون و استخوانها و فعالیت‌ اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی مثل قلب و مغز و ریه و غدد درون‌ریز و یا دستگاه گوارش و كلیه‌ها و همچنین فعالیت‌های روزمره كاربرد دارد.

پس برای زندگی و زنده ماندن نیاز به انرژی داریم تا بتوانیم نفس بكشیم حركت نمائیم، بیاندیشیم و احساس نموده و در قبال احساس خود واكنش لازم را بعمل آوریم و تمامی وظایف تولید و مصرف انرژی را متابولیسم بدن ما عهده‌دار می‌باشد.

 در صورتی كه بتوانیم از طریق خورد و خوراك مناسب و متعادل و متنوع شامل درشت مغذی‌های تولید كننده انرژی (قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها) و پنجاه ریزمغذی شامل (انواع ویتامین‌های محلول در چربی و آب اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری و مواد معدنی) ساختاری هدایتی – دفاعی را برای سیستم متابولیسم خود فراهم سازیم توان جسمی قدرت كار و اندیشه و هوشمندی و كنترل سیستم دفاعی و انبار كردن انرژی‌های ضروری برای پیشامدهای غیر مترقبه كاملا تامین خواهد شد و تناسب وزن و قد نیز برای مدت‌های طولانی حفظ خواهد گردید.

چگونه متابولیسم كاهش می‌یابد و چاقی‌های پایدارتر افزونتر می‌شوند؟

عامل اصلی افت سوخت و ساز و خیره‌سری و عدم تغییر وزن و سایز با افزایش هر چه بیشتر فعالیت‌های مداوم و به حداقل رسانیدن میزان مصرف غذا، اقدامات غیر اصولی و نامتعادل شما تا این زمان بوده است كه عمده‌ترین آنها را می‌توانیم به چاقی و لاغری‌های متفاوت تحت تاثیر اجرای رژیم‌های نامتعادل و فاقد یا كاهش شدید این یا آن ماده مغذی یا كم‌خوری‌های شدید و زیان‌بار توام با افزایش خارج از حد تحمل و خسته كننده فعالیت‌های ورزشی‌تان نسبت بدهیم كه برایتان استرس شدیدی را همواره فراهم می‌سازند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -راه های دستیابی به سلامتی و تناسب اندام- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، سلامتی، کاهش وزن، تناسب اندام، متابولیسم بدن، سوخت و ساز، گرسنگی سلولی تعداد بازديد: 420 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز