Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:05

15
تیر
بهترین رژیم غذایی در ماه رمضان (2)

بهترین رژیم غذایی در ماه رمضان (2)

معمولاً خانم‌های چاق دارای مدل گلابی و آقایان دارای مدل سیب هستند.

 

افزایش وزن در افراد چاق

بسیاری از افراد چاق در این ایام نه تنها وزن‌شان کم نمی‌شود، بلکه دچارافزایش وزن نیز می‌شوند؟ قبل از اینکه به علت این مسأله بپردازیم، باید بگوییم که متأسفانه ‌هنوز خیلی از ما درست نمی‌دانیم كه اصلا تعریف چاقی چیست؟ شما به چه كسی چاق می‌گویید؟

تعاریف متعددی برای چاقی و افزایش وزن وجود دارد؛ برای مثال در گذشته اضافه‌وزن به حالتی گفته می‌شد که وزن بدن 10 تا 25 درصد بالاتر از وزن ایده‌آل برای قد و سن باشد و چاقی به حالتی گفته می‌شد که وزن بدن 25 درصد یا بیشتر، بالاتر از وزن ایده‌آل باشد.

از طرف دیگر در گذشته برای محاسبه وزن ایده‌آل یك فرد براساس نظریه بروکای فرانسوی قد فرد به سانتی‌متر را منهای 100 ‌كرده و عدد به‌دست‌آمده را به عنوان وزن مناسب وی برآورد می‌كردند. با این حال تعریفی که در مقیاس جهانی مقبولیت بیشتری یافته، از درجه‌بندی بر اساس نسبت قد و وزن به دست آمده است.در این تعریف از شاخصی به نام «نمایه توده بدنی» استفاده شده است.

این نمایه از تقسیم وزن براساس «کیلوگرم» بر مجذور قد بر اساس«متر» به دست می‌آید. عدد به‌دست‌آمده چنانچه كوچك‌تر از 18.5باشد، فرد دارای كمبود وزن، اگر بین 18.5 تا 24.9 باشد، دارای وزن طبیعی، چنانچه بین 25 تا 29.9 باشد دچار اضافه‌وزن، اگر بیشتر از 30 و كمتر از 9/34 باشد، چاقی درجه یك، اگر 30 یا بیشتر، اما كمتر از 9/39 باشد، چاقی درجه دو و نهایتاً اگر بزرگ‌تر از 40 باشد، به عنوان چاقی درجه سه محسوب می‌شود.

به عنوان مثال فردی با وزن 70 کیلوگرم و قد 1/7 متر، BMI=70/1.7*1.7 یعنی BMI=2/24 ، دارای نمایه توده بدنی طبیعی است.این طبقه‌بندی فقط در بزرگسالان بالاتر از 18 سال كارایی دارد و چنانچه بخواهیم وضعیت چاقی و یا اضافه‌وزن را در كودكان مورد ارزیابی قرار دهیم، با یستی از نمودارهای رشد مربوطه استفاده نماییم.

با وجود آنکه شاخص توده بدنی روشی آسان و مناسب برای اندازه‌گیری چاقی است، مطالعات اخیر بیانگر اهمیت بعد دیگری از چاقی و یا انتشار موضعی چربی اضافه در بدن می‌باشد. براساس این مطالعات احتمال ناتوانی و مرگ و میر به دنبال چاقی با توجه به نحوه پراکندگی این چربی‌ها متفاوت بوده و به‌عبارت دیگر افراد با چربی شکمی (که تحت عنوان چاقی شکمی شناخته می‌شود) در معرض بالاترین خطر هستند.

شاید شما اصطلاحی به نام چاقی سیبی‌ شکل یا گلابی ‌شکل را شنیده باشید. معمولاً خانم‌های چاق دارای مدل گلابی و آقایان دارای مدل سیب هستند. اگرچه شما ممكن است از تجمع چربی در بازوها، سینه، شکم و یا در ناحیه ران خود شکایت داشته باشید، ولی آنچه که در انواع مختلف تجمع چربی اهمیت بیشتری دارد، افزایش چربی به ویژه در ناحیه شکم و پهلوهاست که رابطه مستقیم با میزان خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افزایش چربی‌های خون خواهد داشت.

لذا اندازه‌گیری میزان چربی در این ناحیه اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین یكی از راه‌های ساده و كم‌هزینه برای ارزیابی چربی در بدن اندازه‌گیری دور كمر است. مطالعات بر روی افراد دچار چاقی شکمی نشان داده است که دور کمر بیش از 94 سانتی‌متر در آقایان و بیش از 80 سانتی‌متر در خانم‌ها نقطه شروع خطر بوده و نیاز به کنترل دارد.

دور كمر بیش از 102سانتی‌متر در مردان و بیش از 88 سانتی‌متر در زنان هم خطرناك تلقی می‌شود. همچنین نسبت دور كمر به دور باسن مناسب برای مردان 9/0 و برای زنان 8/0 می‌باشد.

خورن غذاهای شیرین در ماه رمضان

یکی از علل افزایش وزن در ماه مبارک رمضان مصرف بیش از اندازه غذاهای شیرین مانند زولبیا، بامیه، خرما، شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین، به ویژه هنگام افطار و همچنین غذاهای پرچرب و سرخ‌شده در وعده سحر به همراه کاهش فعالیت بدنی و احیاناً حذف وعده سحری می‌باشد.

در خصوص حذف سحری و یا خوردن تنها یك وعده غذا درایام رمضان باید اشاره نمود که از نظر علمی و دانش تغذیه این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بدن انسان برای تأمین نیازهای خود از منابع مختلفی، از جمله ذخایر گلیكوژن، ذخایر چربی و حتی بافت عضلانی استفاده می‌كند. البته منبع ترجیحی برای تأمین انرژی اكثر بافت‌ها، كربوهیدرات‌ها یا به عبارتی همان ذخایر گلیكوژن موجود در بدن است.

چنانچه وعده سحری حذف گردد، بدن فرد در این روزهای بلند تابستان به مدت تقریباً 20 ساعت در فاز گرسنگی قرار می‌گیرد. به طور طبیعی ذخایر گلیكوژن بدن یك فرد پس از 8 الی 12 ساعت ناشتایی یا گرسنگی تخلیه می‌گردد و بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز علاوه بر بافت چربی، بافت عضلانی را نیز مصرف می‌كند. از طرف دیگر چون این افراد تنها یك وعده غذا می‌خورند، مطمئناً بیش از اندازه غذا می‌خورند و چون بدن انسان ظرفیت محدودی برای مصرف این دریافت بالای غذایی دارد، بناچار آن را ذخیره خواهد نمود که معمولاً به شكل بافت چربی است.

بنابراین نتیجه این روش، كاهش تدریجی بافت عضلانی و افزایش درصد چربی بدن خواهد بود. این تغییر در تركیب بدن در درازمدت موجب كاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن و به تبع آن احتمال افزایش وزن بیشتر در ماه‌های بعدی خواهد بود.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بهترین رژیم غذایی در ماه رمضان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بهترین رژیم غذایی در ماه رمضان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه در رمضان، افزایش وزن در رمضان، اضافه وزن در رمضان، افزایش وزن در افراد چاق، چاقی در رمضان، چاقی سیبی‌، غذاهای شیرین در ماه رمضان تعداد بازديد: 484 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز