Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:59

7
اردیبهشت
بررسی ارتباط تغذیه با هوش (2)

بررسی ارتباط تغذیه با هوش (2)

محرومیت از شیر مادر ۸ درجه ضریب هوشی را کاهش می‌دهد.

 

ویتامین D و پروتئین هم از مواردی هستند که در صورت کاهش آنها رشد مغزی دچار اختلال خواهد شد.

از دیگر ریزمغذی‌ها، باید به روی اشاره شود که در صورت کاهش آن رشد مغزی با مشکل روبه‌رو خواهد شد. در مناطقی که خاک آن مقدار روی لازم را ندارد، مشاهده شده که کودکان از ضریب هوشی بالایی برخوردار نیستند. از منابع خوب روی می‌توان به انواع سبزی‌ها به‌خصوص سبزی‌های ریشه‌ای مثل پیاز و غذاهای دریایی به‌خصوص ماهی‌های آب‌های شور اشاره کرد.

از منابع خوب آهن نیز می‌توان به انواع غذاهای گوشتی، تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، میوه‌های خشک مثل انجیر و هلو، سبزی‌های با برگ سبز، اسفناج و مغزها اشاره کرد. در صورتی که مواد غذایی گوشتی را در کنار ویتامین C مصرف کنیم، امکان افزایش جذب آهن را فراهم کرده‌ایم.

از منابع خوب اسید فولیک هم باید به منابع گوشتی، سبزیجات و مغزها اشاره نمود. در جگر هم می‌توان به مقدار کافی همه منابع مورد نیاز را یافت».

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال كه آیا استفاده از رژیم‌های لاغری غلط در کاهش ضریب هوشی موثر می‌باشد، گفت: «رژیم‌های غذایی اگر مبتنی بر اصول رژیم نویسی تنظیم نشده باشند، کفایت لازم را نداشته و می‌توانند به دلیل فقدان ویتامین‌ها و املاح مشکل‌زا بوده و تاثیر نامناسبی بر روی سلامت افراد داشته باشند.

طبعا اگر رژیم غذایی ارائه شده از ویژگی‌های لازم برخوردار نباشد و از نظر مواد غذایی موثر بر هوش و حافظه فقیر باشد، می‌تواند در کاهش ضریب هوشی نیز نقش داشته باشد».

دكتر صفوی افزود: «دو سال اول زندگی، یک دوره طلایی برای کودک محسوب می‌شود. در این دوره وظیفه سنگینی بر دوش پدر و مادر می‌باشد که علاوه بر تأثیر بر ضریب هوشی کودک، سلامتی جسمی و روحی او را هم در همین دو سال شکل می‌دهد.

بر اساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته، ضریب هوشی کودک از زمان بارداری مادر تا سن ۲ یا حداکثر ۳ سالگی شکل می‌گیرد و در این میان تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیه کودک با شیر مادر و تغذیه صحیح کودک تا سن دو سالگی به ترتیب زیر در ضریب هوشی او مؤثر می‌باشند:

-۱ کمبود آهن ۹ درجه ضریب هوشی را کاهش می‌دهد.

-۲ محرومیت از شیر مادر ۸ درجه ضریب هوشی را کاهش می‌دهد.

-۳ تولد با وزن کم ۵ درجه ضریب هوشی را کاهش می‌دهد.

همه موارد بالا تلفیقی از تغذیه صحیح مادر و کودک می‌باشند. اگر مادر در دوران بارداری تغذیه کافی و مناسبی نداشته باشد، منجر به تولد کودک با وزن کم خواهد شد.

ضریب هوشی کودک از زمان بارداری مادر تا سن ۲ یا حداکثر ۳ سالگی شکل می‌گیرد.

در جهان ۲ میلیارد نفر از کمبود آهن رنج می‌برند. پس لازم است مادران قبل از حاملگی و نیز حین حاملگی با انجام آزمایش لازم از میزان آهن خود مطلع باشند و در صورت نیاز قبل از حاملگی، فقر آهن خود را درمان نمایند.

در قدم بعدی باید توجه شود که کودک با شروع تغذیه تکمیلی، آهن کمکی دریافت کند و چون معمولاً شربت‌ها و قطره‌های آهن موجود کمی بد مزه می‌باشند، مادران به شربت‌های تجارتی مختلفی روی می‌آورند، ولی غافل از اینکه هیچکدام از این شربت‌های خوشمزه معمولاً نیاز کودکشان را تأمین نمی کند. پس مادران عزیز باید سعی کنند با هر ترفندی که شده قطره یا شربت آهن کودک را (حتی شده به زور) به کودک بخورانند و توجه کنند که کاهش یا افزایش ۹ درجه ضریب هوشی می‌تواند زندگی کودک شما را متحول کند.

دادن شیر مادر هم همانطور که ذكر شد، ۸ درجه در ضریب هوشی مؤثر می‌باشد. مادران باید مواظب باشند به آسانی و به دلایل عجیب و غریب کودک خود را از شیر مادر و ۸ درجه ضریب هوشی بی‌بهره نگذارند.

حتی دیده شده نوزادانی که شیر خشک می‌خورند، در صورتی که شیر خشک را از دست مادر خود بخورند، ضریب هوشی بهتری نسبت به کودکانی دارند که شیرشان را از دست افراد دیگر خورده‌اند».

وی با بیان اینكه تغذیه مسلماً تأثیر چشمگیری بر ضریب هوشی افراد به خصوص كودكان كه در حال شكل‌گیری روحی و مغزی می‌باشند، دارد، دسته‌بندی افراد را بر اساس ضریب هوشی آنها به این صورت عنوان نمود:

«ضریب هوشی زیر ۷۵، معمولاً افراد عقب‌مانده؛ ضریب هوشی بین ۷۵ تا ۹۰، افراد کندآموز؛ ضریب هوشی بین ۹۰ تا ۱۱۰، افراد معمولی؛ ضریب هوشی بین ۱۱۰ تا ۱۲۵، افراد باهوش؛ ضریب هوشی بین ۱۲۵ تا ۱۳۵، افراد تیزهوش و ضریب هوشی بالای ۱۳۵، افراد نابغه می‌باشند».

دكتر صفوی در پایان توصیه‌های زیر را برای افزایش هوش بیان نمود: «سرب یکی از پایدارترین و منتشرترین فلزات سنگین محیط زیست است. سرب در صورت تماس و جذب کافی می‌تواند برای انسان مسمومیت‌زا باشد. به علت اینکه هیچگونه نفع یا عملکرد ضروری شناخته شده‌ای در سیستم‌های حیاتی ندارد، باید افراد را از مواجهه زیاد با سرب حفاظت نمود و عامه مردم را در مورد عادات شخصی آموزش داد تا به این هدف کمک شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بررسی ارتباط تغذیه با هوش- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی ارتباط تغذیه با هوش- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- بررسی ارتباط تغذیه با هوش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، اسید فولیک، ضریب هوشی، هوش و حافظه، ضریب هوشی کودک، تغذیه صحیح کودک تعداد بازديد: 575 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز