Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:47

15
تیر
خوراك‌های رژیمی ویژه سحرهای ماه رمضان (1)

خوراك‌های رژیمی ویژه سحرهای ماه رمضان (1)

وعده سحری می‌تواند ویژگی یك صبحانه معمولی را داشته باشد و اگر عادت به مصرف غذای سرد دارید، می‌توانید وعده‌ای مشابه صبحانه را میل كنید و اگر به غذای گرم عادت دارید می‌توانید وعده‌ای مانند ناهار میل كنید.

حوریه دانش بدی

 

 

یک سوال بسیار رایج در بین مردم در ماه رمضان همیشه چگونگی توزیع مواد غذایی در طول این ماه می‌باشد تا هم بعد از ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی و یا کمبودهای غذایی نشوند و هم در طول روز انرژی بیشتری داشته و تشنگی و گرسنگی بر آنها غلبه نکند و بتوانند به کارهای روزمره خود نیز بپردازند.

 یك توصیه جدی!

اولین توصیه‌ای که به شما عزیزان دارم ‌این است که تحت هیچ شرایطی وعده سحری خود را حذف نکنید. با توجه به ‌اینکه ماه رمضان امسال در تابستان قرار گرفته و شب‌ها کوتاه‌ترند، تعداد زیادی از شما وعده سحر خود را حذف می‌کنید. اما توصیه من به شما‌ این است که در طی شب هر سه وعده غذایی افطار، شام و سحری را داشته باشید.

حذف سحری ممكن است باعث افت قند خون و كاهش عملكردتان در طی روز شود. همچنین با حذف‌ این وعده غذایی گرسنگی شدید شما سبب ترشح هورمون‌ها و ارسال سیگنال‌هایی در مغزتان می‌شود که وعده بعدی یعنی افطار را بسیار حجیم، پرچرب و پرکربوهیدرات انتخاب می‌کنید.

این مساله هم می‌تواند در ‌این دوران سبب مشکلات گوارشی مثل برگشت اسید معده به مری و ترش كردن شود و هم سبب افزایش وزن ناخواسته گردد. اگر بدون سحری اقدام به روزه گرفتن کنید در طول روز دچار کاهش تمرکز و توان کاری می‌شوید. ‌این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب شما است.

برخی از شما عزیزان اعتقاد دارید که اگر سحری نخورید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید و بارها به ‌این نحو بدون مشکل روزه گرفته‌اید در صورتی که لازم به یادآوری است که حتی اگر از نظر گوارشی نخوردن سحری مشکل ظاهری ‌ایجاد نکند، ولی از نظر علم تغذیه تنها سیری شکم مهم نبوده، بلکه سیری سلولی بسیار اهمیت دارد.

فردی که سحری نمی‌خورد به بدن خود فشار بسیاری وارد کرده که در نهایت علاوه بر سوء تغذیه، احتمال واکنش بدن برای مقابله با گرسنگی بسیار طولانی را به همراه دارد که ‌این خود منجر به احتمال کاهش انرژی مورد نیاز روزانه بدن و در نهایت چاقی می‌شود.

 در وعده سحری بهتر است چه چیزهایی میل کنید؟

 وعده سحری می‌تواند ویژگی یك صبحانه معمولی را داشته باشد و اگر عادت به مصرف غذای سرد دارید، می‌توانید وعده‌ای مشابه صبحانه را میل كنید و اگر به غذای گرم عادت دارید می‌توانید وعده‌ای مانند ناهار میل كنید.

 اگر در هنگام صبح ترش می‌کنید و یا تلخی دهان دارید باید از غذاهای سبك در وعده سحری استفاده كنید و پس از خوردن سحری برای مدت 20 دقیقه راه بروید و بلافاصله نخوابید.

 باید از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری پرهیز كنید و از سبزیجات به مقدار زیاد مانند كاهو، گوجه فرنگی و سالاد در ‌این وعده استفاده نمایید تا در طول روز كمتر احساس تشنگی كنید.

 سعی کنید در وعده سحر بیشتر از غذاهای پر پروتئین مثل انواع گوشت‌ها، حبوبات و یا لبنیات کم چرب استفاده نمایید.  در هنگام سحر سعی کنید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات‌های ساده مثل قند، مربا و نان‌های بدون سبوس استفاده کنید؛ چرا که کربوهیدرات‌های پیچیده سرعت هضم کم و خاصیت سیر کنندگی بیشتری دارند و به حفظ قند خون در محدوده طبیعی و تاخیر در ایجاد حس گرسنگی کمک می‌کنند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خوراك‌های رژیمی ویژه سحرهای ماه رمضان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماه رمضان، روزه داری، رمضان، وعده سحری، افطاری، سحری مناسب، وعده های سحری تعداد بازديد: 513 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز