Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:34

5
تیر
ده نكته كلیدی برای روزه‌داری سالم (1)

ده نكته كلیدی برای روزه‌داری سالم (1)

آنچه از آیات قرآن و روایات استفاده می‌شود، بیماران و افرادی که تحمل و طاقت روزه گرفتن ندارند، باید روزه خود را به وقت دیگری موکول نمایند و زنان باردار نیز، شامل این گروه می‌شوند.

دکتر سید مرتضی صفوی؛ متخصص تغذیه؛  دانشیار گروه تغذیه بالینی

 

 

روزه گرفتن بدون سحری، خطرناک است!

 این کار، اصلاً صحیح نیست و دلیل بر قوی بودن بنیه شخص و یا سلامت او نمی‌باشد. سحری نخوردن، باعث می‌شود کلیه‌ها و دستگاه گوارش دچار آسیب شود. از حدود دو و نیم لیتر مایعات مورد نیاز بدن، بخش چشمگیری را می‌توان در وعده سحری تدارک و مصرف كرد بخصوص استفاده معنوی از فضای روحانی سحر، بسیار ارزشمند است.

مصرف زیاد مواد غذائی چرب و شیرین، مضر است!

استفاده از قند‌های ساده به مقدار زیاد مثل قند و شکر، نبات و آب‌نبات، غذاهای پرچرب، پر ادویه. سوسیس و کالباس، سس مایونز، غذاهای پر نمک غذاهای نفاخ مانند آش رشته و مصرف زیاد زولبیا و بامیه و شله زرد و حلوا و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین گازدار بخصوص نوشیدنی‌های بسیار سرد در وعده‌های سحری و افطار، نادرست است و باید از آن‌ها پرهیز شود. بهتر است با حذف غذاهای سرخ‌كرده در عوض از غذاهای کبآب شده، آبپز و یا بخارپز استفاده كرد.

مصرف بیش از حد مواد قندی در ماه رمضان، صحیح نمی‌باشد! 

چون در هنگام افطار، روزه‌دار مدت طولانی گرسنه بوده و ذخیره‌های قند خون بدن- که بخصوص برای عملکرد صحیح مغز و اعصاب بسیار ضروری می‌باشد- به حداقل خود می‌رسد. بنابراین باید ابتدا قند خون افزایش یابد. افطار، بهتر است با کمی شیر و خرما آغاز شود.

قطعاً استفاده کردن از خرما و عسل در مقایسه با زولبیا و بامیه مناسب‌تر است. وجود انواع ویتامین‌ها و املاح در خرما و عسل، با توجه به چربی بیش از اندازه زولبیا و بامیه- که زمینه‌‌ساز چاقی و افزایش چربی‌های بدن می‌شود- این مواد غذائی را برای شروع افطار بسیار ارزشمندتر می‌سازد.

مصرف بیش از اندازه شیرینی‌ها حتی خرما و عسل هم در افطار و سحری توصیه نمی‌شود. این مواد قندی در مقدار زیاد، باعث جلوگیری از صرف شام می‌شود و با ذخیره شدن در بدن، باعث تبدیل شدن آن‌ها به چربی می‌شود و در نهایت، مشکل چاقی را به وجود می‌آورد. ادویه زیاد و غذاهای سنگین نیز، در هنگام افطار توصیه نمی‌شود.

خستگی، بی‌حوصلگی، عصبانیت و افسردگی، مربوط به روزه‌داری نیست!

بعضی از افراد در حال روزه‌داری به این حالت‌ها مبتلا می‌شوند، در صورتیکه این عوارض طبیعی نیست و از پیامد‌های طبیعی روزه محسوب نمی‌شود، بلكه به علت تغذیه غلط گریبانگیر شخص می‌گردد. این حالت، معمولاً در افرادی دیده می‌شود که از خوردن سحری امتناع کرده و غذای خود را به یک وعده افطار منحصر می‌کنند که این کار، موجب پائین افتادن قند خون یا هیپوگلیسمی می‌شود و عوارض عصبی یادشده را موجب می‌گردد.

روزه‌داری ایجاد یبوست نمی‌کند!

در برنامه غذائی خود از میوه، سالاد و سبزی‌های تازه بخصوص در وعده سحری به مقدار بیشتری استفاده کنید. این مواد به علت داشتن آب زیاد احساس تشنگی را کاهش می‌دهند. ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی را به بدن ما می‌رسانند و به علت داشتن فیبر غذائی زیاد از بروز یبوست جلوگیری می‌کنند.

مصرف آب به مقدار کافی به منظور پیشگیری از بروز یبوست و همچنین جلوگیری از کم آبی بدن و دفع سموم از بدن توصیه می‌شود. ولی باید از آشامیدن آب فراوان در میان غذا اجتناب شود.

اگر نمی‌توانید روزه بگیرید، با مشورت متخصص تغذیه، زمان روزه‌داری را به وقت دیگری موکول نمایید!

آنچه از آیات قرآن و روایات استفاده می‌شود، بیماران و افرادی که تحمل و طاقت روزه گرفتن ندارند، باید روزه خود را به وقت دیگری موکول نمایند و زنان باردار نیز، شامل این گروه می‌شوند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- ده نكته كلیدی برای روزه‌داری سالم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روزه داری، تغذیه مناسب در رمضان، روزه گرفتن بدون سحری، سلامت در رمضان، دستگاه گوارش در رمضان، وعده سحری در رمضان، مواد قندی در ماه رمضان تعداد بازديد: 687 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز