Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:21

25
خرداد
15 نكته طلایی برای روزه‌داران (1)

15 نكته طلایی برای روزه‌داران (1)

تامین مایعات مورد نیاز بدن ‌باید در فاصله زمانی تقریبا طولانی بعد از شام تا لحظه خوابیدن صورت پذیرد و برای پیشگیری از ایجاد عطش در طول مدت روزه‌داری از نوشیدن قهوه و چای در وعده سحر خودداری گردد.

دكتر سیدضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران؛ مدیر گروه تغذیه

 

 

 

 

1- سردردهایی كه در آغازین روزهای ماه رمضان در هفته اول روزه‌داری رخ می‌دهد، به علت قطع ناگهانی نوشیدن چای، قهوه، كولاها و كاهش میزان دریافت مواد قندی و فاصله‌گذاری بسیار طولانی بین اولین و آخرین دریافت آنها می‌باشد.

دو هفته مانده به آغاز ماه مبارك به افراد سیگاری و معتاد به مواد مخدر و آنهایی كه از آغاز صبحگاهان با طلوع خورشید تا پایان روز و غروب خورشید به نوشیدن پی در پی چای یا قهوه عادت كرده‌اند و سیگار، پیپ و یا قلیان دود می‌نمایند، توصیه می‌شود به تدریج از میزان كشیدن سیگار و نوشیدن چای، قهوه و نوشابه خود بكاهند و هر روز با فاصله‌گذاری بیشتر بین دفعات تكرار، مصرف خود را كاهش داده و تحمل خود را افزایش دهند تا در ماهی كه پیش‌رو دارند، به سردرد و افت قندخون ناشی از عكس‌العمل بدن در قبال قطع ناگهانی موارد فوق مبتلا نگردند.

2- در تمام ایام ماه مبارك به علت نظم خاص و مقرر شده وعده‌های غذایی (آغاز زمان تناول و پایان آخرین وعده مشخص است) و با توجه به زمان طولانی‌تری كه بین آغاز روزه‌گیری بعد از پایان سحری و ادامه آن تا زمان افطار وجود دارد، باید تغییراتی در نوع مواد غذایی مصرفی و مقدار آنها در افطار، شام، فاصله شام تا خوابیدن و سحری به وجود بیاید.

3- تناسب، تعادل و تنوع تغذیه روزمره كه اساس سلامتی، تامین نیروی كار و فعالیت و برطرف نمودن نیازهای میلیاردها سلول به 13 ویتامین، 16 ماده معدنی، 20 اسیدآمینه، 20 ماده تشكیل‌دهنده چربی‌ها (اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده دارای یك باند مضاعف و چند باند مضاعف)، تك قندی و دوقندی‌های حاصل از مصرف مواد غذایی خاص و یا ناشی از تجزیه قندهای مركب می‌باشد.

در ماه مبارك رمضان نیز كماكان لزوم آنها به قوت خود باقی است، تنها تفاوت در این ایام، حذف وعده ناهار و لزوم رعایت زمان‌های مشخص و مقرر شده آغاز و پایان غذا خوردن و كاستن از انرژی به مقدار 500 تا 600 كیلوكالری در روز می‌باشد و شگفت‌انگیز است كه این میزان كاهش از انرژی موردنیاز روزمره با امكان استفاده از كلیه گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متنوع منطبق با آخرین دستاوردهای رژیم‌های كاهش وزن و درمانی می‌باشد.

4- تامین مایعات مورد نیاز بدن ‌باید در فاصله زمانی تقریبا طولانی بعد از شام تا لحظه خوابیدن صورت پذیرد و برای پیشگیری از ایجاد عطش در طول مدت روزه‌داری از نوشیدن قهوه و چای در وعده سحر خودداری گردد، چرا كه به علت مدر بودن آنها، با افزایش تولید و ترشح پیشاب، ذخایر مایعات جاری بدن كاهش می‌یابد و در طول مدت روزه‌داری عطش بیشتری ایجاد می‌شود.

5- سحری: برای پیشگیری از ضعف جسمی و عدم تمركز، سردرد، افت قند و فشارخون، عصبانیت در طول روز، بوی بد دهان، بی‌حوصلگی و تحریك‌پذیری، از حذف وعده‌ سحری جدا خودداری فرمایید و توجه داشته باشید كه فلسفه روزه‌داری اهداف مشخصی را دنبال می‌كند كه نتیجه آن تزكیه، خودسازی، مقاومت‌های جسمی توأم با اعتلای قدرت روح و اندیشه می‌باشد و هرگونه دخل و تصرف در نظام روزه‌داری، نتیجه‌گیری غایی و نهایی این فریضه واجب و اجباری را كه در حقیقت یك نوع پیشگیری و درمان برای 11 ماه باقی مانده سال است، خدشه دار می‌نماید.

6- افطار: بعد از شكستن روزه، چشیدن نمك و نوشیدن جرعه‌ای آب گرم در وعده افطار، استفاده از شیر و خرما یا یك قاشق مربا یا عسل، یا شیر كشمش و یا شیرموز جهت تامین قند مورد نیاز مغز و بدن بسیار مناسب می‌باشد.

در صورت عدم تحمل شیر، آبمیوه طبیعی و خانگی، سوپ‌های سبك، آش سبزیجات، فرنی یا شیربرنج غنی شده با خلال بادام پوست كنده و آسیاب شده بسیار مناسب است. نان سنگك تازه با پنیر، گردو و سبزی خوردن یا نان، پنیر و انگور نیز از جمله مواد دلچسب و گوارا برای شكستن روزه تلقی می‌شوند.

بعد از ساعت‌ها گرسنگی و تشنگی، باید به آرامی مبادرت به تامین آب و مایعات مورد نیاز بدن نمود و از میل كردن نوشیدنی‌های گازدار بسیار خنك، آب یخ و یا نوشیدن چای‌های پی در پی خودداری كرد. شما انسان آگاه و هوشمند، از موتور كم بهای خودرو خود در مقایسه با ارزش غیرقابل تخمین وجودتان بیشتر مواظبت می‌نمایید و هرگز در زمستان بدون گرم شدن موتور و در تابستان بدون كنترل آب و روغن به حركت در نمی‌آیید!

7- شام: با راه‌اندازی تدریجی دستگاه گوارش در آغاز افطار و برگزیدن خوراكی‌های سبك و مناسب، ولع شدید شما به خوردن و نوشیدن تعدیل خواهد شد. خوردن شام حاوی غذاهای پرچرب و سرخكرده یا دسرهای سنگین (حلوا، زولبیا، بامیه، گوش فیل و شیرینی تازه) كه سرشار از روغن‌های اشباع شده جوشیده و حاوی تركیبات ترانس می‌باشند، نه تنها اثر سودبخش روزه‌داری را خنثی می‌كند، بلكه بار سنگینی را بر كبد و دستگاه گوارش تحمیل خواهد نمود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- 15 نكته طلایی برای روزه‌داران- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- 15 نكته طلایی برای روزه‌داران- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- 15 نكته طلایی برای روزه‌داران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماه رمضان، روزه داری، ماه مبارک رمضان، روزه داری در رمضان، تغذیه مناسب در رمضان، قند خون در رمضان، ایام ماه میارک رمضان، افطار در رمضان، تناسب اندام در رمضان تعداد بازديد: 886 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز