Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 14:32

12
بهمن
توصيه‌های بهداشتی برای سفارش غذا

توصيه‌های بهداشتی برای سفارش غذا

از مسوولان رستوران بخواهید سس را روی غذای شما نریزند و آن را در ظرفی جداگانه كنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید مقدار سسی را كه همراه غذایتان می‌خورید كنترل كنید و یا به‌طور كل آن را حذف كنید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

دل‌كندن از فست‌فودها برای بیشتر ماچندان آسان نیست. ولی اگر این بار نیز هنگام عبور از جلوی یك رستوران وسوسه شدید كه ناخنكی به غذاهای خوشمزه آن بزنید، با رعایت دستورات زیر، می‌توانید مضرات آنها را به حداقل برسانید:

برای منزل سفارش دهید 
مطالعات نشان می‌دهند افراد در منزل‌شان بیشتر از خارج از منزل غذا می‌خورند. بنابراین بهتر است با یك فروشگاه عرضه فست‌فود تماس بگیرید و بخواهید غذا را به منزل شما بیاورند. در این شرایط ممكن است غذاهای سالم دیگری مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را روی میز غذا تدارك ببینید و با خوردن آنها كمتر شكم‌تان را با فست‌فودها پر كنید.

از منو، غذاهای سالم را انتخاب كنید
اگر شما طریقه آماده كردن هر غذا حاضری را بدانید، متوجه می‌‌شوید كه آیا خوردن آن غذای با رژیم شما جور درمی‌آید یا نه. غذاهای كبابی، آب‌پز و بخارپز معمولا سالم‌ترند.سالاد‌های مملو از سبزی‌ها و میوه‌های تازه معمولا سالم‌تر از سالادهای حاوی پنیر، گوشت و سس هستند.

از سفارش غذاهای سالم خجالت نكشید
شاید اگر به یكی از فروشگاه‌های عرضه غذاهای فست‌فود سر بزنید و از پیشخدمت بخواهید آن غذا را به روش سالم‌تری برای شما تهیه كند، با استقبال خوبی روبه‌رو نشوید؛ ولی این اتفاقی است كه این روزها در بیشتر فروشگاه‌های فست‌فود در سراسر دنیا می‌افتد.

مشتریان می‌توانند از صاحبان رستوران بخواهند به جای اینكه غذای‌شان را در روغن یا كره سرخ كنند، آن را كبابی برای‌شان آماده و یا انواع سس‌های غذا را حذف نمایند. صاحبان این رستوران‌ها عمل به این خواسته مشتریان را راهی برای جلب رضایت مشتری و جمع كردن مشتریان بیشتر می‌دانند. پس شما از همین امروز این فرهنگ را رواج دهید، خجالت نكشید.

اندازه كوچك‌تر سفارش دهید
در بیشتر رستوران‌ها، آنچه به‌عنوان یك «پرس» غذا به مشتریان ارائه می‌شود، معمولا حاوی دو، سه برابر كالری است كه فرد باید از یك وعده‌ غذایی به‌دست بیاورد. بنابراین در صورتی كه سایز‌های كوچك‌تر از غذاهای مورد علاقه‌تان موجود است، آنها را سفارش دهید؛ ولی اگر چنین امكانی فراهم نیست، از همان ابتدا غذایتان را نصف كنید و با دوست یا فردی از خانواده‌تان كه با شما به رستوران آمده است، شریك شوید. حتی می‌توانید نیمه دیگر غذا را با خود به منزل ببرید و در وعده‌ای دیگر آن را نوش‌ جان كنید.

سس را جدا سفارش دهید
از مسوولان رستوران بخواهید سس را روی غذای شما نریزند و آن را در ظرفی جداگانه كنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید مقدار سسی را كه همراه غذایتان می‌خورید كنترل كنید و یا به‌طور كل آن را حذف كنید.

فست‌فودهای سالم؛ برای كودكانی سالم
ممكن است شما فرزندان یا نوه‌هایتان را برای شام‌خوردن به خارج از منزل ببرید. بسیار مهم است بدانید چگونه رستوران فست‌فود مناسبی را برگزینید كه برای سلامت كودكان شما خطر كمتری داشته باشد. كودكان عاشق غذاخوردن در بیرون از منزل و به‌ویژه رستوران‌های غذاهای حاضری هستند.

نكته جالب اینكه تعداد كودكان چاق در جامعه رو به افزایش است و این نشان می‌دهد كه والدین باید دقت بیشتری در انتخاب غذاهای سالم و كمك به كودكان داشته باشند. اگر كودك شما اصرار دارد كه برای صرف غذا به رستوران فست‌فود بروید، به او كمك كنید كه در رستوران سالم غذا بخورد.

نوشابه‌ها كالری زیادی دارند؛ در حالی كه هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند. بنابراین برای فرزندتان به جای نوشابه، آب و یا دوغ سفارش دهید تا فست‌فود خود را با آن بخورد. نگران نباشید، اولش دشوار است، اما عادت می‌كند. مصرف مرغ سوخاری، مرغ سرخ‌شده و كنتاكی برای كودكان ممنوع است.

در برخی از رستوران‌های فست‌فود، وعده‌های غذایی مخصوص كودكان تدارك دیده شده است كه در ظروف و سینی‌های رنگی ویژه كودكان ارائه می‌شود. این وعده‌های غذایی فاقد نوشابه‌گازدار و یا گوشت و مرغ سرخ شده‌اند و به جای آن در این ظروف غذا، مرغ پخته، سبزیجات، رشته‌فرنگی و سیب‌زمینی گنجانده شده است.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، توصيه‌های بهداشتی برای سفارش غذا، فست‌فودهای سالم، سفارش غذاهای سالم، سفارش غذا در رستوران تعداد بازديد: 788 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز