Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:10

22
تیر
خواص آش ریحان (1)

خواص آش ریحان (1)

بخش اول- ریحان جزء گروه سبزیجات است و مصرف آن می‌تواند سبب کاهش نمایه گلیسمیک شود، یعنی به کاهش سرعت افزایش قندخون كمك می‌كند. در این مقاله می توانید با برخی از خواص مواد غذایی آشنا شوید.

حوریه دانش بدی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه؛ دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

 

 

خواص ریحان

ریحان جزء گروه سبزیجات است و مصرف آن می‌تواند سبب کاهش نمایه گلیسمیک شود، یعنی به کاهش سرعت افزایش قندخون كمك می‌كند. ریحان گیاهی معطر و بادشکن است. معمولا به عنوان سبزی خوردن یا طعم‌دهنده استفاده می‌شود، ولی خواص زیادی دارد. ریحان آرامش‌دهنده اعصاب و سردردهای عصبی است.

همچنین بوی آن می‌تواند سردردهای ناشی از خستگی سفر را کاهش دهد. افرادی که زیاد نفخ می‌کنند، می‌توانند در غذای خود ریحان بیشتری مصرف کنند. ریحان ضد تهوع و استفراغ است، پس در تهوع بارداری می‌تواند گاهی مفید باشد. ریحان می‌تواند اشتها را افزایش دهد، پس در کودکان بی‌اشتها و یا در بی‌اشتهایی ناشی از شیمی‌درمانی می‌تواند مفید باشد.

خواص عدس

عدس از گروه حبوبات است. حبوبات به دلیل داشتن پروتئین بالا جزء گروه گوشت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. عدس نیز از نظر مقدار پروتئین بسیار غنی است و در بین گیاهان فقط لوبیای سویا بیشتر از عدس پروتئین دارد. هر 10 گرم عدس 12 كیلوکالری انرژی دارد. با مصرف عدس هم پروتئین گیاهی سالم دریافت کرده‌اید و هم فیبرلازم به بدن شما می‌رسد و می‌تواند از بروز یبوست و بیماری‌های گوارشی جلوگیری کند.

پروتئین‌های حیوانی یکی از عواملی هستند که در افزایش ریسک سنگ‌های کلیوی کلسیمی تاثیر دارند، بنابراین در افرادی که مستعد سنگ‌های کلیوی هستند توصیه می‌شود به جای پروتئین حیوانی از پروتئین گیاهی استفاده کنند. فیبر عدس از نوع فیبرهای محلول است که باعث کاهش تخلیه معده، افزایش هضم و افزایش تخلیه روده، کاهش کلسترول و کاهش قند خون می‌شود.

در طب سنتی گفته می‌شد که برای برطرف كردن گاز معده ناشی از مصرف عدس، آن را پخته و با سركه میل كنید. عدس دارای مقدار زیادی اسیدفولیک و آهن می‌باشد.

مصرف عدس همراه با غذاهاى اسیدی و یا غذاهای غنى از ویتامین C مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، مرکبات و عصاره آنها موجب افزایش جذب آهن آن می‌شود. پروتئین عدس پروتئین بسیار کاملی است و تنها اسیدآمینه متیونین را کم دارد که در اینگونه موارد توصیه می‌شود در کمتر از 4 ساعت از مصرف عدس یا به‌طور همزمان با آن ماده غذایی مصرف شود که کمبود آن را جبران کند.

 به‌طورمثال مصرف غلات و یا دانه‌ها همراه آن بسیار موثر است که در این منوی غذایی گندم و رشته می‌توانند اثر مکملی برای عدس داشته باشند. برخی مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند كه گیاهان بنشنی مثل عدس 82 درصد خطر بیماری‌های قلبی- عروقی را كاهش می‌دهند.

خواص سرکه انگور

از انگور فرآورده‌های غذایی مختلفی به دست می‌آورند که شامل کشمش، شیره انگور، روغن هسته انگور، عصاره هسته انگور، سرکه، آبغوره و غوره است. انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است. سرکه یکی از فرآورده‌های مفید انگور است که تحت اثر مخمری خاص حاصل می‌شود.

غذاهای تخمیری برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند بسیارمفید است. سرکه به غذا طعم دلنشینی می‌دهد و اشتها را تحریک می‌کند. مصرف روزانه 2 قاشق سوپخوری سرکه هم به تنهایی و هم به صورت مخلوط با غذاها موجب کاهش اندیس گلیسمی مواد غذایی می‌شود. این اثر هم در افراد دیابتی و هم در افراد غیر دیابتی دیده می‌شود.

کاهش اندیس گلیسمی موجب می‌گردد تا افزایش قند در بدن به آهستگی انجام شود. در طب سنتی گفته می‌شود استعمال داخلی سرکه انگور باعث قطع خونریزی داخلی، کمک به هضم غذا و قطع صفرا می‌گردد.

خواص گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی انواع ویتامین‌ها با زیست دسترسی بالا می‌باشد و از قدیم از آن برای درمان و جلوگیری از کم‌خونی استفاده می‌شده است. همچنین به دلیل زیست دسترسی بالای آن در کودکان که سرعت رشد افزایش می‌یابد و نیاز به ویتامین‌ها و آهن بیشتر می‌شود، می‌تواند بسیار مفید باشد، ولی گوشت قرمز در هرم غذایی سلامت در سال 2008 در قله هرم قرار داشت، یعنی برخلاف عادات غذایی ایرانی‌ها مصرف آن به صورت ماهانه توصیه شده و علت آن ارتباط این ماده غذایی با انواع بیماری‌هاست. 

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می‌‌شود. در بیماری نقرس، مقدار اسیداوریک خون بالا می‌رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل، باعث درد شدید می‌شود. اسید اوریک در اثر تجزیه پروتئین‌ها ایجاد می‌گردد و گوشت قرمز منبع کاملی از پروتئین است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص آش ریحان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سبزیجات، خواص عدس، خواص ریحان، افزایش قند خون، خواص گوشت قرمز، سردردهای عصبی، خواص سرکه انگور تعداد بازديد: 709 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز