Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:46

10
اسفند
ناباروری در زنان و مکملهای غذایی

ناباروری در زنان و مکملهای غذایی

درمان ناباروری زنان با تغذیه و مصرف برخی از خوراکی ها هم امکان پذیر است به طوری که در برزیل دانه ای را به عنوان یکی از بهترین و قدیمی ترین راههای درمان ناباروری زنان می دانند.

لادن گیاهی-متخصص تغذیه

ناباروري زنان مي‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. ناتواني در تخمك‌گذاري می‌تواند ناشی از یک اختلال هورموني، كم‌كاري يا پركاري غده تيروئيد، اختلال در غده هيپوفيز، کاهش يا افزايش شديد وزن، بيماري مزمن، استرس يا فعاليت فيزيكي بیش از حد باشد. داروهاي ضد سرطان و داروهايي كه براي درمان فشان خون بالا استفاده مي‌شوند نیز می‌توانند در ایجاد ناباروری موثر باشند. همچنين ناباروری می‌تواند ناشی از انسداد يك و يا هر دو لوله‌هاي فالوپ، يا بد شكلي رحم يا دهانه واژن باشد. در بعضی موارد، زنان  ممکن است آنتي بادي‌هایی‌ ترشح كنند كه به اسپرم مرد حمله كند و آن را از بين ببرد. در بسیاری از موارد نیز دلیل اصلی ناباروري شناخته نمی‌شود.

علائم ناباروری در زنان

عدم توانايي باروري استرس روحي شديدي را  به زن وارد مي‌كند. در صورت عدم باروري بعد از يك سال مقاربت منظم، مشاوره با پزشک توصیه می‌شود.

درمانهاي رايج ناباروری

در بسياري از مواقع با تصحيح اختلال هورموني زمينه‌اي یا استفاده از داروهاي تحريك‌كننده تخمك‌گذاري، ناتواني در تخمك‌گذاري برطرف مي‌شود. كيست تخمدان و انسداد لوله‌هاي فالوپ با عمل جراحي قابل درمان است. برخي زنان نیز با استفاده از تکنیک‌های لقاح خارج رحمی (IVF)  می‌توانند باردار شوند.

مواد غذایي مفيد در ناباروری

مواد غذایی کم کالری و کم چرب و ناباروری

ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات سبوسدار، برنج و منابع پروتئينی بدون چربي مانند مرغ، ماهي، گوشت بدون چربي و حبوبات بايد پايه  رژيم غذايي باشند. با توجه به اینکه این موادغذایی كم چرب هستند، می‌توانند به كاهش وزن در زنانی که به علت چاقی دچار اختلال در تخمك‌گذاري هستند، کمک کنند.

آهن و ناباروری

گوشت قرمز، ماهي روغني، مغز دانه‌هاو سبزي‌های برگي سبز تامین‌کننده آهن هستند. مشاهده شده است به دنبال افزایش دریافت آهن مشکل ناباروری در زنان ناباروری که دچار تخلیه ذخایر آهن بوده‌اند برطرف گردیده است.

ویتامین ث و ناباروری

مرکبات، توت‌ها و سبزي‌های برگی سبز رنگ از منابع خوب ویتامین C هستند. برای زنانی که رژيم غذايي آنها دارای مقدار کمی آهن است، استفاده از ويتامين C براي افزايش جذب آهن ضروری است.

نمایه گلیسمی غذاها و ناباروری

نان چاودار، حبوبات، ميوه‌ها و سبزي‌ها از منابع غذایی با نمايه گليسمي‌ پايين هستند که قند خون را بتدریج افزایش می‌دهند. اين مواد غذایی براي زنان مبتلا به ديابت که باید سطح قند خون را درحد ثابتی نگه دارند، بسيار مناسب است. کنترل سطح قند خون در زنانی که قصد بارداری دارند بسیار مهم است.

مواد غذایی كه بايد در ناباروری پرهيز شوند

چربی و ناباروری

سوسيس، همبرگر، گوشت‌هاي آماده، كيك، بيسكويت و شكلات دارای مقدار زیادی چربي هستند بنابراین مصرف آنها باید به حداقل ممكن كاهش يابد. مصرف غذاهاي چرب باعث مي‌شود فرد به موقع احساس سيري نكند و بيش از مقدار مورد نياز غذا بخورد که نتیجه آن نیز طبيعتا چاقي است.مارگارين، كره و روغن بايد بسيار محدود مصرف شوند.

کافئین و ناباروری

قهوه، چاي و نوشيدني‌هاي حاوي كولا و كافئين در صورتی که به مقدار زياد مصرف شوند مي‌توانند با ناباروري مرتبط باشد. زیرا کافئین باعث کاهش هورمون هیپوفیزی پرولاکتین می‌گردد. سطح پایین پرولاکتین نیز با ناباروری مرتبط است.

الکل و ناباروری

الكل باعث افزايش توليد پرولاكتين مي‌شود. این امر باعث اختلال در سيكل قاعدگي و در نتیجه ناباروري مي‌شود.

ساير اقدامات در ناباروری

 دريافت منظم مكمل اسيد فوليك براي زنانی كه كمبود ویتامین B را دارند توصيه مي‌شود.

مكمل ويتامین 6 B باعث بهبود باروري در زنان  مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي مي‌شود. استفاده 100 تا800  ميلي‌گرم در روز از این مکمل مي‌تواند مفيد باشد.

 ورزش منظم بسيار حائز اهمیت است.

كنترل استرس و انجام تمرينات  ورزشی که ایجاد آرامش می‌کنند در برخی افراد بسیار مفید است.

ترك سيگار به افراد سیگاری توصیه می‌شود، زیرا سیگار می‌تواند باعث ناباروری گردد.

اطمينان نسبت به عدم كمبود ويتامين D توصيه  مي‌شود.

برچسب ها: علائم ناباروری، ناباروري، ناباروري زنان، درمان‌هاي رايج ناباروری، مواد غذایي مفيد در ناباروری، آهن و ناباروری، چربی و ناباروری، الکل و ناباروری تعداد بازديد: 820 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز