Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:21

22
تیر
تغذیه در پرورش اندام (1)

تغذیه در پرورش اندام (1)

بخش اول- در تصور اکثر مردم، ورزشکاران رشته پرورش اندام افرادی هستند که بطور مداوم در حال تمرین با وزنه بوده و این تمرینات را بخش اصلی و کلیدی این ورزش می‌دانند.

محمد حضوری؛ دانشجوی دکترای تغذیه

 

 

در تصور اکثر مردم، ورزشکاران رشته پرورش اندام افرادی هستند که بطور مداوم در حال تمرین با وزنه بوده و این تمرینات را بخش اصلی و کلیدی این ورزش می‌دانند. لیکن نباید فراموش کرد که نحوه تغذیه فرد نقشی اساسی و مهم در تعیین فیزیک جسمانی وی دارد و بدون رعایت اصول تغذیه ای، دستیابی به موفقیت در این رشته ورزشی غیرممکن است.

طی سالیان اخیر، دانسته‌های ما پیرامون اهمیت تغذیه در موفقیت‌های ورزشی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بی شک بسیاری از ما از مواد غذایی که نمی‌بایست مصرف کنیم و یا بهتر است مصرف آنها محدود گردد.

در برنامه غذایی خویش استفاده می‌نماییم که ورزشکاران رشته پرورش اندام نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند، ولی یک ورزشکار رشته پرورش اندام با توجه به نیازهای تغذیه‌ای و فشردگی رقابت‌های رشته خویش، باید در انتخاب مواد غذایی مصرفی روزانه خود دقت بیشتری نماید تا علاوه بر تامین نیازهای بدن خویش، دستیابی به هدف اصلی تمرین روزانه که افزایش توده عضلانی با تفکیکی مناسب می‌باشد، را تسهیل نماید.

از نظر عامه مردم لغت رژیم یا Diet به معنی غذا نخوردن و گرسنگی کشیدن‌های طولانی است، در حالیکه در بین ورزشکاران این رشته، این واژه در معنایی گسترده‌تر و به معنی تمامی عادات غذایی فرد در طی روز به کار می‌رود. برای تشکیل و افزایش توده عضلانی یک ورزشکار می‌بایست بیش از میزان توصیه شده روزانه انرژی مصرف نماید.

البته این بدان معنی نیست که فرد به صورت بی‌رویه به مصرف مواد غذایی بپردازد. زیرا همان طور که ذکر شد افزایش انرژی دریافتی که بیش از میزان مورد نیاز روزانه باشد، موجب افزایش توده چربی در بدن شده و این امر به کسب موفقیت فرد آسیب خواهد زد. این در حالی است که توصیه برخی قهرمانان این رشته که به روشی سنتی تمرین می‌نمایند، به مبتدیان آن است که "زیاد تمرین کنید، زیاد غذا بخورید و زیاد بخوابید".

البته نحوه غذا خوردن و نوع مواد غذایی مصرفی نیز از اهمیتی خاص برخوردار است. به عنوان مثال با مصرف مقادیر فراوان چربی در برنامه غذایی نمی‌توان انتظار داشت تا عضله سازی و تشکیل توده بدون چربی به میزان مناسبی به وقوع بپیوندد. پرورش اندام کارها در این خصوص بر روی تیغه باریکی برای انتخاب مواد غذایی قرار دارند که می‌بایست علاوه بر تامین نیازهای فیزیولوژیک و ورزشی، نیازهای تغذیه‌ای برای افزایش بافت عضلانی را نیز در نظر داشته باشند و در عین حال درصد چربی بدن را بدون آسیب به سلامتی تا حداقل ممکن کاهش دهند.

همان طور که برنامه تمرینات با وزنه در افراد مختلف بر اساس ساختار بدنی آنان متفاوت بوده و هیچ برنامه ورزشی واحدی وجود ندارد که قابل توصیه به تمامی افراد باشد، برنامه غذایی نیز به طور کامل اختصاصی بوده و بر اساس عواملی نظیر سن، جنس، وضعیت بلوغ، ساعات تمرین، وزن و تناسب اندام وی و در نهایت هدفی که ورزشکار از رعایت برنامه غذایی دارد (نظیر کاهش یا افزایش وزن، افزایش توان ورزشی و یا کاهش توده چربی بدن) تنظیم می‌گردد. در ادامه، توصیفی کلی از نحوه تنظیم برنامه غذایی روزانه را ارائه می‌دهیم:

اصولی کلی در تنظیم برنامه غذایی روزانه

بی‌شک برنامه غذایی برای یک ورزشکار رشته پرورش اندام، یکی از عوامل مورد توجه و مهم در آماده سازی فرد برای رقابت ها می‌باشد. مواد غذایی مصرفی توسط یک ورزشکار در حقیقت تامین کننده انرژی و مواد مغذی است که فرد برای اجرای تمرینات سخت و فشرده به آن نیاز دارد.

در واقع اجرای تمامی تمرینات پرورش اندام از حرکات ساده جلوباز و تا پیچیده‌ترین تمریناتی که با دستگاه‌های مختلف انجام می شود، وابسته به مواد غذایی مصرفی شما می‌باشند. بنابر آنچه در مقاله قبلی به حضورتان ارایه گردید، ورزشکار رشته پرورش اندام برای کسب موفقیت در این رشته می‌بایست همراه با افزایش حجم عضلات، از حجم توده و ذخایر چربی بدن خویش بکاهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه در پرورش اندام- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ورزش، تغذیه و ورزش، برنامه غذایی مناسب، ورزشکاران، پرورش اندام، ورزشکاران و تغذیه، اندام تعداد بازديد: 966 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز