Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:57

26
دی
زيتون از ديدگاه طب سنتی (2)

زيتون از ديدگاه طب سنتی (2)

یكی از بهترین انواع زیتون پرورده از نظر طب سنتی آن است كه با گردو یا بادام و بعضی روغن‌ها سرشته شده باشد چون مصلح زیتون هستند. چون زیتون در كل مقداری رو به سردی و خشکی است مصلحش شیرینی‌جات و روغن می باشد.

خواص دارویی زیتون سبز

زیتون سبز نارس بعنوان دارو و موردی تجویز شده و نه بعنوان مصرف غذایی که تقریبا مشابه بخش ‌های سفید داخلی بین دانه‌های انار (پیه انار) عمل می‌كند یعنی دباغی كننده معده و روده و بسیار قابض می‌باشد. به عبارت دیگر بقایای ذرات غذایی و یا لعاب‌های اخلاط لزج و بلغم مانده و سفت شده در لابلای پرزها و چین و چروک‌‌های  مخاطی معده و روده را كنده و با خود می‌برد.

بنابراین همچون سنباده مخاط و فضای داخل معده و روده را پاكسازی و تصفیه می‌كند و نیز پرزها را تقویت نموده و اصطلاحا در معده و روده پرز ایجاد می‌كند (باعث بارز شدن و تقویت پرزها و آزاد شدن سطوح جذبی و سهولت آزادسازی ترشحات گوارشی هاضم غذا می شود.). در میان خوردنی‌ها اندک مواردی با این خاصیت سراغ داریم و این یكی دیگر از نقاط قوت زیتون است.

چه كسانی از خوردن زیتون بیشتر نفع می برند؟

زیتون قابض (جمع كننده) است بنابراین كسانی كه سطح روده آنها صیقلی و صاف شده است و دچار مشكل هضم و جذب هستند از مصرف زیتون نفع زیادی می‌برند. در افرادی كه دچار كولیت و خونریزی دستگاه گوارش هستند نیز چون خاصیت قبض كنندگی دارد باعث جمع شدن زخم و عروق خونی آن و لذا بند آوردن اسهال و خونریزی می‌شود. یکی از مشکلات مهم افراد مبتلا به اسهال مزمن (مثلا سندرم روده تحریک پذیر یا انواعی از کولیت) اینست که غذای خورده شده، زودتر از حالت طبیعی از روده‌ها عبور کرده و جهاز هاضمه فرصت کافی برای هضم و جذب آن ندارند.

زیتون با قوت قابضه و ماسکه (از ریشه امساک یعنی نگه داشتن یا خودداری) خود باعث می شود مواد خورده شده برای مدت کافی و مناسب در معده و روده باقی مانده و توسط پرزهای تقویت شده، خرد و بوسیله آنزیم‌هایی که به خوبی در حال ترشح هستند، هضم و از طریق سطوح تمیز شده جذب شوند. پس مشاهده می‌ شود که زیتون با بهبود همه جانبه عملکرد سیستم گوارشی (ماسکه،  ‌هاضمه، جاذبه) که شبیه اعجاز است، چه کمک شایانی به سلامتی انسان می‌ نماید. 

مصلح های زیتون

یكی از بهترین انواع زیتون پرورده از نظر طب سنتی آن است كه با گردو یا بادام و بعضی روغن‌ها سرشته شده باشد چون مصلح زیتون هستند (باعث ظهور بیشتر خواص آن می‌شوند). چون زیتون در كل مقداری رو به سردی و خشکی است مصلحش شیرینی‌جات و روغن می باشد.

خواص درمانی روغن زیتون در طب

سنتی

باعث افزایش توان و قدرت بدن، عضلات و توان جنسی شده؛ استخوان ها، مو ها، دندان‌ها و پوست را استحکام بخشیده ، پالاینده گوارش و بدن بوده و رفع كننده هموروئید است. اگر روغن زیتون را مثل سرمه به چشم بكشند یا در چشم بچكانند، برخی از انواع تاری دید را از بین می‌برد كه البته باید با تجویز پزشك باشد. همچنین  اطبای طب سنتی برگ زیتون را سوزانده و از ماده حاصل در ساخت داروهای چشمی ‌برای بیماری‌های چشم استفاده می‌كرده‌اند.

روغن زیتون به همراه آب گرم، ملین و مسهل خوبی است و می‌توان در موارد یبوست (مثلا در مسافرت ها) یك قاشق مرباخوری تا غذاخوری از آن را در یك فنجان آب جوش ولرم شده ریخته و ناشتا میل و هر 8 ساعت تکرار کرد (می‌توان با كمی ‌عسل آن را شیرین نمود).

همچنین برای كسانی كه دچار مسمومیت غذایی شده‌اند خوردن روغن زیتون با آب گرم (البته در مقادیر بالاتر) مهار كننده سموم و شوینده و دفع كننده آنهاست. در سوختگی‌های سطحی كه بطور روزمره ممكن است اتفاق بیفتد مالیدن روغن زیتون روی محل سوختگی مانع تاول زدن می‌شود و علت آن این است كه هم نرم كننده و هم جمع كننده است.

 اگر زیتون را با آرد جو مخلوط و به عنوان ضماد به شكم ببندند، بصورت موضعی اثر كرده  و به بهبود اسهال‌های مزمن کمک می‌ کند. دستور مفید دیگر كه مخصوصا برای فصل پاییز مفید است این است كه زیتون سیاه را با هسته در آب ریخته، بخور دهند كه برای برونشیت و بیماری‌‌های ریوی بسیار مفید است.

 

برای خواندن بخش اول-زيتون از ديدگاه طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: خواص درمانی روغن زیتون، فواید زیتون، زيتون از ديدگاه طب سنتی، خواص دارویی زیتون سبز، مصلح های زیتون تعداد بازديد: 2022 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز