Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:27

10
دی
خواص گلابی از ديدگاه طب سنتی

خواص گلابی از ديدگاه طب سنتی

گلابی طبیعتی معتدل مایل به گرم و تر دارد. گلابی‌هایی که بافت متراکم و سخت دارند از نظر خواص به "به" نزدیک می‌شوند.

دكتر سـید مهدی میرغضنفری؛ رئیس هیأت موسس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران، عضو هیات علمی ومدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی ارتش

 

در احادیث پیامبر خدا (ص) فرموده‌اند گلابی قلب را زنده می‌سازد. امام علی(ع) نیز فرموده‌اند: گلابی قلب را جلا می‌دهد و دردهای درون را تسکین می‌بخشد. در کتاب کافی نیز مشابه این حدیث از امام صادق (ع) ذکر شده است.

در همین کتاب از امام صادق(ع) نقل شده است كه گلابی معده را می‌پالاید و تقویت می‌کند و با به در خواص همگون است؛ خوردنش در میانه روز مفیدتر است (در معده چیزی باشد) تا ناشتا؛ هرکس هم که احساس سنگینی می‌کند از آن بخورد (هاضم) است. امام صادق (ع) به مردی که از دردی در قلب خود نزد ایشان اظهار ناراحتی کرد فرمود گلابی بخور.

گلابی طبیعتی معتدل مایل به گرم و تر دارد. گلابی‌هایی که بافت متراکم و سخت دارند از نظر خواص به "به" نزدیک می‌شوند. بهترین نوع گلابی نوع شیرین و شاداب است و به خاطر طبع آن خاصیت غذایی نسبتا زیادی دارد. تقویت کننده قوا و انرژی‌بخش است. گلابی نشاط‌آور و مقوی و پاک کننده گوارش است. خاصیت قابضه (پوست) و ملین (بافت آن) را با هم دارد.

به خاطر همین معتدل است ولی لینت آن غلبه دارد. تعدیل کننده خون است یعنی تناسب اجزای خون را حفظ می‌کند و حالت خفقان و گرفتگی در سینه و تشنگی را برطرف می‌کند. کسانی که مزاج‌های سرد، رطوبتی یا معده‌های ضعیف دارند باید رعایت کرده و از مصلح‌هایی نظیر زنجبیل استفاده کنند.

 

برچسب ها: فواید گلابی، خواص درمانی گلابی، گلابی و طب سنتی، مزاج گلابی، طبیعت گلابی تعداد بازديد: 6991 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز