Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:17

7
آذر
تفاوت‌های طب سوزنی با طب مدرن- قسمت دوم

تفاوت‌های طب سوزنی با طب مدرن- قسمت دوم

از نظر طب مرسوم وقتی آزمایش خون، ادرار، مدفوع، سونوگرافی، MRI و... سالم باشد، فرد سالم تلقی می‌شود.

دکتر الهام امیر آذر؛ عضو تحریریه دنیای سلامت

 

حیطه عمل

در طب مرسوم حد و مرز آناتومیك دستگاه‌های بدن حیطه عمل است. مثلاً معده عضوی است با مشخصات خاص كه در زیر جناغ و با انحراف كمی به چپ قرار دارد و...

در طب مكمل (سوزنی) حیطه عمل فیزیولوژی دستگاه‌های (زانگ- فو) توپُر و توخالی است (مثلاً كبد و كیسه صفرا) و مرزهای آناتومیك، چندان مطرح نیست. در این طب كار روی كانال‌هایی انجام می‌شود كه قابل مشاهده نیستند (اگرچه امروزه بعد از هزاران سال توسط دوربین‌های مخصوص قابل مشاهده شده‌اند!!!). مثلاً برای تقویت كانال (مررین) معده باید از نقطه كنار زانو استفاده كرد كه از نظر طب مرسوم كاری غیرعقلانی است و توجیه علمی ندارد. 

دستگاه‌های بدن

از نظر طب مرسوم ارگان‌‌های بدن (مانند معده، طحال، قلب، كبد، كلیه و...) به هم ربطی ندارند و مستقل از یکدیگر كار می‌كنند (متخصصان آنها هم جدا هستند) پس اگر بیماری دچار درد معده باشد، به متخصص كلیه مراجعه نمی‌كند. در طب مكمل (طب سوزنی) دستگاه‌های بدن در ارتباط نزدیك با یکدیگرند. مثلاً كلیه مادر، كبد است و قلب و روده كوچك جفت (و یا زن و شوهر هستند)؛ بنابراین طبق قوانین خاص (قانون مادر و فرزند و...) روی عملكرد یكدیگر تأثیر می‌گذارند. این تأثیرها بسیار ظریف و زیبا عمل می‌كنند و برای پزشكانی كه سال‌ها طب سوزنی كار كرده‌اند و به بدن انسان دقیق‌تر نگاه می‌كنند، بسیار شگفت‌انگیزند.

از طرف دیگر براساس دیدگاه 5 عضو و از نظر طب چینی (مكمل)، هر ارگان به عضو خارجی باز می‌شود و از روی آن عضو می‌توان تا حدودی به اختلالات آن ارگان پی برد؛ مثلاً كبد به چشم باز می‌شود و در هپاتیت چشم‌ها زرد می‌شوند. 

جسم و روان

در طب مرسوم، متخصصان روان و جسم جدا از هم به درمان بدن می‌پردازند، اما در طب مكمل (سوزنی) جسم، احساس، ذهن و روح در هم آمیخته‌اند و انسان ماحصل جمع آنهاست؛ بنابراین جسم و روح و ذهن با هم باید درمان شوند. بد نیست بدانید كه هر ارگانی در طب سوزنی دارای روح خاصی است. روح كبد، انزال سول و  روح ریه كورپورال سول و... طب سوزنی دانشی وسیع، رمز‌آلود و دقیق و گنجینه‌ای بی‌پایانی است كه یادگار نیاكان و دانشمندان می‌باشد. 

وسایل كار

وسایل كار در طب مرسوم مشخص است: داروهای شیمیایی، ابزار جراحی و...  وسایل كار در طب مكمل (سوزنی) سوزن و ماكسی، خونگیری، گیاه‌درمانی، گوآشا، بادكش روش‌های زندگی سالم، تغذیه سالم، یوگا و تای‌چی (تنفس صحیح و تجسم خلاق) است. 

سرعت عمل

در طب مرسوم سرعت عمل بالاست و همین عامل یكی از علت پرطرفدار بودن آن است. درمان به طریق طب مرسوم راحت و در كوتاه‌مدت عالی است؛ ولی متأسفانه عوارض جانبی دارد و درمان اغلب ریشه‌ای نیست. در طب مكمل (سوزنی) تأثیر درمان با اندكی تأخیر (معمولاً از جمله 3 و 4) آغاز می‌شود. استفاده از سوزن‌های مویی‌شكل (كه معمولاً بدون درد هستند) ممكن است مخاطبان خاص خود را داشته باشد؛ ولی این درمان بدون عارضه است و چون اغلب ریشه‌ای كار می‌كند، اثرات آن از طب مرسوم پایدارتر است.

طی پژوهشی در چین (طی 30 سال گذشته روی بیشتر از دویست هزار نفر) معلوم شده كه طب سوزنی اگر توسط فرد ماهر و با دانش كافی انجام شود، تنها عارضه‌ای كه دارد، افزایش طول عمر است. 

معیار سلامتی

به این قسمت توجه كنید: از نظر طب مرسوم وقتی آزمایش خون، ادرار، مدفوع، سونوگرافی، MRI و... سالم باشد، فرد سالم تلقی می‌شود؛ در حالی که متأسفانه اینطور نیست. چه بسیار افرادی كه سال‌هاست از درد یا ناراحتی خاصی شكوه می‌كنند، ولی تمام معیارهای سلامتی طب مرسوم را دارند.

در واقع آنها بیمارند، ولی طب مرسوم قادر به تشخیص بیماری‌شان نیست، زیرا وسایل و ابزار دقیقی ندارد. در طب مكمل (سوزنی) معیارسلامت متفاوت است. این معیارها شامل تعادل و طبیعی بودن جریان Q1 یا انرژی خون، مایعات بدن، اكسیر حیاتی، هضم و جذب و ذخیره كردن متعادل مواد غذایی و متعادل بودن فعالیت‌های فیزیولوژیك می‌باشد. در یك فرد سالم خون و انرژی آزادانه- مثل زمان كودكی- در كل بدن و بدون مانع حركت می‌كند و احساس نشاط و شادابی و سبكی به فرد می‌دهد. فرد سالم در طب سوزنی دارای پوستی به رنگ طبیعی، زبانی طبیعی و برق در چشم‌هاست.

تون صدا، وضعیت نشستن، ایستادن و راه رفتن همگی از نظر درمانگر طبیعی است. این فرد ذهن و جسم سالم دارد، خوب فكر می‌كندو نحوه برخورد با احساسات منفی را می‌داند. فراموش نكنید كه طب مكمل (سوزنی) سال‌ها قبل از بروز بیماری می‌تواند فرد بیمار را تشخیص دهد (یعنی وقتی كه فرد از نظر معیارهای سلامت طب مرسوم كاملاً سالم است).

خوانندگان گرامی توجه كنند كه هدف از نگارش این مطلب اثبات ارجحیت طب مكمل (سوزنی) بر طب مرسوم و یا برعكس نیست (زیرا آنجا كه طب مرسوم از درمان بازمی‌ماند، طب مكمل به كمك می‌آید و برعكس)، بلکه هدف، آشنایی با این دو روش درمانی و مقایسه آنهاست. سلامت ما بدون وجود داروهای شیمیایی هر روزه در معرض تهدید است، ولی نباید در مصرف آنها افراط كنیم. از طرفی، درمان بدون طب مكمل (سوزنی)، درمانی ناكارآمد است، ولی نباید به آن اكتفا كرد.

تفاوت‌های طب سوزنی با طب مدرن- قسمت اول

 

برچسب ها: طب مکمل، فواید طب سوزنی، طب مرسوم، معیار سلامتی، طب مدرن تعداد بازديد: 888 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز