Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:37

30
شهریور
زيبايی پوست و مو از ديدگاه طب سنتی

زيبايی پوست و مو  از ديدگاه طب سنتی

از نظر طب گیاهی ایران زمین، چین، هند كه هر سه كهن‌ترین و پراصالت‌ترین خواستگاه‌های علم طبیعی بدن هستند، كبد یكی از پركارترین اعضای اصلی بدن است و حدود 550 نقش و وظیفه مهم و حیاتی در بدن ایفا می‌كند.

حوریه احمدی‌راد؛ پژوهشگر بین‌المللی طب طبیعی آسیا

 

چه زیباست كه با طلوع آفتاب از شرق، نگاهی نیز به افق طب سنتی مشرق زمین خاصه ایران بیاندازیم كه چگونه با نگاه چند بعدی خود به انسان به عنوان جهانی كوچك، پوست و مو را آینه تمام نمای درون او می‌داند. از نظر طب گیاهی ایران زمین، چین، هند كه هر سه كهن‌ترین و پراصالت‌ترین خواستگاه‌های علم طبیعی بدن هستند، كبد یكی از پركارترین اعضای اصلی بدن است و حدود 550 نقش و وظیفه مهم و حیاتی در بدن ایفا می‌كند. این عضو مختصر و مفید با حركات اسفنجی خود با هر حركت اسفنجی به تصفیه كامل خون، ساخت خون و تنظیم آهن و اسیدفولیك خون، جداسازی و تصفیه سموم از خون (چربی‌ها، قند اضافی، مواد زاید و زباله‌های خونی) تنظیم صفرا، تولید آنزیم‌های كبدی، تاثیر مستقیم روی ادرار، مدفوع، تعریق بدن و دفع سموم می‌‌گذارد و... نهایتا نقش اول را در آبیاری پیاز موها و پوست دارد.

بنابراین بیمارانی كه برای مشاوره در مورد پوست (لك) جوش و آكنه، برص (وتیلیگو)، پسوریازیس، خشكی و اگزما، انواع زخم‌های پوست، قارچ، عرق بدبو، كدر بودن و عدم شفافیت پوست صورت و بدن، كمرنگ كردن لكه‌های پوستی، كدر بودن مردمك چشم‌ها، دید غبارآلود چشم، حافظه ضعیف، كهیر،‌ خارش، انواع آلرژی پوستی خشكی و افزایش چین و چروك پوست و قارچ پوستی مراجعه می‌كنند، اولین كاری كه مانند بیماران با بیماری‌های دیگر برای آنها انجام می‌شود بررسی علائم بالینی، گرفتن نبض، دیدن زبان، پای پلك چشم و شنیدن شرح حال و تماشای وضع كبد و گوارش آنها از زبان خودشان است. زیرا هیچ آزمایشگاهی به زیبایی بدن و زبان بیمار با درمانگر سخن نمی‌گوید. در حقیقت از نظر طب گیاهی آسیا، كم كاری كبد، و مسأله كم خونی دو عامل بسیار مهم و كلیدی برای به هم ریختن Base و اساس سلامتی بدن انسان، چاق یا لاغر شدن، كاهش نیروهای اصلی بدن و افت انرژی می‌باشند. یعنی كم خونی عاملی برای خستگی كبد، سرد شدن طبع بدن، سفیدی و بی‌حالتی و ریزش و كدری موها، احساس سرما در كل بدن و سر و پا كه دورترین نقاط تا قلب هستند می‌باشند.

همچنین در بحث خرابی و بدرنگی و عدم شفافیت پوست صورت و بدن، داشتن خستگی مفرط جسمی و ذهنی بیمار، عدم توان تحمل مشكلات، زودعصبانی شدن، دردهای مفصلی و استخوانی، تپش قلب نامنظم و آریتمی، افت حافظه و خواب رفتن دست و پا، عدم تحمل غذاهای طبع سرد و ایجاد reflex یا واكنش منفی نسبت به آنها مانند خیار، هندوانه، دوغ، ماست، ترشی، سیر، جو و... می‌باشد و خستگی كبد به طور متقابل عامل مهمی برای ساخته شدن حجم خون سالم و آهن و اسیدفولیك و تنظیم فشارخون، تصفیه نشدن چربی‌ها و مواد زاید و ورود آنها به سطح پوست به شكل آكنه، جوش‌های چركی، كهیر، خارش، سوزش و حتی آلرژی‌های پوستی می‌باشد.

ضمنا با آبیاری ضعیف پیاز موها از خون ناسالم و ضعیف كه همچون مزرعه‌ای نیاز مبرم به آبیاری با آب سالم دارد، از خونی بیمار و ضعیف به ریشه موها انتقال پیدا می‌كند و ریزش شدید، یا كدری مو و مرگ موها اتفاق می‌افتند كه در این شرایط ابتدا با مراجعه بیماران ما ابتدا چربی موهای چرب را با نوعی ماسك گیاهی كه به بیمار توصیه می‌كنیم كاهش می‌دهیم. زیرا تا چربی در پیاز موها موجود باشد جریان طبیعی خون وجود ندارد. سپس چه در مورد مو و چه در مورد پوست از داخل بدن و از كبد درمان‌های طبیعی، تغذیه داروهای مكمل طبیعی را توصیه می‌كنیم تا زمینه رشد بیماری و روند مخرب آن متوقف شود و توان تصفیه خون بالاتری در كبد ایجاد شود. در مورد پوست با ارائه ماسك‌هایی از مرغوب‌ترین مواد زیبایی و سلامتی پوست، كرم‌ها و لوسیون‌ها و در مورد موها با ارائه و توصیه شامپوهای گیاهی ضدریزش كه زنده‌كننده مو و لوسیون‌ها و روغن‌های مناسب و آموزش ماساژهایی بر مبنای طب چینی كه به ریشه موها داده می‌شود جریان خون را تنظیم می‌نماییم.

پس درمانگر طبیعی، عمقی درمان می‌كند و در دنیای بزرگ درون بیماریش، به دنبال دلایل كافی حتی استرس و بیماری‌های عصبی، درون‌ریزی و غیره می‌گردد تا با كمك درمان‌های طبیعی و مشاوره با مشاور پركار مركز، بیمار تحت هدایت ذهن، برنامه‌ریزی ذهن و در جریان آرامش قرار گیرد زیرا این قضیه نیز روی كلیه بیماری‌ها از جمله پوست و مو اثر مستقیم دارد. كار یك درمانگر طبیعی فقط درمان موضعی پوست و مو نمی‌باشد زیرا فرضا اگر با كرم لوسیون، شامپو و قطره‌های خاصی به طور موضعی روی پوست و مو كار كنیم، از غوغای درون بیمار، كم خونی، كم كاری كبد، یبوست و مسائلی نظیر آن ناآگاهانه فرار كرده‌ایم و در این شرایط این آتشفشان خاموش به هر حال به زودی زود به شكل دیگری فعال شده و یا دوباره پوست و مو و یا اعضای دیگر بدن را درگیر خواهد كرد. خون ضعیف و كم آهن و كم انرژی كه از افزایش اخلاط نامناسب برخوردار است، كبدی كه ضعیف است، یبوست و اعصاب بیمار عوامل بسیار مهم و سنگینی هستند كه به زودی سر از جای دیگری از بدن درخواهند آورد و باعث شكایت بیمار خواهند شد.

یبوست مسأله بسیار مهم و ام‌الامراض؛ مادر بیماری‌های بدن است كه روی كم‌خونی یا بیماری كبدی و تمام بیماری‌های یك انسان اثر سوء می‌گذارد و آنها را تشدید می‌كند. اولین آینه یبوست و وضع مزاجی بیماران، پوست، چشم‌ها و موها هستند. وضعیت بهم‌ریخته روحی، سردردهای نابهنگام، چاقی موضعی، تشكیل كیست‌ها و تومورها، سنگ كلیه و... تجمع مواد سمی و زائد در مفاصل به نوعی بیمار را به ورطه نابودی می‌كشاند. پس در مرحله اول با شناخت طبع بیمار و طبع بیماری و عدم تعادل‌هایی كه در اخلاط موجود در خون بیمار می‌شناسد و تجویز دستور تغذیه مناسب با وضع بیماری بیماران و در صورت نیاز توصیه یا تهیه داروهایی با منشاء طبیعی حتی‌المقدور بدون عوارض جانبی و تازه پرفایده و مثمرثمر برای بالا بردن طول عمر بیماران و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها (Immune system) به كمك آنها می‌شتابیم.

 

برچسب ها: زیبایی، طب سنتی، زیبایی و طب سنتی، درمانگر طبیعی، طب گیاهی تعداد بازديد: 2000 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز