Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:41

14
آبان
سوزن‌هايی كه درمانگرند

سوزن‌هايی كه درمانگرند

در طب سوزنی از سوزن‌هایی استفاده می‌شود كه مویی شكل و باریك هستند. ورود این سوزن‌ها به بدن دردناك نیست.

دكتر الهام امیرآذر

 

به طور كلی چه بیماریهایی با طب سوزنی درمان می‌شوند؟ 
در واقع اكثر بیماری‌ها با طب سوزنی قابل درمان هستند. در چین از طب سوزنی برای طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده می‌شود، از یك سرماخوردگی ساده گرفته تا بیهوشی برای جراحی قلب باز! طب سوزنی در ایران برای درمان چاقی، انواع دردهای حاد و مزمن، آسم و آلرژی، اختلالات گوارشی، اختلالات اعصاب و افسردگی، بی‌خوابی و اخیراً جوانسازی پوست و رفع چین و چروك كاربرد بیشتری دارد. نكته حائز اهمیت اینكه طب سوزنی جنبه پیشگیری‌كننده نیز دارد و می‌تواند تا حدود زیادی از بروز بیماری‌ها در بدن جلوگیری كند؛ بنابراین برای همه، حتی افراد سالم، توصیه می‌شود.

طب سوزنی واقعاً برای درمان چاقی مؤثر است؟ آیا بهتر نیست به جای آن از روش‌های جدیدتر، مثل شاك ویو اولتراسونیك، ال‌پی‌جی LPG و یا حتی لیپوساكشن استفاده كنیم؟
خوشبختانه پاسخ قسمت اول سوال مثبت است. همانطوری كه می‌دانید، اثرات طب سوزنی در درمان چاقی در كشور ناشناخته شده‌تر از سایر بیماری‌هاست. چه اتفاقی می‌افتد؟ به طور كلی وقتی سوزن‌های ریز را در بدن وارد می‌كنیم، زخم‌هایی بسیار كوچك و میكروسكوپی ایجاد می‌شود و از آنجا كه اولین واكنش بدن بعد از ایجاد هر زخمی افزایش جریان خون در آن محل است، ناحیه‌ای كه طب سوزنی انجام شده، پرخون (هیپرامی) می‌شود تا زخم‌ها را ترمیم كند.

حال تصور كنید كه فردی چاق هر هفته 2-3 بار طب سوزنی می‌كند و هر بار حدود 10- 15 عدد سوزن در بافت چربی او وارد می‌شود و بعد از مدتی با بالا رفتن جریان خون ناحیه، متابولیسم نیز بالا می‌رود. (اگر به شكم فرد چاقی دست بزنید، معمولاً به علت اینكه بافت چربی فاقد مویرگ‌های خونی است، سردتر از سایر قسمت‌های بدن است). اثرات طب سوزنی در كاهش سایز بسیار چشمگیر است از طرفی با دو مكانیزم نیز غیرمستقیم باعث كاهش وزن می‌شود.

اول ترشح ماده‌ای به نام سروتونین كه هورمونی اعجاب‌انگیز است و هر چه در بدن بیشتر ترشح شود، فرد شاداب‌تر و سرزنده‌تر خواهد بود و كمتر دچار اضطراب و در نتیجه خودخوری، ریزه‌خواری و تمایل وحشتناك به شیرینی‌جات می‌گردد. از طرف دیگر، طب سوزنی جریان خون بدن را افزایش می‌دهد، دفع مواد زائد را از بدن تسریع می‌كند و افراد چاق كه احساس رخوت و سنگینی دارند (به دلیل كم تحركی)، تمایل به ورزش و حركت پیدا می‌كنند.

جالب است بدانید كه مهم‌ترین چیزی كه افراد بعد از 2-3 جلسه طب سوزنی می‌گویند، احساس سبكی و آرامش است. در مورد قسمت دوم سوال باید گفت كه اثرات طب سوزنی در مقایسه با دستگاه‌های جدید و هزینه‌بر به طور قابل توجهی متفاوت است. طب سوزنی درمان بسیار مقرون به صرفه‌تر، سریع‌تر و مؤثری دارد. آنگاه هزینه 1-2 جلسه این دستگاه ها معادل 10-20 جلسه طب سوزنی است. در مورد لیپوساكشن نیز بحث فراوان است و با توجه به برداشت یكباره چربی درد و عوارض فراوانی دارد كه مجال بحث نیست.

آیا طب سوزنی درد دارد؟ من می‌ترسم كه بعد از طب سوزنی دچار امراضی مانند ایدز یا هپاتیت شوم؟
در طب سوزنی از سوزن‌هایی استفاده می‌شود كه مویی شكل و باریك هستند. ورود این سوزن‌ها به بدن دردناك نیست و در بسیاری از موارد اصلاً فرد متوجه نمی‌شود؛ ولی بعد از ورود سوزن به بدن وقتی به نقطه مورد نظر رسید، به فرد احساس خاصی دست می‌دهد كه چینی‌ها به آن – ای‌چی می‌گویند و آن به مفهوم دریافت انرژی است كه آن هم به صورت‌های مختلف حس می‌شود و در بعضی افراد ممكن است با احساس تیر كشیدن و یا درد لحظه‌ای همراه باشد. لازم به ذكراست كه برای زیبایی پوست صورت حدود 100 تا 123 عدد سوزن وارد می‌شود؛ بدون آنكه بیمار پلك بزند و احساس درد كند. قسمت دوم سوال: در افرادی كه از واگیری امراض عفونی در هراسند باید گفت: خوشبختانه امروزه بیشتر همكاران از سوزن‌های یكبار مصرف استفاده می‌كنند؛ بنابراین با اطمینان طب سوزنی انجام دهید و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

آیا داخل این سوزن‌‌ها ماده‌ای وجود دارد كه به بدن تزریق می‌شود، اگر جواب منفی است، پس این سوزن‌ها چطور درد را كاهش می‌‌دهند؟ 
خیر، سوزن‌ها خشك‌ هستند (dry needle) و این هم یكی دیگر از راز و رمزهای این طب است كه بعد از هزاران سال هنوز در پرده ابهام قرار دارد. امروزه فرضیه‌هایی مطرح است كه مثلاً بعد از ورود سوزن‌ها جلوی ورود سیگنال‌های درد به مغز گرفته می‌شود و از طرفی در هیپوفیز، هیپوتالاموس، نخاع و مغز میانی مواد مخدر (شبه مورفین) به نام‌های اندروفین، انكفالین، داینورفین و ... ترشح می‌گردد كه خود اینها برای كاهش درد، رفع اسپاسم‌های عضلانی و درمان بسیاری بیماری‌ها، مانند رماتیسم، میگرن، سیاتیك، دیسك كمر و گردن و .... اثرات چشمگیری دارد.

 

برچسب ها: طب سنتی، فواید طب سوزنی، کاربردهای طب سوزنی، طب سوزنی و چاقی، طب سوزنی و بیماری ها تعداد بازديد: 1059 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز