Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:50

19
بهمن
خواص جالب میوه کاج برای سلامتی

خواص جالب میوه کاج برای سلامتی

میوه درخت کاج را تقریبا همه ما می شناسیم در کارهای تزئینی تا کنون زیاد از این میوه استفاده کرده ایم ، اما تقریبا هیچ از ما با خواص میوه کاج آشنا نیستیم که در این مطلب با خواص آن آشنا می شویم.

 هر آنچه باید در مورد خواص میوه کاج بدانید

میوه درخت کاج، مخروط چوبی خشک، قهوه‌ای و پولکی است که دانه‌ها بین پولک‌ها قرار گرفته‌ و به دلیل همین شکل قرار گرفتن دانه‌ها، کاج جزو خانواده بازدانگان است.نام های دیگر کاج عبارت است از: راتیناج، سرو سیاه صنوبر و کاج نوئل.صمغ درخت کاج را راتیناج می گویند، این صمغ معمولا لزج، نیمه مایع، شفاف به رنگ های زرد مایل به سبز یا قرمز عقیقی است.

طعم آن تلخ و بوی آن، تند و نافذ است و اگر خورده شود دهان بوی بنفشه می گیرد. میوه کاج مخروطی و شبیه قلب گوسفند است و پس از رسیدن فلس های آن خشک و از هم باز می شود. در وسط آن بادام کوچکی قرار دارد که پس از شکستن، مغز آن را می خورند. کاج همانند گردو دارای کالری نسبتا بالایی است پس در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد.

خواص درمانی

طبیعت راتیناج که صمغ درختان کاج است، سرد و خشک است.از صمغ کاج برای از بین بردن خلط سینه و جذب فضولات بینی استفاده می شود به این منظور باید صمغ گیاه کاج (راتیناج) را مکید.اسانس راتیناج برای رفع درد سیاتیک و دیگر درد های مربوط به عصب مفید است.تسکین درد عضلات بین دنده ای و تسکین درد روماتیسم عضلانی از دیگر خواص کاج است، برای این کار باید ازحمام بخار راتیناج استفاده کرد.ا

ز خواص کاج برای درمان کرم های روده ای، التیام جراحت و زخم، زخم روده و معده و جلوگیری از خروج بیش از اندازه اسپرم استفاده می شود.ضماد راتیناج برای درمان گل مژه مفید است.میوه کاج در پیشگیری و درمان درد های مفصلی، پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، بواسیر و درمان پروستات نیز آثار مفیدی دارد.  عصاره میوه کاج در پیشگیری از تشکیل سنگ های کلیوی و درمان آن مفید است.

دانه کاج که در میوه مخروطی آن قرار گرفته، منبع غنی از پروتئین است و اسید های آمینه موجود در آن، این دانه را تبدیل به یک منبع غذایی مفید کرده است. همچنین منیزیم فراوان دانه کاج، کمک زیادی به کاهش خستگی، تنش و گرفتگی عضلات می کند.دانه کاج منبع سرشاری از «اسید پینولئیک» است که با تحریک هورمون ها باعث کاهش اشتها می شود.از خواص کاج، کاهش کلسترول خون است.

درمان پروستات

دانه کاج نیز همچون اسپند از ابتلا به پروستات پیشگیری و در صورت وجود، آن را درمان می کند. اگر به طور مرتب از آن استفاده شود به مرور بزرگی پروستات و تکرر ادرار نیز درمان می شود.

خاصیت ضد پیری

یکی از خواص دانه کاج و خواص تخم کتان این است که سرشار از آنتی اکسیدان است. این ترکیبات، خاصیت ضد سرطانی و ضد پیری دارد و از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول های بدن و در نتیجه سرطانی یا پیر شدن آن ها جلوگیری می کند.

عوارض جانبی کاج

افراط در خوردن راتیناج تولید سنگ مثانه می کند و همچنین باعث ضعیف شدن نیروی جنسی می شود.وقتی میوه کاج رسید، دانه ها چیده می شود و به مدت ۲۰ روز در نور آفتاب قرار می گیرد تا خشک شود. دانه های کاج در وسط فلس های خشک شده نمایان می شود که با شکستن آن ها می توان از مغزشان استفاده کرد. این مغز کالری بالایی دارد و برای بهره بردن از خواص دانه کاج بهتر است اعتدال را در خوردن آن رعایت کنید.دانه ها دارای فواید زیاد و موادی مثل کربوهیدرات، فیبر، فسفر، زینک، تیامین یا ویتامین B۱، نیاسین یا ویتامین B۳، ویتامین B۱۲ و ویتامین E است.

مصرف دانه کاج باعث کاهش اشتها می شود. براساس مطالعات انجام شده دو ترکیب مهم موجود در این دانه باعث احساس سیری و مانع از افزایش وزن می شود.

 

منبع: salamdoctor.com

بیشتر بخوانید:

روش های کوچک کردن بینی در طب سنتی

بهترین روش برای پاکسازی روده با گیاهان طبیعی

کاهش قند خون و افزایش تمرکز با شربت کلپوره

خواص دارویی فوق العاده گل محمدی

استرس دارید؟ این دمنوش های خوش طعم خانگی را بخورید

برچسب ها: درمان بزرگی پروستات، زندگی آنلاین، دمنوش های سنتی، کاج، میوه کاج، دانه های کاج، خواص میوه کاج، خواص دانه های کاج در طب سنتی، خاصیت ضد پیری دانه های کاج، درمان پروستات با طب سنتی، خواص تخم کتان تعداد بازديد: 1764 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز