Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:44

26
بهمن
کفیر چیست و چه خواصی دارد؟

کفیر چیست و چه خواصی دارد؟

کفیر با تنظیم کردن باکتری های داخل دستگاه گوارش و کبد و ایجاد سلامت بیشتر در آنها و با داشتن مواد معدنی کمیابی مانند بیوتین باعث بهبود سلامت و زیبایی پوست خواهد شد.

 کفیر با تنظیم کردن باکتری های داخل دستگاه گوارش و کبد و ایجاد سلامت بیشتر در آنها و با داشتن مواد معدنی کمیابی مانند بیوتین باعث بهبود سلامت و زیبایی پوست خواهد شد.

کِ‍فیر نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است که سرمنشأ آن کوه‌های قفقاز در روسیه می‌باشد. دارای عطر و طعم خوشی بوده و می‌تواند همراه با عسل و سایر میوه‌ها مصرف شود.

تاریخچه کِ‍فیر

کفیر، نوشیدنی غیرطبیعی تخمیری حاصل از شیر است که از کوه‌های قفقاز در روسیه سرچشمه گرفته‌است. در روسیه به‌منظور معالجه یا جلوگیری از بعضی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ درمان‌شناسی و تغذیه‌ای، سرآغاز مصرف آن در بعضی از مناطق جهان، آسیای جنوب غربی، اروپای شمالی و شرقی، آمریکای شمالی و ژاپن بوده‌است.

مصرف کفیر در جمهوری‌های شوروی سابق، مجارستان و هلند سال‌های زیادی است که توسعه یافته و در سوئد، نروژ، آلمان و فنلاند به‌خوبی شناخته شده و در مصر، استرالیا و برزیل به‌خوبی و در آمریکا و ژاپن به‌طور چشمگیری رشد داشته‌ است.

براساس پاره‌ای از فرضیات، کفیر اولین بار توسط چوپانان عشایر قفقازی و بر اثر تخمیرشدنِ شیر تازه‌ای که در ظرف چرمیِ خود حمل می‌کردند کشف شد. اما پیش از آن نیز، در کوه‌های قفقاز، کفیر به داشتن خواص درمانی نسبت داده می‌شد.

دانه کفیر

دانه‌های کفیر، مخلوطی از باکتری‌های سودمند (لاکتوباسیل، لاکتوکوکوس، لوکونوستوک، استوباکتر) و مخمرها (مخمر لاکتوزی و مخمر غیر لاکتوزی) با حالت پلی ساکاریدی می‌باشند. دانه‌های کفیر، در ظاهر شبیه تکه‌هایی از گل کلم یا مرجان و رشته‌ای از دانه‌ها با قطر دایره ۳–۲۰ میلی‌متر می‌باشند.

دانه‌ها شبیه ژلاتین سفید یا ذره‌های زرد رنگ و ترکیبی از ۱۳٪ پروتئین با وزن خشک و ۲۴٪ پلی ساکارید هستند و نقل و انتقال شیر در دمای اتاق یا در حرارت ۲۲ درجه سانتیگراد منجر به بی‌ثباتی دانه‌های کفیر کشت داده شده می‌شود.

ترکیب میکروبی استارتر دانه کفیر شامل؛ لاکتوباسیلوس، استرپتوکوکوس، اسید لاکتیک و مخمر است که در دو کشت به صورت هفتگی و به مدت ۷ هفته شمارش می‌شوند. دانه‌های کفیر دارای خاصیت دائمی رشد و تکثیر هستند تا جمعیت آن‌ها همیشه ثابت و پایدار بماند. ترکیبات دانه‌های کفیر به چند چیز حساس می‌باشند که در صورت تماس با آن‌ها از بین رفته یا جمعیتشان کاهش می‌یابد:

- فلزات (قرار گرفتن در مجاورت فلزات آن‌ها را مضمحل می‌کند)

- نور (این میکروارگانیسم‌ها جهت تکثیر و عمل‌کرد مناسب نیاز به تاریکی دارند)

- هرگونه مواد پادزیست (حتی کلر موجود در آب لوله کشی شهری روی آن‌ها تأثیر منفی دارد)

- حرارت (دمای بالا تأثیر منفی بر آن‌ها گذاشته و به سرحد داغی که برسد آن‌ها را از بین می‌برد)

این دانه‌ها دارای ویژگی‌های کلی ضد باکتریایی و ضد قارچی می‌باشند. استارتر دانه کفیر، توسط مرکز تحقیقات کشاورزی والون (سازمان بررسی کیفیت محصولات کشاورزی) تهیه می‌شود. دانه کفیر در انگلستان به سهولت در دسترس نبوده و بسیار گران می‌باشد.

کفیر سرشار از ویتامین‌های گروه ب مانند نیاسین ، پیردوکسین و اسید فولیک است

خواص درمانی کفیر:

*اصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک

*افزایش حرکات دودی روده و درمان یبوست

*جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

*درمان آلرژی‌ها

*درمان اسهال و ضد عفونی کننده محیط روده

*درمان بیماری عدم تحمل لاکتوز در کسانی که نمی‌توانند شیر بخورند

*درمان بیماری‌های گوارشی

*درمان فشار‌خون

*درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی یا هایپر‌اکتیویتی

*سرشار از ویتامین‌های گروه ب مانند نیاسین ، پیردوکسین و اسید فولیک

*غنی از کلسیم ، فیبر و پروتیئن

*مؤثر در زیبایی پوست ( مورد استفاده در کرمها و پاک کننده های آرایشی)

*مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا

*ممانعت از نفخ روده‌ای

*ممانعت کننده از اثر پرتودهی رادیولوژیک

*هضم راحت‌تر شیر و جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن

*فرآیند تولید کفیر به دو صورت سنتی و صنعتی، اندکی متفاوت می‌باشد که بازدهی روش صنعتی به مراتب بیشتر خواهد بود.

خواص کفیر برای پوست

کفیر با تنظیم کردن باکتری های داخل دستگاه گوارش و کبد و ایجاد سلامت بیشتر در آنها و با داشتن مواد معدنی کمیابی مانند بیوتین باعث بهبود سلامت و زیبایی پوست خواهد شد. برای دیدن این تغییر، هر شب یک لیوان کفیر را قبل از خواب بنوشید و پس از یک ماه، پوست خود را با قبل مقایسه کنید. همچنین با استفاده از کفیر به عنوان ماسک می توانید پوستی شفاف و بدون لکه پوستی داشته باشید. برای این کار ۲ قاشق غذاخوری کفیر را با یک قاشق چایخوری روغن بادام تلخ مخلوط کنید و هر شب روی پوستتان بزنید و پس از ۲۰ دقیقه صورت خود را بشویید.

البته پوست برای زیبا و سالم بودن غیر از آب و رطوبت کافی به اسیدهای چرب ضروری هم نیاز دارد. مصرف اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ می تواند تا حد زیادی به کشسانی پوست کمک کند… اما بر خلاف تصور بسیاری از افراد، نقشی در رفع کبودی زیر چشم ندارد. در ضمن پوست نه تنها به رطوبت رسانی درونی بلکه به مرطوب کننده های خارجی نیازمند است.

 

منابع:behdasht.news

بیشتر بخوانید:

خواص اعجاب انگیز زیره سیاه در طب سنتی

روش های کوچک کردن بینی در طب سنتی

بهترین روش برای پاکسازی روده با گیاهان طبیعی

خواص درمانی نبات در طب سنتی

معرفی بهترین دمنوش ها برای شادابی و جذابیت پوست

برچسب ها: جلوگیری از پوکی استخوان، کفیر، زندگی آنلاین، دوغ کفیر، خواص در مانی کفیر، خواص کفیر برای پوست، نوشیدنی تخمیری، طرز تهیه دوغ کفیر، قارچ کفیر، کفیر چیست؟، کفیر و خواص آن، فواید قارچ کفیر، قارچ کفیر را چگونه نگهداری کنیم؟ تعداد بازديد: 621 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز