Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:22

9
خرداد
5 ادویه شفادهنده (2)

5 ادویه شفادهنده (2)

از جمله خواص اصلی گشنیز درمان مشكلات گوارشی است. گشنیز از برگ‌های معطر گیاه تهیه و به صورت ادویه استفاده می‌شود كه بسیار معطر است.

 

موارد استفاده

قبل از سرخ كردن سبزیجات، زردچوبه را داخل روغن ماهی تابه بریزید؛ پس از چند ثانیه آنها تست می‌شوند و هیچ‌وقت نمی‌سوزند.

 تركیب زردچوبه با پیاز از سرطان پیشگیری می‌كند.

 به طور سخاوتمندانه از زردچوبه در تهیه عدسی استفاده كنید.

 زردچوبه را با كره ذوب‌شده تركیب و آن را به سبزیجات پخته‌شده اضافه كنید.

 آن را به آش، سوپ و غذاهای خود بیفزایید.

سس خردلی را استفاده كنید كه زردتر است و حاوی زردچوبه بیشتری است.

 گشنیز

از جمله خواص اصلی گشنیز درمان مشكلات گوارشی است. گشنیز از برگ‌های معطر گیاه تهیه و به صورت ادویه استفاده می‌شود كه بسیار معطر است و روغن تهیه شده از آن حاوی لینالول استات می‌باشد كه از سلول‌ها محافظت‌ می‌كند.

در مطالعه‌ای 32 فرد مبتلا به سندرم روده تحریك‌پذیر (IBS) مورد بررسی قرار گرفتند كه همه آنها علائمی مانند شكم درد، دل درد و نفخ همراه با اسهال و یبوست داشتند. مصرف گشنیز پس از هشت هفته، با کاهش سه برابری در درد و علائم بیماری همراه بود، زیرا گشنیز همانند یك داروی ضداسپاسم عمل کرده و عضلات گوارشی را شل می‌كند و ناراحتی‌های ناشی از سندرم روده تحریك‌پذیر و دیگر اختلالات روده را كاهش می‌دهد.

پژوهشگران معتقدند كه اثر آرام‌بخش آن بر روی شریان‌ها می‌تواند به كاهش فشارخون نیز كمك كند و علاوه بر آن در درمان و پیشگیری از بیماری‌های زیر نیز مؤثر است:

نفخ، كلسترول خون افزایش یافته، سرطان روده، اسهال، اگزما، نفخ شكم، فشار خون بالا، سندرم روده تحریك‌پذیر، سوءهاضمه، بی‌خوابی، مسمومیت با سرب، بیماری كبد، پسوریازیس، دل درد، زخم، عفونت قارچی واژن، دیابت نوع 2. تخم گشنیز در دو نوع اصلی دارد: گشنیز اروپائی و گشنیز هندی كه گشنیز اروپائی كروی شكل و انباشته از چربی است.

اما گشنیز هندی تخم‌مرغی شكل است و عطر و بوی خوبی دارد. از هر دو نوع گشنیز می‌توان در پخت و پز استفاده كرد. گشنیز به صورت پودر نیز در بازار وجود دارد، ولی بهتر است دانه‌های آن را خریداری و هنگام مصرف آن را آسیاب كنید.

 موارد استفاده

 تخم گشنیز را با فلفل مخلوط و برای تهیه غذا استفاده كنید.

 برای طعم‌دار كردن ماهی و گوشت، قبل از پخت به آنها گشنیز بمالید.

 از مخلوط آن با سیر، كره و فلفل قرمز برای عطردار كردن گوشت كبابی استفاده كنید.

 دانه‌های گشنیز به خورش طعم دلپذیری می‌دهند.

 رازیانه

 زردرنگ است و پوششی سبز دارد. پودر رازیانه پس از شش ماه عطر و طعم خود را از دست می‌دهد؛ و دانه‌های رازیانه را فقط می‌توان تا سه ماه نگهداری كرد. بیشتر دانه‌های رازیانه موجود در جهان از مصر تأمین می‌شوند. رازیانه‌های هند نیز خوش‌عطر و خوش‌طعم هستند. هندی‌ها پس از شام، رازیانه می‌خورند.

 موارد استفاده

از دانه و یا پودر آن در تهیه چای استفاده می‌شود که به طور طبیعی مكمل بسیاری از غذاها است؛ به خصوص غذاهای مدیترانه‌ای و دریایی. در سالاد میوه، سوسیس و تخم‌مرغ نیز خوش‌طعم می‌شود.

برای عطرداركردن روغن زیتون 1 قاشق چایخوری رازیانه را با مقداری پونه كوهی و آویشن خشك شده به 2 فنجان روغن زیتون بیفزایید. به این تركیب می‌توانید یك‌دوم فنجان كره آب‌شده نیز اضافه كنید.

 زنجفیل

هزاران سال است كه در سراسر جهان پزشكان سنتی برای رفع حالت تهوع از زنجفیل استفاده می‌كنند و چندین دهه است كه اثربخشی آن اثبات شده است. گروهی از پژوهشگران در دانشگاه یانگ مینگ در تایوان، تأثیر زنجفیل در حالت تهوع 13 نفر را بررسی كردند.

این افراد روی صندلی‌های چرخان قرار گرفتند و مقدار حالت تهوع آنها برآورد شد. روز بعد، قبل از اینكه روی این صندلی‌ها بنشینند 1000 تا 2000 میلی‌گرم زنجفیل خوردند و در كمال تعجب حالت تهوع آنها بسیار كمتر بود و زودتر بهبود یافتند. در این مطالعه پژوهشگران مقدار هورمون وازوپرسین خون را اندازه گرفتند.

این هورمون در حالت تهوع افراد تأثیر دارد. مقدار این هورمون با مصرف زنجفیل كنترل می‌شد و فعالیت الكتریكی در معده نیز طی چرخش با مصرف زنجفیل تقریباً از ثبات بیشتری برخوردار بود. زنجفیل به پیشگیری و درمان بیماری‌های زیر كمك می‌كند:

ورم مفاصل، آسم، سرطان، كلسترول خون افزایش یافته، حمله قلبی، سوزش سردل، سوءهاضمه، میگرن، بیماری صبحگاهی، تهوع، سكته مغزی و تری‌گلیسرید خون افزایش یافته.

زنجفیل تازه بهتر از نوع خشك آن است که می‌توان آن را به مدت دو هفته در كیسه‌های كاغذی در یخچال و زنجفیل پوست‌كنده را به مدت نامحدود در فریزر نگهداری كرد.

 موارد استفاده

زنجفیل تازه را روی سبزیجات و گوشت تفت داده شده رنده كنید.

آن را قطعه قطعه و با سیب‌زمینی سرخ‌شده میل كنید.

ماساژ گوشت قبل از كباب كردن با زنجفیل، آن را ترد می‌كند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- 5 ادویه شفادهنده- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زنجفیل، خواص رازیانه، رازیانه، موارد استفاده زردچوبه، گشنیز، خواص گشنیز، موارد استفاده گشنیز تعداد بازديد: 835 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز