Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:56

19
اردیبهشت
چای، معجون شفا بخش (2)

چای، معجون شفا بخش (2)

مدت زمان لازم برای دم کشیدن چای سبز از همه کمتر و برای چای دارجیلینگ هندی از بقیه انواع چای بیشتر است.

 

چای، محرک یا آرامبخش

 چای یک محرک است و یا یک آرامبخش؟

 هر دو. چای تا پیش از ۲ دقیقه از دم کشیدن اثر محرک دارد، اما پس از این مدت بتدریج از خاصیت محرک بودن آن کاسته شده و به خاصیت آرامبخشی آن افزوده می‌گردد. پس از گذشت ۵ دقیقه از دم کشیدن چای کاملا به یک آرام بخش مبدل می‌گردد.

چگونگی فرآوری انواع چای

به طور کلی انواع برگ‌های چای از نظر اندازه متفاوت می‌باشند. هرچه اندازه برگ چای کوچک‌تر باشد، قیمت چای گران‌تر و چای مرغوب‌تر خواهد بود. به طور کلی در یک نوع دسته بندی حداقل 6 نوع چای وجود دارد. به عنوان مثال چای سفید، زرد، سبز، اولونگ، سیاه، و چای بیش تخمیر شده. طبقه‌بندی اصلی چای بر اساس نحوه پروسس آن می‌باشد.

چای سیاه: در صورتی که برگ‌های سبز چای به سرعت در معرض خشک شدن قرار نگیرند و تخمیر شوند به تدریج کلروفیل‌های آن تغییر رنگ داده و سیاه شده و تانن آزاد می‌شود. این پدیده اکسیداسیون آنزیمی، تخمیر نام دارد.

چای سبز: اگر برگ‌های تازه چای قبل از فرآیند تخمیر توسط حرارت‌دهی خشک شوند، آنزیم‌های لازم برای تخمیر تخریب شده و چای سبز به دست می‌آید. چای سبز بدلیل عدم فرآیندهای تخمیر خواص بیشتری دارد. به عنوان مثال غلظت کاتچین به عنوان یک عامل آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی قوی در چای سبز حدود 30 در صد وزن خشک آن می باشد که این رقم بسیار بیشتر از چای سیاه است.

 هر دو نوع چای سیاه و سبز برای سلامتی انسان مفید می‌باشند، اما چای سبز به سبب آنکه عمل اکسیداسیون روی برگ‌های آن صورت نگرفته، خاصیتش از چای سیاه بیشتر است.

چای اولونگ: این چای از نظر تخمیر بین چای سبز و چای سیاه قرار دارد.

چگونگی تهیه انواع چای

برای تهیه چای سیاه از دمای آب نزدیک جوش یعنی حدود 100 درجه سانتیگراد استفاده می‌شود. مدت زمان دم کشیدن برای تهیه این چای از 30 ثانیه نباید کمتر و از 5 دقیقه نباید بیشتر باشد. در صورتی که از 5 دقیقه کمتر دم بکشد، میزان کافئین بیشتری داشته و محرک‌تر است و اگر بیش از 5 دقیقه دم بکشد، میزان تانن بیشتری آزاد شده و اثرات کافئین کمتر می‌شود و آرامبخش‌تر است. از طرفی به دلیل تانن بیشتر تلخ‌تر خواهد بود.

برای تهیه چای سبز برای حفظ بیشتر خواص آن لازم است درجه حرارت آب زیاد نباشد و درجه حرارتی حدود 80-85 درجه سانتیگراد توصیه شده است.

دمای لازم برای تهیه چای اولونگ بین درجه حرارت لازم برای چای سبز و چای سیاه است (90 درجه).

مدت زمان لازم برای دم کشیدن چای سبز از همه کمتر و برای چای دارجیلینگ هندی از بقیه انواع چای بیشتر است.

آشنایی با چند نوع چای گیاهی

چای نسترن: این چای از نظر ویتامین C غنی بوده و در تقویت سیستم ایمنی موثر می‌باشد.

نحوه تهیه: 2 قاشق چایخوری از میوه خرد شده گل نسترن را در یک چهارم لیتر آب سرد بریزید. سپس روی حرارت قرار داده و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. بعد آن را از صافی رد کنید. آن را با مقداری عسل مصرف نمایید.

چای بهار نارنج: این چای در رفع خستگی روزانه و کاهش بی‌خوابی موثر است.

نحوه تهیه: 2 قاشق چایخوری از آن را در 2 لیوان آب جوش دم کنید و 10دقیقه بعد از صاف نمودن، مصرف نمایید.

چای دارچینی: این چای به عنوان عامل کمک کننده به هضم بوده و انرژی‌زا می‌باشد.

نحوه تهیه: چند عدد چوب دارچین را به چای سیاه اضافه کرده و حدود 10 دقیقه دم کنید و سپس مصرف نمایید.

لازم به ذکر است دارچین یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و ضدسرطان می‌باشد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- چای، معجون شفا بخش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چای سبز، چای آرامبخش، چای سیاه، چای گیاهی، فرآوری انواع چای، برگ های چای، چای اولونگ، چگونگی تهیه انواع چای تعداد بازديد: 834 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز