Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:35

4
بهمن
معجون مریم گلی و عسل

معجون مریم گلی و عسل

مریم گلی را تا آنجا که می‌‌توانید خرد و ریز کنید و سپس آن را به داخل ظرف شیشه‌ای بریزید تا نصف آن پر شود. اگر هم از مریم گلی خشک استفاده می‌‌کنید تا 1/4 شیشه را از آن پر کنید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

مریم گلی یکی از گیاهان مورد علاقه در آشپزی است و یکی از گیاهانی است که مردم بدون اینکه بدانند کجا یافت می‌‌شود، به آن دسترسی دارند.  Salvia. officinalis- حتی نام لاتین این گیاه هم ایده‌ای از احترام به این گیاه زیبای مدیترانه ای می‌‌دهد، نام سالویا برای این گیاه از واژه‌ لاتین salvere به معنای«نجات» گرفته شده است.

از لحاظ تاریخی در موارد مختلفی  از آن استفاده می‌‌شده است. از تهیه تونر‌‌های پوستی گرفته تا درمان طاعون و همچنین به عنوان خشک کننده شیر مادر و کاهش سرفه. مریم گلی یک گیاه دوست داشتنی است که بخوبی برای تمام سنین قابل استفاده است.

چرا مریم گلی 

شاید اگر نگاه دقیق تری به این گیاه بیندازیم ، بتوانیم ایده بهتری از چگونگی عملکرد ان در بدن بدست آوریم.

عملکرد 

ضد باکتری، ضد قارچ، ضد غفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد نزله، قابض، معرق(زمانی که گرم مصرف شود)، خلط آور، قاعده آور، تب بر، مقوی اعصاب، مدر، ضد نفخ و محرک

موارد منع مصرف 

بخاطر اینکه مریم گلی طبع خشکی دارد در موارد شیردهی و بارداری باید از مصرف آن اجتناب نمود. معمولا مصرف آن برای افراد با طبع خشک مناسب نیست و بدلیل آنکه حاوی توزان است در افرادی که مستعد تشنج هستند نباید مصرف شود. همچنین در موارد مصارف طولانی مدت هم باید احتیاط شود.

انرژی‌‌ها 

مریم گلی گیاه جالبی است که به طرق مختلف بر روی افراد تاثیر می‌‌گذارد. این گیاه می‌‌تواند گرم یا سرد باشد. این بستگی به شخص دارد. ببینید اگر می‌توانید برگ مریم گلی تازه را پیدا کنید، یکی از آنها را در دهان خود بگذارید بجوید و ببینید دهان شما گرم می‌‌شود یا خنک؟ یك گیاه‌شناس انگلیسی می‌‌گوید: اگر مریم گلی رادر چای گرم بریزم، بیشتر گرم کننده است و اگر آن را در چای سرد بریزم بیشتر خنک کننده است. مریم گلی تازه برای من خنک است. برای بدن شما چطور؟ امتحان کنید و ببینید چطور است؟»

معجون مریم گلی- عسل 

حال که شما مطالب بیشتری در مورد مریم گلی دانستید، برای اینکه ببینیم این گیاه معمولا چگونه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد اجازه دهید یکی از راه حل برای خارش گلو ناشی از ترشحات سینوس و سرفه بیش از حد را به شما معرفی کنیم .... معجون مریم گلی – عسل.... یک قاشق سوپخوری از آن  مانند سحر و جادو برای گلوی خشک و خارش‌دار است، در چای گرم کمک به تحریک تعریق، ترشح بزاق و مایع رقیق مخاطی و خروج آنها از بدن می‌کند.

وقتی به یک نوشیدنی سرد اضافه می‌‌شود، می‌‌تواند بسیاری از ترشحات بدن را خشک کند مثل عرق، بزاق، و تولید مایع مخاطی در دهان ، گلو و شش‌ها و شیر مادر. و اگر با یک چای ولرم مخلوط شود، طبیعت آنتی‌بیوتیک و قابض آن به گلو درد‌‌های همراه با خارش کمک می‌‌کند.

مواد لازم

ظرف شیشه‌ای

مقدار کافی مریم گلی تازه برای پر کردن نصف  ظرف شیشه‌ای ، یا مریم گلی خشک برای پر کردن 1/4 ظرف شیشه‌ای ( گیاه تازه بهتر است)

مقدار کافی عسل طبیعی برای پر کردن ظرف شیشه‌ای تا لبه  آن 

دستور تهیه

بهداشتی کردن ظرف شیشه‌ای با غوطه‌ور کردن ظرف در آب جوش و خشک کردن آن

مریم گلی را تا آنجا که می‌‌توانید خرد و ریز کنید و سپس آن را به داخل ظرف شیشه‌ای بریزید تا نصف آن پر شود. اگر هم از مریم گلی خشک استفاده می‌‌کنید تا 1/4 شیشه را از آن پر کنید.

عسل طبیعی محلی را روی آن بریزید و ظرف را از عسل پر کنید.

درب ظرف را با یک در پوش ببندید و آن را در یک جای خنک ، تاریک و خشک  به مدت 4 تا 2 هفته نگهداری کنید.

از چند گیاه دیگر نیز می‌‌توان در این دستور بهره‌مند شد و آنها را به محلول خود افزود.

زنجبیل: گیاهی است با طعمی شگفت‌انگیز با خاصیت گرم برای بدن. ضد درد، ضد میکروب. ترکیب زنجبیل و مریم گلی بی‌نظیر و موثر است.

دارچین: گیاهی است با خاصیت گرم، شیرین ضد درد، ضد میکروب، ضد ویروس و طعمی بی‌نظیر

رزماری: یک گیاه معطر فوق‌العاده است که به خوبی با مریم گلی ترکیب می‌‌شود. این دو با هم در یک فنجان آب داغ ، بویی معنوی می‌‌دهند و باعث تقویت ذهن و جسم می‌‌شوند.

پودر ریشه  گل ختمی، گل همیشه بهار، برگ‌‌های بنفشه و دیگر گیاهان تسکین دهنده  و آرام بخش می‌‌توانند به تعادل ترکیبات گیاهی در این نوشیدنی کمک کنند و بسته  به مقدار آنها در فرمول با اثر خشکی مریم گلی مقابله کرده و به حفظ بیشتر رطوبت مورد نیاز بدن کمک کنند.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، معجون مریم گلی و عسل، خواص درمانی مریم گلی، موارد منع مصرف مریم گلی تعداد بازديد: 3933 تعداد نظرات: 3

نظرات

  • اسماعیل طالبیان
    سه شنبه 6 بهمن 1394 - 17:57
    باسپاس از مطالب جالب وعلمی شما.اگر اجازه بدهید این اطلاعات رااز طریق صفحه\"انجمن طب مکمل کایسری\"نیز به اشتراک گذاشته شود.ارادتمند دکتراسماعیل طالبیان
    • سلام

      خوشحالیم که مطالب زندگی آنلاین رو مطالعه می کنید و برای اظهارنظر دلگرم کننده از شما سپاسگزاریم. اشتراک گذاری مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.

      شاد و پیروز باشید
  • اسماعیل طالبیان
    سه شنبه 6 بهمن 1394 - 18:01
    همانطورکه قبلا نوشته ام این موضوع وکلیه مطالبتان خوب وقابل استفاده است.وخدمت بزرگی است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز