Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:02

23
دی
تاثیر گیاهان دارویی بر اعصاب و روان

تاثیر گیاهان دارویی بر اعصاب و روان

مقوی‌ترین گیاه آرامبخش، گیاه علف‌چای است که از قسمت سرشاخه‌های گلدار آن استفاده می‌کنند.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص گیاهان دارویی،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد گیاهان آرامبخش، بیان کرد: «گیاهان زیادی هستند که از زمان‌های قدیم به عنوان آرامبخش مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه بعضی از آنها به صنعت داروسازی کشیده شده‌اند و فرآورده‌هایی از این گیاهان نیز ساخته شده‌اند».

وی گفت: «از جمله گیاهانی که می‌توانند قدرت ضعیف تا متوسطی در آرامبخشی اعمال کنند، عبارتند از سنبل‌الطیب که از ریشه آن استفاده می‌شود،‌ گل ساعتی که از گل آن استفاده می‌کنند، رزماری که از قسمت هوایی و مخصوصا برگ و گل آن استفاده می‌شود، گیاه اسطوخودوس که از قسمت هوایی و برگ آن استفاده می‌کنند و گیاه ملیس یا بادرنجبویه که از قسمت هوایی آن استفاده می شود. این 5 گیاه دارای آثار ضعیف تا متوسط هستند که می‌توانند بدخوابی و به‌خصوص بی‌خوابی را تصحیح نموده و همچنین با کاهش هیجانات، استرس و اضطراب، ایجاد آرامش کنند».

دکتر صالحی سورمقی در خصوص نحوه مصرف این گیاهان عنوان نمود: «این گیاهان را به دو روش می‌توان مصرف نمود. یک روش، روش سنتی است که گیاهان به شکل دمکرده مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید توجه داشت که جوشاندن این گیاهان باعث می‌شود که اسانس یا رایحه آنها تبخیر و اثر آنها کم شود. بنابراین این گیاهان اکثرا به شکل دمکرده مصرف می‌شوند. برای دم کردن باید آب کاملا جوش که در حال جوشیدن است را روی فرآورده ریخت. مقدار مصرف آن برای یک نوبت، حدود 5 گرم است که یک لیوان آب روی آن بریزید. حدود 20 دقیقه باید در این حالت بماند. بعد از صاف کردن، می‌توان آن را مصرف نمود».

وی گفت: «مقوی‌ترین گیاه آرامبخش، گیاه علف‌چای است که از قسمت سرشاخه‌های گلدار آن استفاده می‌کنند. گل‌های زرد رنگ این گیاه ماده موثره بیشتری دارند البته باید ذکر کرد که چون گیاه علف‌چای در ایران حدود 21 گونه دارد که بعضی از آنها سمی هستند، جمع کردن خود علف چای از طبیعت و یا تهیه آن از عطاری‌ها نیاز به تخصص دارد و بهتر است که از فراورده صنعتی شده این گیاه استفاده شود. فرآورده صنعتی شده گیاه علف‌چای، قطره «هایپیران» است که در صنعت از سرشاخه‌های گل‌ها تهیه شده و همان نوع کاملا حقیقی و دارویی علف‌چای است. این قطره،‌ قوی‌ترین آرامبخش گیاهی است که برای تمام موارد بی‌خوابی، بدخوابی، استرس، اضطراب و زود عصبانی شدن موثر است. همچنین استفاده از این قطره در سال‌های اخیر برای افرادی که حالت وسواسی دارند و یا برای ساکت کردن وزوز گوش خوب جواب داده است. یکی از استفاده‌های جدید و موثر این قطره نیز در بیش‌فعالی کودکان بوده است».

دکتر صالحی سورمقی در مورد قطره هایپیران افزود: «این دارو را در هر شرایطی و حتی برای کودکان می‌توان مصرف نمود. استفاده از آن عارضه جانبی خاصی ندارد و با هیچ غذا یا دارویی نیز تداخل ایجاد نمی‌کند. راهنمایی کامل استفاده از این قطره نیز در بروشور همراه آن برای مصرف کننده وجود دارد».

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با آقای دکتر محمدحسین صالحی سورمقی در مورد تاثیر گیاهان دارویی بر اعصاب و روان اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاه درمانی، گیاهان دارویی آرامبخش، تاثیر گیاهان دارویی بر اعصاب و روان، گیاهان موثر بر بی‌خوابی، گیاهان موثر بر استرس تعداد بازديد: 3232 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز