Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:04

23
خرداد
آلوئه‌ورا و خواص آن

آلوئه‌ورا و خواص آن

استفاده از این گیاه نه تنها در كرمهای موضعی بلكه در كنترل بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات پوستی سودمند می‌باشد.

الهام امراللهی بیوکی؛ مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی بیمارستان ایرانمهر؛ زیر نظر: دکتر فرزانه منتظری فر؛ متخصص تغذیه

 

 

خواص آلوئه ورا

1-  قالب‌‌های ساختار بدن: آمینو اسیدها، اجزا وقالب‌‌های ساختار بدن ما می‌‌باشند. هشت آمینو اسید ضروری که در بدن ما ساخته نمی شود، در اجزای گیاه آلوئه‌ورا کشف شده است. نوشیدن مداوم ومنظم آلوئه ورا به شما اجازه می‌‌دهد بواسطه تامین طبیعی آمینو اسیدهای ضروری بدن، سلامتی بدن خودرا حفظ نمائید.

2- ضد التهاب و عصبانیت: آلوئه ورا بدون هیچگونه عارضه‌ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می‌‌نماید، همچنین سبب تحرک ماهیچه‌‌ها وصحت کارکرد مفاصل می‌‌شود. 

3- تعمیر و مرمت کلاژن و کشیدگی پوست: هر 21 الی 28 روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می‌‌شود نوشیدنی آلوئه ورا می‌‌تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم وشاداب داشته باشید و با اثرات پیری پوست مقابله کنید. 

4- تنظیم انرژی و وزن بدن: استفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می‌‌شود. بااستفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا احساس تندرستی وسلامتی به شما دست می‌‌دهد وسطح انرژی بدن افزایش می‌‌یابد و به شما کمک می‌‌کند تا وزن بدن مناسب ومتعادل گردد. 

5-  افزایش مصونیت بدن: آلوئه ورا بطور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می‌‌دهد. نظر به اینکه سیستم ایمنی بدن همانند ساعت کارمی کند تا از بدن محافظت نماید از این رو نوشیدن مداوم آلوئه وراسبب می‌‌گردد بطور طبیعی مصونیت ومقاومت بدن بطور چشم گیر افزایش یابد. 

6-  کمک به سلامت گوارش: آلوئه ورا دارای قابلیت طبیعی دفع سموم می‌‌باشد ، نوشیدن مداوم آلوئه ورا می‌‌تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده وجذب پروتئین را افزایش دهد وهمزمان میزان باکتریهایی را که سبب تخمیر می‌‌شوند کاهش دهد. آلوئه ورا همچنین سبب کاهش سوزش قلب ، معده  ودیگر ناراحتی‌‌های گوارشی می‌‌شود. 

7-  التیام بخش سریع: از نظر تاریخی یکی از استفاده‌‌های طبیعی آلوئه ورا، کاهش قرمزی و  التهاب پوست سر بوده که هم به صورت استعمال داخلی و هم خارجی بوده است.

در حقیقت آلوئه ورا مدت‌‌های مدیدی است که به عنوان یک داروی ضد عفونی کننده برای سوختگی‌‌ها و زخم‌‌ها، کاهش تورم و زدودن باکتری استفاده می‌‌شده است. لازم به ذکر است که از این گیاه برای کاهش دردهای ناشی از سوختگی از نور آفتاب نیز استفاده شده است.

8-  بهبود پوست: آلوئه‌ورا به علت داشتن خواص ضد میكروبی در درمان بسیاری از زخم‌ها و جراحت‌ها و سوختگی‌ها- اگزما – تاول– گزیدگی زنبور و نیش حشرات- بریدگی – كوفتگی – آفتاب سوختگی و آكنه موثر است. بنابراین استفاده از این گیاه نه تنها در كرمهای موضعی بلكه در كنترل بسیاری از بیماریها و اختلالات پوستی سودمند می‌باشد.

9- ضد خارش: آلوئه ورا به دلیل این خاصیت خود می‌‌تواند خارش و خشکی مو را از بین ببرد. بیماری‌‌های خارشی شامل مشکلات پوستی بویژه پوست سر مانند پسوریازیس و اگزما هستند. پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که به دلیل تولید بیش از حد سلول‌‌های پوست ایجاد می‌‌شود.

همچنین به خاطر داشته باشید که خاصیت آنزیمی این گیاه به آلوئه ورا این امکان را می‌‌دهد که سلول‌‌های اضافی پوست را از بین ببرد و در عین حال پوست و پوست سر را نرم نگه دارد. آلوئه ورا همچنین می‌‌تواند قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و التهاب پسوریازیس را کاهش دهد.

10- تقویت و رشد مو: برای درمان ریزش مو باید در مصر باستان جستجو کنیم. درواقع آلوئه ورا حاوی آنزیم‌‌هایی است که تاثیر مستقیمی بر روی تقویت رشد مو دارد. این آنزیم‌‌ها قادر هستند که سلول‌‌های مرده پوست – که پیاز مو را مسدود و مانع از نفوذ ماده مغذی به مو می‌‌شوند – را از پوست سر ریشه‌کن کنند.

آلوئه ورا می‌‌تواند چربی پوست و سلول‌‌های مرده پوست سر را از بین ببرد و باعث رشد بیشتر مو شود. آلوئه ورا همچنین خواص قلیایی دارد که می‌‌تواند منجر به رشد بیشتر مو شده و کمک کند تا رطوبت و نرمی را به مو بازگرداند.

11- کاهش شوره سر: به خاطر خاصیت آنزیمی «از بین بردن سلول‌‌های مرده پوست» که در بالا اشاره شد، گفتنی است که این گیاه بی نظیر برای درمان شوره سر نیز مورد استفاده قرار می‌‌گرفته است.

خوشبختانه علاوه بر از بین بردن سلول‌‌های مرده، آلوئه ورا خاصیت ضد قارچی نیز دارد از آنجا که قارچ‌‌ها در یک محیط اسیدی پیشرفت می‌‌کنند، خاصیت قلیایی آلوئه ورا با محیط‌‌های قارچی مقابله می‌‌کند و مانع از رشد و پیشرفت آنها می‌‌شود.

12- بهداشت و سلامت دندان: نوشیدنی آلوئه‌ورا متضمن سلامتی دهان و لثه می‌‌باشد. آلوئه ورا برای تمیز كردن و تسكین دندان‌‌ها و لثه‌‌‌ها مفید است و هم چنین می‌‌‌توان در خمیردندان‌‌ها به عنوان ماده موثر برای مقابله با پوسیدگی‌‌های دندانی از این گیاه استفاده كرد.

طریقه نگهداری آلوئه ورا

برگ را بعد از برش داخل کاغذ پیچیده و در قسمت پایین یخچال نگهداری نمائید.

مضرات احتمالی آلوئه ورا 

1- ژل آلوئه ورا برای استعمال خارجی، ماده بی‌خطری است اما در موارد نادری ممكن است سبب واكنشهای آلرژیك گردد. 

2- ژل آلوئه ورا در درمان زخمهای عمیق موثر نیست و شیره آن می‌تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده ای شدید گردد. 

3- زنان شیرده یا باردار نباید از این ماده استفاده كنند زیرا ممكن است سبب انقباض‌های رحمی‌ گردیده و منجر به سقط جنین شود.

4-این ماده ممكن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، التهاب دیورتیكول، كولیت یا سندرم روده تحریك پذیر (IBS) گردد.

5-مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن می‌شود یا تعادل الكترولیتی را مختل می‌سازد. كودكان زیر 12 سال نبایستی از این گیاه مصرف كنند.

6-تداخل‌های احتمالی: مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه می‌تواند سبب كمبود پتاسیم گردد.

 

برچسب ها: آلوئه ورا، مضرات آلوئه ورا، خواص درمانی آلوئه ورا، نگهداری آلوئه ورا، ژل آلوئه ورا، فواید آلوئه ورا، خواص آلوئه ورا تعداد بازديد: 2266 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز