Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 22:38

9
آبان
گياهان دارويی و سردرد

گياهان دارويی و سردرد

ریحان، آویشن و بابونه را (از هر کدام نصف قاشق چایخوری) در یك فنجان آب جوش ریخته و پس از 5 دقیقه كه دم كشید، صاف كنید و بنوشید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

گیاه رزماری (Rosemary)
این گیاه به خاطر داشتن تركیبات ملایم و آرامبخش معروف و برای حمام كردن بسیار مناسب است. زمانی كه سردردهای میگرنی موجب كسالت و سستی شما شده و كم انرژی و كم‌توان شده‌اید، می‌توانید برای آرامش و تجدید قوا از این گیاه استفاده كنید. 
طرز استفاده: حدود 2 قاشق غذاخوری از گیاه خشك یا یك مشت گیاه تازه را به نیم‌ لیتر آب در حال جوش اضافه كرده و پس از ده دقیقه که با حرارت ملایم جوشید، آن را صاف كرده و به آب وان حمام بیفزایید. زمانی كه در اثر فعالیت‌های ذهنی و فكری زیاد دچار سردرد شده‌اید و احساس خستگی و گیجی می‌كنید، با این کار خود را سرحال و سرزنده سازید. مخلوطی از گیاهان دارویی و آرامبخش رزماری، زنجفیل و نعنا فلفلی (سوسنبر) نیز می‌تواند در آرام كردن سردردهای ناشی از خستگی و همچنین آرام كردن درد ناشی از خستگی عضلات پشت بدن بسیار مؤثر باشد. 

قاصدك (Dandelion)

ریشه گیاه قاصدك، از آنجایی كه تقویت‌كننده كبد می‌باشد، به سم‌زدایی از بدن كمك می‌كند. ریشه این گیاه برای نارسایی‌های دستگاه گوارش مناسب است و می‌تواند از بروز سردردهای میگرنی كه در نتیجه خوردن غذاهای چرب و سنگین ایجاد می شود، پیشگیری کند.

بابونه (Chamomile)
بابونه از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی است؛ زیرا خاصیت درمانی بسیاری دارد. این گیاه به آرامی سبب تسكین سیستم عصبی بدن شده و در داشتن خوابی آرام به شما كمك می‌كند و در آرامش‌بخشی و پاك كردن افكار مزاحم از ذهن بسیار مؤثر است. گیاه بابونه برای برطرف كردن سردردهای ناشی از هیجان و استرس نیز بسیار مناسب است. از طرفی، به علت داشتن عطر و طعم مطبوع حتی برای كودكان نیز مطلوب است؛ به‌ویژه اگر آن را با عسل شیرین كنید.

گیاه زنجفیل (Ginger)
این گیاه برای سردردهای میگرنی بسیار مناسب است؛ اما در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت كرد؛ زیرا اگر بیش از اندازه مصرف شود، ممكن است سبب سوزش پوست گردد. این گیاه موجب انبساط رگ‌های خونی شده و در نتیجه به پیشگیری از سردردهای میگرنی كمك می‌کند. زنجفیل در سردردهای ناشی از سرماخوردگی و همچنین سردردهای ناشی از عفونت سینوسی نیز مؤثر بوده و در واقع گیاهی نیروبخش است كه می‌تواند شما را سرحال و سرزنده نگه دارد. با این گیاه آرامبخش می‌توانید زمانی كه سردرد میگرنی ندارید، هفته‌ای دو الی سه بار حمام کنید. اما هنگامی كه دچار سردرد میگرنی هستید، این گیاه موجب تحریك و ایجاد حالت تهوع می‌شود. 
طرز استفاده: زنجفیل تازه را رنده و یا به خوبی خرد و ریز کنید و در یك لیتر آب، به مدت 20 دقیقه و با حرارت ملایم بجوشانید؛ سپس آن را صاف كرده و به آب وان حمام بیفزایید. حال می‌توانید به مدت 10 دقیقه در آن قرار گرفته و استراحت كنید. مخلوطی از گیاهان آرامبخش بابونه، اسطوخودوس و مرزنگوش، برای یك حمام آب گرم قبل از خواب بسیار مناسب است. این مخلوط به آرامی عضلات منقبض و گرفته را شل كرده، موجب كاهش سردرد می‌شود و آرامش را به سیستم عصبی بدن باز می‌گرداند. 

نعنا فلفلی یا سوسنبر (Peppermint)
این گیاه نیز از گیاهان معروف و مؤثر و برای آرام كردن سردردهای ناشی از پرخوری مفید است. از طرفی، حاوی تركیباتی است كه می‌تواند به تجزیه و هضم چربی ناشی از غذاهای پرچرب و سنگین در دستگاه گوارش کمک کند و كمك مؤثری برای كبد باشد. رایحه نعنایی این گیاه، روح و روان را آرام و احساس افسردگی و ناراحتی را از فرد دور می‌كند.

چای سبز همراه با زنجفیل

چای سبز و زنجفیل هر دو حاوی تركیبات ضدالتهابی هستند و سبب تسكین و آرامش می‌شوند؛ بنابراین با نوشیدن این چای می‌توانید از تشدید سردرد جلوگیری كنید.

نوشیدنی مسكن
تركیبات تشكیل‌دهنده این دم‌كرده گیاهی، علاوه بر آنكه به هضم غذا كمك می‌كند، تنش و اضطراب را نیز از بین می برد. این دم كرده سردردهایی را كه در اثر نگرانی‌ها و استرس‌ها ایجاد شده اند، تسکین می‌دهد. بهتر است آن را هر روز صبح پس از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب به مدت دو هفته میل کنید. 
طرز تهیه: ریحان، آویشن و بابونه را (از هر کدام نصف قاشق چایخوری) در یك فنجان آب جوش ریخته و پس از 5 دقیقه كه دم كشید، صاف كنید و بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید این دم‌كرده را با عسل شیرین کنید. به طور كلی افرادی كه از سردردهای میگرنی رنج می‌برند، اگر سردرد خفیف است و به ندرت به سراغ آنها می‌آید، با داروهای مسكن می‌توانند آن را تسكین دهند؛ اما در افرادی كه دچار سردرد‌های شدید میگرنی شده و این دردها معمولاً در ماه چندین بار تكرار می‌شود، استفاده از داروهای مسكن به تنهایی نتیجه‌بخش نخواهد بود و آنها باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند و از محرك‌هایی كه سبب ایجاد سردرد در آنها می‌شود، به طور كامل اجتناب كنند. 

یک سس بی ضرر 

به جای استفاده از انواع سس‌های آماده برای سرو سالاد كه بیشتر آنها حاوی مواد تشدیدکننده میگرن هستند، خودتان سس‌های متنوع و بی‌ضرر آماده کنید. در این‌جا طرز تهیه یك نوع سس آموزش داده می‌شود. 
مواد لازم
ریحان تازه (ریز خردشده) یك چهارم فنجان
روغن زیتون 1 فنجان
آب ذغال‌اخته سه چهارم فنجان
سركه سفید جوشانده شده یك چهارم فنجان
نمك دریایی یك دوم قاشق چایخوری 
فلفل سیاه یك دوم قاشق چایخوری 
روش تهیه

تمام مواد را در یك ظرف متوسط با یكدیگر به خوبی مخلوط كرده و مصرف کنید. این سس را در یخچال نگهداری ‌كنید و به هنگام سرو سالاد از آن استفاده ‌نمایید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی و گیاه درمانی، سردرد، راه های کاهش سردرد، گیاهان ضد سردرد، گیاهان آرامبخش تعداد بازديد: 1408 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز