Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 01:27

11
آبان
فوايد دارويی ختمی (برگ و گل)

فوايد دارويی ختمی (برگ و گل)

ختمی به عنوان نرم‌کننده گلو و ضد سرفه بسیار مفید است. اثر ضد سرفه‌ آن از طریق کاهش ورم و التهابات گلو و راه‌های بالای تنفسی می‌باشد.

دكتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ دکترای فارماکوگنوزی

 

گیاه شناسی ختمی

ختمی، گیاهی است علفی و پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ‌های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب
 دندانه دار است. ختمی گل‌هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت‌های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می‌شوند. انواع زینتی آن دارای گل‌هایی به رنگ‌های مختلف بوده، ولی از نظر خواص، تا حد زیادی به گونه‌ اصلی شبیه می‌باشند. قسمت مورد استفاده‌ ختمی گل، ریشه و برگ آن است. 

ترکیبات مهم ختمی

گل و برگ ختمی دارای حدود 9-6 درصد  موسیلاژ می‌باشد که بیشترین درصد آن، کمی قبل از گل دادن آن است. همچنین ترکیبات فلاونوئیدی و مقدار بسیار کمی اسانس، از دیگر مواد گل و برگ ختمی هستند. 

اثرات مهم ختمی

به عنوان نرم‌کننده گلو، خلط آور و ضد سرفه بسیارمفید است. اثر ضد سرفه‌ آن از طریق کاهش ورم و التهابات گلو و راه‌های بالای تنفسی می‌باشد.
همچنین مصرف خوراکی آن، باعث کاهش تورم لایه مخاطی روده و معده می‌گردد. 
استفاده موضعی له شده برگ تازه ختمی، جهت کاهش درد و التهاب نیش حشرات، مفید است. 

طریقه و مقدار مصرف ختمی

بر روی 10-5 گرم گل و یا برگ، و یا مخلوط این دو، یک لیوان آب سرد اضافه كنید (حداقل نیم ساعت باید خیس بخورد). سپس آن را به خوبی هم بزنید و بگذارید یک تا دو ساعت به حال خود بماند (هر چه بیشتر خیس بخورد و هم زده شود بهتر است، چون مواد آن بهتر استخراج شده و تاثیر بیشتری دارد). سپس آن را صاف كنید و صاف‌شده را به دفعات، در روز میل نمایید (این میزان را روزانه بین 5-3 بار می‌توان مصرف کرد).

 

برچسب ها: گیاه شناسی ختمی، ترکیبات مهم ختمی، اثرات مهم ختمی، مقدار مصرف ختمی، طریقه مصرف ختمی تعداد بازديد: 1462 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز