پریسا پورعلمداری
آرایشگاهها مكانهایی برای استفادهی مكرر هر دو جنس زن و مرد در همهی سنین میباشد و میتواند محلی برای انتقال بیماریهای خطرناك از راه سوزن (تتو)، تیغ و قیچی و سایر لوازم آلوده به افراد مراجعهكننده باشد، بنابراین توجه به بهداشت این مكان از اهمیت خاصی برخوردار است.
گرچه با ذكر شرایط یك آرایشگاه بهداشتی به صورت اجمالی نمیتوان مسوولین آرایشگاهها را موظف به رعایت بهداشت كرد، اما خوانندگان عزیز با كسب آگاهیهای لازم در زمینهی ویژگیهای یك آرایشگاه بهداشتی میتوانند، تا حدودی سلامت خود و خانواده را تضمین كنند.
نكاتی كه میبایست مراجعهكنندگان به آرایشگاه رعایت كنند
1- رعایت بهداشت و نظارت فردی و استحمام قبل از رفتن به آرایشگاه.
2- همراه داشتن حوله، شانه و برس و تیغ استفاده نشده (در صورتی كه از یك بار مصرف بودن تیغ مطمئن نیستیم.)
3- عدم استعمال دخانیات.
4- مطلع كردن مسوول آرایشگاه از بیماری واگیردار خود.
5- دقت دربارهی تاریخ مصرف مواد شیمیایی كه برای مشتریان استفاده میگردد.
نكاتی كه میبایست در یك آرایشگاه بهداشتی رعایت گردد
1- دیوارهای محیط آرایشگاه باید صاف، بدون درز و شكاف، به رنگ روشن و قابل شستوشو باشد.
2- كف آرایشگاه باید از یك كفپوش مناسب و سالم و ممانعتكننده از ورود حشرات و قابل شستوشو، دارای شیب به طرف كفشور و درپوش روی كفشور باشد.
3- درب و پنجرهها باید از جنس مقاوم، سالم، قابل شستوشو و مجهز به توری و تمیز باشند.
4- محیط آرایشگاه میباید از تهویهی مناسب برخوردار باشد، به نحوی كه همیشه هوای داخل، سالم، تازه و كافی و عاری از بوی رنگها و مواد شیمیایی دیگر باشد و در فصل گرما درجهی حرارت آن بیش از 30 درجهی سانتیگراد نباشد.
5- دفع بهداشتی مواد زاید و زبالههای آرایشی بسیار مهم است و باید سطلهای زباله درپوشدار، زنگنزن، قابل شستوشو و حمل با حجم مناسب و تعداد كافی و مجهز به كیسهی زباله در آرایشگاه وجود داشته باشد.
6- عدم استعمال دخانیات توسط متصدیان و كاركنان آرایشگاه در حین كار ضروری است.
7- فروش و عرضهی سیگار ممنوع میباشد و نصب تابلو هشداردهنده برای جلوگیری از مصرف دخانیات الزامیست.
8- توجه به تاریخ مصرف مواد آرایشی مورد استفاده ضروری است و نباید از جنسهای نامرغوب استفاده گردد.
9- هر آرایشگاه باید مجهز به جعبهی كمكهای اولیه كامل باشد.
10- باید به منظور جلوگیری از بروز حریق و انفجار و سایر خطرات احتمالی پیشبینیهای لازم برای ایمنی محیط كار صورت گرفته باشد.
11- دستشوییهای بهداشتی متناسب با تعداد مشتریان ضرورت دارد.
12- پیشخوان، میزها و صندلیها باید تمیز، قابل شستوشو و سالم باشند.
13- عرضه و فروش مواد غذایی غیربستهبندی و پخته به صورت فلهای، مانند غذاهای فاسدشدنی، شربتها، ساندویچها و غیره در محیط آرایشگاه ممنوع است.
14- توزیع و استفاده از وسایلی مانند حوله، كلاه، دمپایی، پیشبند، تیغ، برس و امثال آنها به صورت مشترك و بدون رعایت موازین بهداشتی ممنوع است.
15- كاركنان آرایشگاه میباید در ارائهی خدمات به مشتریان از تخصص و مهارت كافی برخوردار باشند.
16- دارا بودن گواهینامهی معتبر برای مدیریت و اشتغال به كار آرایشگری ضروری است.
17- كلیهی مدیران، متصدیان و كاركنان باید كارت معاینهی پزشكی معتبر در محل كار خود داشته باشند.
18- كاركنان آرایشگاه باید ملبس به روپوش كار تمیز به رنگ روشن باشند.
19- رعایت بهداشت فردی كاركنان باید مورد توجه قرار گیرد.
20- وسایلی كه هنگام كار روی زمین میافتند باید پس از ضدعفونی شدن دوباره استفاده شوند.
21- برای پیشگیری از آرتروز و واریس در پاها، بهتر است كاركنان دارای صندلیهای چرخدار مناسب حین كار باشند.
22- نظافت و شستوشوی لوازم در پایان هر روز الزامی است.