Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:35

20
شهریور
کاشت مو در افراد میانسال و مسن

کاشت مو در افراد میانسال و مسن

مردان مسنی كه دچار ریزش مو هستند می توانند مطمئن باشند كه سن آنها به خودی خود نمی تواند عاملی برای محروم نمودن آنان از انجام پیوند موی طبیعی باشد.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو

 

مردی 52 ساله هستم که جهت درمان طاسی تصمیم به کاشت مو گرفته ام. آیا سن من برای کاشت مو مناسب است؟

مردان مسنی كه دچار ریزش مو هستند می توانند مطمئن باشند كه سن آنها به خودی خود نمی تواند عاملی برای محروم نمودن آنان از انجام پیوند موی طبیعی باشد.

مردان 50 سال به بالا معمولاً می توانند نتایج بسیار رضایت بخشی را از انجام حتی یك مرحله پیوند مو انتظار داشته باشند.

نتایج عالی خصوصاً در مردان 70 سال به بالا یعنی زمانیكه فرد تصمیم به انجام پیوند موی دیرهنگام می گیرد بسیار شایع است. 

انجام پیوند موی طبیعی در چه زمانی از نظر سنی مناسب تر است؟

ریزش موی مردانه می تواند در رده های سنی از نوجوانی تا 40 الی 50 سالگی آغاز گردد.

بعضی از مردان از همان ابتدای ریزش مو به دنبال روش‌های درمانی بوده و یك رژیم درمانی را به طور ادامه دار در طول مدتی كه دچار ریزش مو هستند پیگیری می نمایند.

درمان زود هنگام و مداوم تحت نظر پزشك متخصص پیوند مو می تواند به حفظ نسبی ظاهر چهره از لحاظ اصول زیبایی شناسی كمك بسیاری نماید.

تعداد دیگری از مردان ممكن است تصمیم بگیرند از دست دادن موهای‌شان را به عنوان یك واقعیت در زندگی بپذیرند و در صدد درمان آن برنیایند.

هنگامی كه مردی در سنین بالاتری از زندگی موهای خود را از دست می دهد و یا ریزش مو سبب بروز تغییراتی در امور زندگی او می گردد ممكن است در این وضعیت انجام پیوند مو پس از 50 سالگی وی امری مطلوب و یا حتی ضروری به نظر برسد.

در جوامع امروزی ایجاد تغییراتی از بعد اقتصادی در وضعیت مردان 50 سال به بالا غیر معمول نیست.

به عنوان مثال بعضی از مردان ممكن است در این سن حتی شغل خود را تغییر داده و به حرفه جدیدی روی آورند.

از بعد اجتماعی نیز تأكید بر حفظ جوانی و اهمیت این موضوع در جوامع مختلف ممكن است یك مرد را تشویق به حفظ ظاهر جوان همانند آنچه كه همسرش در جستجوی اوست نماید!

بعضی از مردان ممكن است حتی پس از سال‌ها به ناگهان تصمیم بگیرند كه طاسی را از چهره خود بزدایند.

در هر یك از حالات مذكور پیوند موی طبیعی می تواند به منظور تأمین نظر این افراد ایفای نقش نماید.

چه موقع یك مرد میانسال بایستی به انجام پیوند موی طبیعی بگیرد؟

مردی با سن 50 سال یا بالاتر كه به دنبال پیوند موی طبیعی است بایستی در ارتباط با نكات ذیل با پزشك متخصص پیوند مو مشاوره نماید.

پیوند مو می بایست سبب بازگشت موها به حالتی مناسب با سن شخص گردد.

خوشبختانه اغلب مردان در چنین سنی ذهنیتی معقولانه از نتیجه كار دارند.

آنان تمایلی برای رسیدن به وضعیت یك جوان بیست ساله ندارند بلكه بیشتربه دنبال رفع نسبی طاسی در چهره خویش می باشند.به هر حال اهداف انجام پیوندمو بایستی صراحتاً در بین پزشك و بیمار به بحث گذاشته شده و مورد توافق قرار گیرد.

یكی از فاكتورهای مهم در چگونگی نتیجه پیوند مو از لحاظ میزان تراكم و حجم موی ایجاد شده پس از عمل عبارت است از میزان موی موجود در ناحیه دهنده (پشت سر) می باشد.

وجود مقدار كمی مو در ناحیه دهنده مسلماً تعداد گرافت قابل پیوند به نواحی طاس را محدود خواهد كرد.

برای تعدادی از مردان مسن تر انجام اولین مرحله پیوند موی طبیعی ممكن است تنها مرحله پیوند موی آنان باشد چرا كه ریزش موی پیشرونده در ناحیه دهنده امكان انجام مراحل بعدی را به دلیل وجود حجم بسیار كم مو در پشت سر غیرممكن می سازد.

به هر حال چنین افرادی ممكن است از نتایج همین یك مرحله پیوند مو نیز بسیار راضی گردند زیرا به سطحی از انتظارات خود در جهت درمان طاسی شدید دست می یابند.

وجود مقادیر بسیار اندك مو در ناحیه پشت سر ممكن است موجب شود كه پزشك سعی در منصرف نمودن فرد از انجام پیوند نماید.

در شرایطی كه حصول حداقل نتایج پیوند مو غیرممكن می باشد بیمار بایستی توصیه پزشك مبنی بر عدم انجام چنین عملی را بپذیرد.

یكی از اهداف مورد انتظار و درعین حال قابل دسترسی از انجام پیوند مو برای یك فرد مسن بازگرداندن خط مو در ناحیه پیشانی وكاشت تعدادی مو (هر چند ناچیز) در پشت این خط به منظور ایجاد یك تراكم نسبی در جلوی سر است.

اتفاقاٌ چنین تدبیری از لحاظ علمی نیز مفید فایده می باشد زیرا چشم انسان توانایی تشخیص تفاوت میان تراكم موی 50 درصد با تراكم موی 100 درصد در پوست سر را به طور دقیق ندارد.

این استراتژی كه تحت عنوانless is more strategyنامیده می شود با درصد موفقیت بالایی توسط پزشكان با تجربه متخصص پیوند موی طبیعی دنبال می گردد.

پزشك و بیمار بایستی در مورد تمامی جوانب و زوایای پیوند موی طبیعی به بحث و تبادل نظر پرداخته و در حصول اهداف این عمل به شكلی صریح، واقعی و قابل انتظار به توافق برسند.

محدودیت های فیزیكی انجام پیوند مو

یك مرد 55 ساله یا مسن تر ممكن است مبتلا به بیماری های مزمنی باشد كه درمان و یا لااقل كنترل كنترل آنها قبل از انجام هرگونه عمل جراحی سرپایی نظیر پیوند موی طبیعی لازم است.

این بیماری‌ها به ندرت خطری جدی برای انجام این عمل محسوب می گردند كنترل آنها بیشتر به منظور كاهش احتمال خطرآفرینی صورت می گیرد.

پزشك متخصص پیوند موی طبیعی فردی كارآزموده و دارای توانایی و مهارت‌های لازم در برخورد و كنترل اینگونه بیماری هاست و در صورت لزوم با پزشكان متخصص در سایر رشته ها مشاوره می نماید.

نكته بسیار مهم در مورد بیمار این است كه وی بایستی سابقه ابتلا به هر گونه بیماری به ویژه بیماری های مزمن و نیز مصرف هرگونه دارو به خصوص به طور دراز مدت را به پزشك متذكر گردد.

اغلب این بیماری‌ها چندان خطرناك نبوده و در صورت اطلاع پزشك و انجام اقدامات لازم توسط وی به راحتی قابل كنترل می باشند .

به عنوان مثال اگر فرد به بیماری مزمن قلبی مبتلا باشد ممكن است پیوند موی طبیعی برای وی در دو یا چندین مرحله كوتاه مدت انجام شود تا از هرگونه خطر ناشی از انجام چنین عملی در یك مرحله طولانی مدت اجتناب گردد.

بعضی از بیماریها كه قبل از انجام عمل پیوند مو نیاز به كنترل دارند عبارتند از: بیماری‌های قلبی، فشارخون، دیابت و اختلالات خونی.

اصلی ترین داروهایی كه قبل از انجام پیوند موی طبیعی نیاز به تغییر دوز یا قطع مصرف دارند عبارتند از وارفارین (كومارین) و آسپیرین.

این داروها سبب كاهش قابلیت انعقاد خون می گردند.

اهداف واقع گرایانه برای پیوند موی طبیعی در افراد مسن

پزشكان متخصص پیوند موی طبیعی در اكثر موارد افراد مسن را بیمارانی با انتظارات واقعی قابل دسترس می دانند.

یك مرد 55 ساله یا مسن تر در اغلب موارد انتظار ندارد با انجام این عمل به چهره ده ها سال پیش خود برگردد بلكه وی می خواهد با پیوند موی طبیعی تا حدودی از طاسی شدید خلاصی یافته و با رسیدن به چنین وضعیتی ارضا می گردد.

در بعضی موارد به خصوص درافرادی كه ریزش موی زیادی دچار نمی باشند ممكن است انتظار آنان از نتیجه پیوند مو برگشت به وضعیت زمان جوانی باشد.

اینكه آیا چنین هدفی قابل دسترسی است یا خیر بایستی پس از انجام معاینات پوست سر و سایر قسمت های لازم توسط پزشك با بیمار به بحث گذاشته شود.

میزان فعلی ریزش مو، مقدار و كیفیت موهای موجود در ناحیه دهنده (پشت سر) و چگونگی سیر ریزش مو در آینده از جمله نكات مهم قابل بحث در ارتباط با تعیین اهداف قابل دسترس برای بیمار و پزشك در این مباحثه می باشند.

 

برچسب ها: کاشت مو، پیوند مو، درمان طاسی، کاشت مو در افراد میانسال، کاشت مو در افراد مسن، پیوند موی طبیعی، محدودیت های پیوند مو، پیوند موی طبیعی در افراد مسن تعداد بازديد: 573 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز