Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:42

29
مهر
عامل آکنه چیست؟

عامل آکنه چیست؟

عامل آکنه چند فاكتوری است و عدم تعادل هورمونی، استرس، چربی پوست، رژیم غذایی و ژنتیك در بروز آن نقش دارند،آکنه ناشی از تداخل عملکرد هورمون‌‌ها و دیگر مواد روی غدد چربی پوست (غدد سباسه) و فولیکول مو است.

مهرناز نیک خواه؛ كارشناس تغذیه  زیر نظر: فاطمه مفیدی؛ دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه


عامل آكنه چیست

عامل آکنه چند فاكتوری است و عدم تعادل هورمونی، استرس، چربی پوست، رژیم غذایی و ژنتیك در بروز آن نقش دارند،آکنه ناشی از تداخل عملکرد هورمون‌‌ها و دیگر مواد روی غدد چربی پوست (غدد سباسه) و فولیکول مو است. این عوامل منجر به بسته شدن منافذ پوست شده و منجر به بروز ضایعه می‌‌شود.بنابراین پاکسازی پوست با روش‌‌های مناسب در این مورد ضروری به نظر میرسد .مواجهه‌ با هوای‌ بسیار گرم‌ یا سرد ،استرس ، پوست‌ چرب‌ ،اختلالات‌ غدد درون‌ ریز ،استفاده‌ از بعضی‌ داروها مثل‌ کورتیزول، هورمونهای‌ مردانه‌، یا قرص‌های‌ ضد بارداری‌ و سابقه خانوادگی‌ آکنه‌نیز عوامل زمینه‌ای بروز آکنه می‌باشند.

از دیگر موارد حائز اهمیت استفاده از مواد آرایشی است. مواد آرایشی مورد استفاده  باید غیر كومدوژن(غیر جوش‌زا) باشند. استفاده از مواد آرایشی نامرغوب و با پایه چربی باعث بدتر شدن ضایعات و عدم تاثیر درمان می گردد.البته خلاص شدن از شر آکنه فقط بستگی به لوسیونی که برای پوستتان استفاده می‌‌کنید ندارد. در واقع با انجام بعضی تغییرات ساده در زندگی روزانه می‌‌توان به از بین بردن آکنه کمک کرد. زیرا دانش کنونی نشان داده است که مواد مغذی خاص به بعضی قسمت‌‌های بدن برای عملکرد بهتر کمک می‌‌کنند. به عنوان مثال  استخوان‌ها برای عملکرد بهینه به کلسیم و ویتامین D نیاز دارند، قلب زمانی بهتر عمل می‌‌کند که اسیدهای چرب امگا3 از منبع ماهی‌‌های چرب دریافت کرده باشیم.

اما برای سلامت پوست چه باید بخوریم؟ سوال خوبی است و باید بدانید تنها شما نیستید که نمی‌دانید کدام غذاها برای پوستتان مفید و کدام‌‌ها مضر هستند.در واقع در چندین مطالعه ارتباط مشخصی بین خوردن بعضی غذاهای خاص و سلامت پوست نشان داده شده است. که نشان می‌‌دهد وضعیت پوست انعکاسی است از سلامت کل بدن شما .زیرا یک رژیم غنی از مواد مغذی که از درون بدن شما را سالم نگه می‌‌دارد، همچنین تضمین کننده سلامت پوست شماست و سبب می‌‌شود وضعیت ظاهری شما خوب به نظر برسد و برعکس یک رژیم غذایی بد و فقیر از مواد مغذی تأثیرش را در ظاهر پوست شما انعکاس خواهد داد. بنابراین در این خصوص متخصصینی که در هر دو زمینه تغذیه و درماتولوژی تحقیقاتی انجام داده‌اند به شما خواهند گفت کدام غذاها پوست شما را صاف و کدام غذاها آن را مستعد راش و آکنه می‌‌کنند.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، درمان آکنه، به وجود آمدن آکنه، تغذیه و آکنه، جلوگیری از آکنه تعداد بازديد: 1242 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز