Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:20

23
دی
پوستی بـدون چروك با تغذیه مناسب (بخش اول)

پوستی بـدون چروك با تغذیه مناسب (بخش اول)

آنتی‌اكسیدان‌های گیاهی می‌توانند در محافظت از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید بسیار موثر و مناسب باشند.

منیره نوری فرد

 

 

چین و چروك‌ یكی از نشانه‌های اجتناب‌ناپذیر گذشت زمان است؛ اما، این بدان معنا نیست كه مبارزه با آنها كاری بی‌فایده و بی‌نتیجه می‌باشد! محافظت كردن از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش نور خورشید (UVA) می‌تواند از بروز چین و چروك‌ها،  شل شدن پوست و ایجاد لكه‌های پوستی تا حد بسیاری جلوگیری نماید.

بعضی افراد از روش‌های مختلف مانند استفاده از بوتاكس، داروهای شیمیایی مخصوص پیلینگ (Peeling)، پر كننده‌ها و یا در نهایت عمل‌های جراحی زیبایی استفاده می‌كنند؛ اما، تمام این روش‌ها در واقع از بیرون صورت می‌گیرد. حال چطور می‌توان این مراقبت‌ها را از درون انجام داد؟!

آیا مواد غذایی كه می‌خوریم می‌تواند به صاف كردن چین و چروك‌ها كمك كند و یا از بروز چین و چروك جلوگیری نماید؟!

محو كامل چین و چروك‌ها غیر ممكن؛ اما، جوان‌تر به نظر رسیدن ممكن!

تحقیقات نشان می‌دهد آنچه می‌خورید و آنچه كه از خوردن آن پرهیز می‌كنید بر سلامت پوست شما اثر قطعی دارد. از آن جایی كه پوست، بیرونی‌ترین و وسیع‌ترین اندام بدن می‌باشد، به طور دائم در تماس با عوامل مختلف به ویژه بسیاری از عوامل محیطی است.

بنابراین، اگرچه رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند تمام چین و چروك‌ها را پاك و یا روند پیری پوست را متوقف كند؛ اما، تغذیه خوب و مناسب می‌تواند تاثیری شگرف نه تنها بر ظاهر بلكه بر احساس شما بگذارد؛ در نتیجه این امر می‌تواند به نوبه خود بر پیر و یا جوان‌تر به نظر رسیدن شما تاثیر گذار باشد.

غذاهایی كه با پیری مبارزه می‌كنند

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی كه رژیم غذایی آنها سرشار از سبزیجات، انواع بنشن، روغن زیتون، انواع مغزها و نان‌های سبوس‌دار است، نسبت به افرادی كه بیشتر از كره، گوشت قرمز و مواد غذایی حاوی قندهای ساده استفاده می‌كنند، كمتر دچار چین و چروك می‌شوند.‌

از نظر كارشناسان، ویتامین‌های A، C و E (كه خود نوعی آنتی اكسیدان هستند) و هم‌چنین مواد آلی مانند روی و سلنیوم می‌توانند با كاهش دادن رادیكال‌های آزاد كه برای پوست مضراند، روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند. تحقیقات صورت گرفته حاكی از آن است مكمل‌هایی كه شامل این ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان (A، C و E) هستند می‌توانند از پیری پوست كه بر اثر اشعه‌های مضر نور خورشید  UVB و  UVA به وجود می‌آید، جلوگیری كنند.

از طرفی یافته‌ها حاكی از آن است افرادی كه دارای پوست روشن می‌باشند، اگر از رژیم غذایی حاوی كاروتنوئیدها (مانند آنتی اكسیدان‌ها عمل می‌كنند) استفاده كنند، می‌توانند پوست خود را در برابر اشعه‌‌های (UV) نور خورشید محافظت كرده و رنگ پوست سالمی داشته باشند. برای داشتن پوستی جوان و سالم از تابش غیرمستقیم نور آفتاب دوری كرده و از مواد غذایی حاوی كاروتنوئیدها مانند طالبی، زردآلو، هویج، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و میوه‌ها و سبزیجاتی كه به رنگ‌های سبز تیره، زرد، نارنجی و قرمز هستند، استفاده كنید.

استفاده از مولتی ویتامین‌ها البته، با نظر پزشك، می‌تواند در حفظ سلامت و زیبایی پوست موثر باشد؛ افزون بر این، تحقیقات متعدد انجام شده نشان می‌دهد آنتی‌اكسیدان‌های گیاهی می‌توانند در محافظت از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید بسیار موثر و مناسب باشند و این دلیل خوبی است برای اینكه روزانه دست كم 4 واحد میوه و 5 واحد از سبزیجات مصرف كنید...

 

برچسب ها: چين و چروك نشانه چيست، غذاهایی كه با پیری مبارزه می‌كنند، چگونه جوان تر به نظر برسيم، تاثير رژيم غذايي بر پوست، تاثير مولتي ويتامين ها در پوست تعداد بازديد: 578 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز