Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 23:23

12
خرداد
دلایل تغذیه‌ای سفید شدن مو (1)

دلایل تغذیه‌ای سفید شدن مو (1)

اسیدآمینه‌ها نقش مهمی در رشد مو و سلامت عمومی بدن دارند.

دكتر سلطانعلی محبوب؛ استاد و قائم مقام موسسه آموزش عالی ربع رشیدی تبریز

 

 

 

در قسمت اول به نقش برخی ویتامین‌ها در سلامت مو و پیشگیری از سفید شدن آن پرداختیم و در قسمت دوم نقش اسیدآمینه‌ها و مواد معدنی را در سلامت مو و پیشگیری از سفید شدن آن مورد بررسی قرار می‌دهیم. یك رژیم غذایی خوب حاوی مقادیر كافی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است كه می‌تواند به رشد موی سالم كمك كند.

اسیدآمینه‌های خاصی وجود دارند كه می‌توانند به داشتن موی براق، پرپشت و شاداب كمك كنند. اسیدآمینه‌های واحدهای تشكیل دهنده پروتئین‌ها قسمت عمده‌ای از وزن بدن ما را تشكیل می‌دهند و در رشد، بازسازی و حفظ سلامت سلول‌های بدن نقش دارند. دریافت كافی اسیدهای آمینه می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و نیز مو داشته باشد كه در زیر به برخی از آنها اشاره می‌كنیم:

مهم‌ترین اسیدآمینه‌ها در حفظ و تولید موی سالم عبارتند از: متیونین، سیستئین، سیستین و تیروزین.

متیونین

متیونین یكی از اسیدآمینه‌های ضروری است كه نقش آنتی اكسیدانی هم دارد، منبع غنی از گوگرد است و به پیشگیری از بیماری‌های مو، پوست و ناخن كمك می‌كند. از طرفی متیونین، سنتز چربی‌های مفید بدن را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، از ساخت چربی‌ها در دیواره عروق و كبد پیشگیری می‌كند.

متیونین به بلوغ سلول‌های فولیكول مو كمك كرده و از ریزش مو جلوگیری می‌‌كند. همچنین در سمزدایی برخی تركیبات سمی و دارویی مفید است و می‌تواند به عنوان عامل ضد خستگی عمل كند.

سیستئین

سیستئین یك اسیدآمینه مهم در رشد موی سالم و براق می‌‌‌باشد. سیستئین می‌تواند رشد مو را به میزان زیادی افزایش دهد و نقش آنتی‌اكسیدانی نیز دارد كه از استرس اكسیداتیو جلوگیری می‌كند.

این تركیب شیمیایی در دفاع بدن علیه رادیكال‌های آزاد نقش مهمی بر عهده دارد، از سلامت كبد و مغز حفاظت می‌كند و می‌تواند صدمات ناشی از مصرف الكل و سیگار را بر سلامت مو كاهش دهد. همچنین سیستئین تنظیم كننده ایمنی است و از پیری زودرس فولیكول‌های مو پیشگیری می‌كند.

سیستین

سیستین تركیبی از دو اسیدآمینه سیستئین می‌باشد كه نقش فیزیولوژیك متفاوت از سیستئین را بر عهده دارد، 14- 10 درصد پوست و مو را تشكیل می‌دهد و نقش محرك در رشد و نمو مناسب مو دارد. این ماده در درمان بیماری‌های تنفسی، سوختگی‌ها و جراحات نیز اهمیت دارد. سیستین محرك فعالیت گلبول‌های سفید است كه مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و مانع تاثیر عوارض بیماری‌ها بر كیفیت موی سر می‌شود.

تیروزین

تیروزین اسیدآمینه‌ای است كه به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. این اسیدآمینه پیش‌ساز ملانین در بدن می‌باشد. ملانین مهم‌ترین رنگدانه پوست و مو است. عدم تولید كافی ملانین موجب سفید شدن مو می‌شود. تیروزین در حفظ سلامت عمومی بدن نقش دارد و كمبود آن می‌تواند محرك پیری زودرس سلول‌های بدن از جمله فولیكول‌های مو باشد.

این اسیدآمینه در اعمال متابولیكی و فیزیولوژیكی مهمی مانند تنظیم فعالیت هورمون‌های فوق‌كلیوی و تیروئیدی نقش دارد. تیروزین تولید گلبول‌های قرمز و سفید را افزایش می‌دهد، موجب بهبود خلق و خو می‌شود و می‌تواند در درمان افسردگی، بی‌خوابی و اضطراب مفید باشد.

اسیدآمینه‌ها نقش مهمی در رشد مو و سلامت عمومی بدن دارند. با دریافت مواد غذایی پروتئینی شامل لبنیات، انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، آجیل و حبوبات در مقادیر توصیه شده می‌توان نیاز بدن به این اسید‌آمینه‌ها را تامین كرد و موی زیباتر و سالم‌تری داشت...

 

برچسب ها: سلامت مو، پیشگیری از سفید شدن مو، رشد موی سالم، اسیدآمینه‌ها، موی براق، موی پرپشت و شاداب، حفظ سلامت بدن، متیونین، تیروزین تعداد بازديد: 727 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز